campanya de Nadal, on aspiren a millorar les vendes d’abans de la pandèmia. El nou president, Joaquim Tosas, detalla a l’ACN que el primer semestre d’enguany es va tancar amb un creixement interanual del 10% i veu “molt probable” que aquesta xifra es “mantingui o sigui més alta”. La patronal preveu que les famílies no retallaran la despesa dels àpats nadalencs “perquè són petites celebracions que la gent manté, ja que és el poc que queda en un context molt complicat”. D’altra banda, pel que fa a les escissions al sector dels escumosos, veu “innecessària” la nova DO que impulsa Clàssic Penedès. Garanteix que farà “tot el possible” per “dialogar” amb tots els elaboradors escindits per a que tornin a la DO Cava.
El 2021, la DO Cava va registrar unes vendes rècord gràcies al canal online i les exportacions, mentre la campanya de Nadal va tornar a estar marcada per un consum moderat a causa de les restriccions sanitàries. “Hi havia moltes expectatives però van desaparèixer per la irrupció de la variant òmicron de la covid”, recorda el president d’AECAVA. Es mostra confiat que “aquest serà el Nadal bo” i augura que les vendes podrien arribar a superar les del 2019.
“Quan hi ha crisis com l’actual, les famílies retallen la despesa del dia a dia, però mantenen les celebracions familiars”, afegeix, en relació a la contenció domèstica. Tosas garanteix que el sector afronta amb optimisme aquestes properes setmanes, mentre admet temor i “molta més incertesa” pel comportament que tindrà el mercat el primer trimestre del 2023.
Augment de preus entre el 8% i el 12%
En un context d’inflació generalitzada, les ampolles que els clients es trobaran a les botigues seran més cares que els darrers anys, “però en absolut tindran l’increment disparat que han tingut altres aliments”, precisa. Tosas estima que, de mitjana, l’augment de preus serà entre el 8% i el 12%. Ressalta que la pujada del preu de venda està lluny de l’augment dels costos de producció, i assegura que les empreses “estan assumint una minva important dels seus marges de benefici”.
En aquest sentit, apunta que els costos associats a les matèries primeres han crescut entre un 20 i un 40% en un any. Entrant al detall, relata que el preu del vidre és gairebé el doble que fa dos anys, mentre que el transport internacional amb contenidors s’ha duplicat respecte el 2019. Pel que fa a la distribució per carretera, aquestes despeses han crescut prop d’un 50%.
Joaquim Tosas, nou president de la patronal del cava sobre la reconciliació del sector: “No sé si és possible, però seria bona”
Pel que fa a la sortida progressiva de diversos elaboradors de la DO Cava, el nou president de la patronal cavista es proposa “fer entendre que és millor anar junts que separats”. Tosas lamenta la posició fora de la DO Cava que han adoptat Clàssic Penedès, Corpinnat i altres elaboradors que han optat per vendre escumós fora de cap marca col·lectiva: “Si ho mires bé, ens uneixen més coses que no pas ens separen”.
Preguntat per les possibilitats de reconciliar tot el sector sota la DO Cava, Tosas, que és director general de Sumarroca, es mostra expectant: “No sé si és possible, però la reconciliació seria bona”. “Quan anem a fires internacionals i expliquem que tenim diferents noms sota una mateixa regió amb mètodes d’elaboració similars, no s’entén”. En aquesta línia, defensa que el nou pla estratègic de la DO Cava -amb distinció de les zones d’elaboració i una nova segmentació de productes- “posa en valor quelcom que els altres elaboradors també defensen als seus projectes”.
Per aquest motiu Tosas és taxatiu davant el projecte de nova DO d’escumosos que impulsa Clàssic Penedès. Assegura que “no és necessària” perquè “ja n’existeix una que té una significació suficientment distintiva”, mentre adverteix que l’aprovació d’una nova denominació d’origen és un procés complex que requereix de l’aprovació de la Generalitat, del govern espanyol i també de les institucions europees.
“L’hora de la veritat del cava”
Tosas afirma que el sector del cava es troba en un “moment clau” per créixer i desplegar el recent pla estratègic “per a què els consumidors percebin el producte com un referent de qualitat”. “És l’hora de la veritat”, referma, i es mostra autocrític amb “l’enfoc” que fins ara el sector ha donat al producte. Per això sosté que els elaboradors i el Consell Regulador han d’afrontar “una feina molt dura amb constància i consistència” que vagi des dels viticultors als consumidors, passant especialment pels prescriptors.
En aquest propòsit, assenyala la importància de “guanyar espai” al mercat. Preguntat per l’èxit internacional de l’escumós italià prosecco, prefereix “no competir-hi frontalment” i defensa que el cava “és molt més complex i té més riquesa”. Admet que l’aposta de prosecco -amb un procés d’elaboració més senzill- “ha estat un model d’èxit” però recalca que el cava “s’ha de centrar en tenir un pes específic en el sector de les bombolles per incrementar el pes al mercat”.