Els ajuntaments de Sabadell i Terrassa començaran a multar els vehicles que no compleixin els criteris mediambientals i que accedeixin a les zones de baixes emissions (ZBE) a partir d'aquest dilluns, amb l'arrencada del mes de desembre. La implantació del sistema de detecció de matrícules s'ha fet amb fons europeus, i respon a les restriccions de mobilitat que han d'aplicar les ciutats de més de 50.000 habitants. No obstant això, els municipis de l'Arc Metropolità donen 24 dies laborables anuals perquè els vehicles sense etiqueta puguin circular sense sanció, cosa que, a la pràctica, farà que les primeres multes no s'imposin fins al febrer. A més, s'ha establert un criteri d'excepcions per als veïns de les àrees de les ZBE.
Després d'una fase sense sancions perquè els usuaris adaptessin les seves circumstàncies personals, ara les dues cocapitals del Vallès Occidental afronten una nova fase en la implantació de la ZBE. Els camins per arribar-hi, però, han estat diferents.
En el cas de Terrassa, l'ordenança municipal es va aprovar inicialment el març de 2024, i va entrar en vigor dos mesos més tard, al maig. No va ser, però, fins un any després, l'1 de maig de 2025, que el sistema va entrar en funcionament, això sí, sense multar. A Sabadell les càmeres i la cartelleria es van instal·lar a principis de 2025, i el 15 de setembre es va posar en marxa el sistema de lectura de matrícules.
A Sabadell les càmeres i la cartelleria es van instal·lar a principis de 2025, i el 15 de setembre es va posar en marxa el sistema de lectura de matrícules
"Es busca l'eficiència ambiental, millorar la qualitat de l'aire, per preservar la salut de persones vulnerables, grans i joves, donat que la ZBE es troba en un espai on es concentren moltes escoles", explica el tinent d'alcalde de Territori de Terrassa, Xavi Cardona. En aquesta ciutat, aquest mes de novembre s'ha aprovat ampliar l'espai inclòs a l'àmbit uns carrers més, englobant l'entorn comptés pel passeig 22 de Juliol al nord, el parc de Vallparadís a l'est, la carretera de Montcada i la carretera de Martorell al sud, i l'avinguda d'Àngel Sallent a l'oest.
A Sabadell, la ZBE comprendrà la plaça de Catalunya, ronda de Zamenhof, carrer de Vilarrúbias al nord, el carrer de Brujas, de l'Estació, del Marquès de Comillas i de Latorre a l'est, la carretera de Barcelona i de Terrassa al sud, i la ronda de Ponent a l'oest. Les dues cocapitals formen part de l'Arc Metropolità, que ha adoptat un model comú per a les ciutats que implanten el sistema.
Així, la ZBE funcionarà de dilluns a divendres, en dies laborables, de 7.00 h a 20.00 h. El control d'accés dels vehicles es fa amb un sistema de lectura automàtica de matrícules a través de càmeres instal·lades al perímetre de la zona, que s'han implantat amb el cofinançament dels fons europeus Next Generation.
Podran accedir a la zona els vehicles amb distintiu ambiental B, C, ECO o 0, mentre que aquells qui no en tinguin podran fer-ho fora del seu horari de funcionament, mentre que els caps de setmana i festius podran entrar durant tot el dia. A més, disposaran de fins a 24 dies laborables a l'any per entrar i sortir de la ZBE sense restriccions horàries ni haver de fer cap tràmit específic.
Sistema de sancions
A partir del dia 1 de desembre els dos ajuntaments començaran a aplicar el règim sancionador per aquells usuaris que se saltin les prohibicions. Ara bé, durant aquest mes no s'enviarà cap multa a ningú.
"En disposar de 24 autoritzacions anuals, ens trobem que el desembre no té tants dies laborables", destaca Cardona, un fet que comporta que no es podrà vulnerar la norma per aquest 2025. El mateix passarà al gener, que només tindrà 20 dies laborables: "Serà a partir de llavors que la ciutadania haurà d'estar alerta amb les autoritzacions que es gastaran", afegeix.
En el cas de Sabadell i Terrassa, totes dues ciutats han adoptat la plataforma de gestió de control d'accés a la ZBE que ha desenvolupat l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que ha confirmat que està plenament operativa perquè els ajuntaments puguin començar a proposar sancions. Cada municipi haurà de quadrar la integració dels sistemes de càmeres a la plataforma, un procés que podria arribar-se a estirar fins a finals de mes perquè estigués plenament operatiu amb l'inici del nou any.
Xavi Cardona: "En disposar de 24 autoritzacions anuals, ens trobem que el desembre no té tants dies laborables"
Tothom qui ho vulgui pot accedir a la pàgina web de la ZBE per consultar els dies pendents que té per consumir en qualsevol moment de l'any. En aquest sentit, aquestes són dades que l'Ajuntament de Terrassa està difonent entre els usuaris a través d'una campanya informativa des del 3 de novembre, moment des del qual han rebut unes 200 consultes.
Cardona, a més, destaca que durant el temps en què ha estat operativa sense sancionar la ZBE han pogut detectar que menys d'un 3% del parc automobilístic té limitacions, una xifra que segurament es reduirà amb les possibles excepcions que puguin reclamar els usuaris afectats. Al marge de l'excepció d'accés dels 24 dies laborables anuals, també n'hi ha pels veïns que tenen permís per accedir a la zona de vianants, si es disposa d'aparcament a la zona afectada, si es té mobilitat reduïda o si s'ha de fer un tractament en centres mèdics, com ara MútuaTerrassa, que es troba dintre de l'àmbit.