• Afterwork
  • Juan Luis Durich (Consum): de la ruptura amb Eroski a la crisi energètica

Juan Luis Durich (Consum): de la ruptura amb Eroski a la crisi energètica

El director general de la cooperativa calcula que durant el 2022 tindran un sobrecost d'electricitat molt superior als 25 milions d'euros

Juan Luis Durich a la presentació dels resultats financers de Consum de l'exercici del 2021 | Consum
Juan Luis Durich a la presentació dels resultats financers de Consum de l'exercici del 2021 | Consum
Elena Busquets | VIA Empresa
Directora de VIA Empresa
Barcelona
25 de Setembre de 2022
Act. 25 de Setembre de 2022

L'any passat Consum va facturar 3.378,9 milions d'euros i va obtenir uns resultats de 67,9 milions d'euros de beneficis. Actualment, la seva xarxa d'establiments supera els 850, dels quals un 54% són propis i el restant són franquícies. Té presència a la Comunitat Valenciana, Catalunya, Castella-la Manxa, la Regió de Múrcia, Andalusia i Aragó i manté la sisena posició en el rànquing nacional d'empreses de distribució per superfície, ocupant el 4,4% de la quota del mercat estatal. Les fites, que mostren un Consum molt diferent quant a grandària del que es va trobar Juan Luis Durich quan va entrar a la companyia, l'any 1983, són una mostra de què "el model d’economia social funciona i ho fa molt bé", assegura un Durich orgullós que acumula gairebé 30 anys al capdavant de la cooperativa.

 

Set anys després que Consum obrís el seu primer supermercat l'any 1975 a Alaquàs, València, Durich va entrar a treballar a la cooperativa, amb la carrera d'Econòmiques sota el braç i gairebé quatre anys d'experiència exclusiva en cadenes de supermercats: Coaliment i Continente -que primer es va fusionar amb Pryca i després va convertir-se en Carrefour-. 10 anys van transcórrer fins que l'economista valencià va ser nomenat director general de l'empresa que, en aquell moment, ja formava part del Grup Eroski i comptava amb 134 establiments de supermercats, una plantilla de 1.710 treballadors i unes vendes de 374 milions d'euros. 

De fet, la ruptura amb Eroski és un dels majors reptes que Durich assegura que ha afrontat al capdavant de la companyia, L'acord s'havia signat l'any 1990 -enlluernats per ser Eroski també una cooperativa- però les estratègies de creixement d'ambdues cadenes de supermercats no van anar alineades i van acabar rescindint l'aliança l'any 2004, moment en què Consum va recuperar el protagonisme que li havia sigut tret a l'ombra d'Eroski.

 

Durich: "Veníem d'una època on les persones havien perdut el protagonisme, com si s'haguessin quedat relegades"

Tot seguit Consum va experimentar una època daurada, un creixement espectacular. "Veníem d'una època on les persones havien perdut el protagonisme, com si s'haguessin quedat relegades, i hi havia una sensació de desànim, de falta de reconeixement", relatava fa una dècada Durich per a la revista Los que dejan huella de KPGM sobre l'episodi amb Eroski. Però van aconseguir recuperar els ànims: "Van començar a veure el projecte com quelcom seu i treballar amb ungles i dents".

Per a Durich, "les persones que formen Consum són el centre de totes les nostres decisions i el seu benestar és el més important". És el novè any consecutiu que guanyen el segell Top Employers i no és en va: "Apostem per les persones i pel seu benestar, fomentant la conciliació de la vida familiar".

En part, aquesta filosofia s'explica perquè Consum és una cooperativa de treballadors i consumidor. A la cadena valenciana, els treballadors i els clients no són simples col·laboradors, són socis i sòcies i això significa que participen en el capital, en la gestió i en els resultats de l'empresa. És per això que la seva organització té un doble objectiu estratègic: d'una banda, "proporcionar als treballadors les millors condicions laborals, aconseguint així el seu màxim compromís" i, per l'altra, oferir als consumidors els productes amb la major qualitat possible per a aconseguir la seva màxima satisfacció.

Sota el seu lideratge, hi ha més de 18.200 professionals, encara que ell no parla de lideratge, sinó de "responsabilitat". El reconforta comptar amb nou persones al Consell de Direcció, amb qui treballa "conjuntament perquè Consum continuï creixent com fins ara, sense pressa però sense pausa". Segons Durich, "en Consum el talent no entén d'etiquetes, sinó tot el contrari, parla de competències, habilitats, experiències, coneixements, valors i actituds diferents aportades per persones que es complementen per a crear un equip competitiu."

"Calculem que durant 2022 tindrem un sobrecost d'electricitat molt superior als 25 milions d'euros"

Els riscos per a la taca d'oli

Preguntat sobre els reptes que viuen a avui dia les cadenes de supermercat, Durich assenyala el conflicte bèl·lic rus, el desproveïment de matèries primeres a Europa, el preu de l'energia i, fins fa poc, la pandèmia, que ara "ha passat a un segon pla". Mentres manté l'estratègia d'expansió en forma "de taca d'oli", espera que la diplomàcia europea sigui capaç "de convèncer Rússia perquè aturi el conflicte, ja que les conseqüències humanitàries són evidents, a més de les econòmiques". 

"Calculem que durant 2022 tindrem un sobrecost d'electricitat molt superior als 25 milions d'euros", apunta Durich, assegurant que aquest mai "suposarà increment de preus, sinó que anirà contra el nostre marge, de manera que tenim previst guanyar menys que en 2021."

La covid-19 ja no és un topall per al seu creixement, però reconeix que ha provocat un impacte en el consumidor: "Determinades tendències que han vingut amb aquesta crisi es quedaran, com la preocupació per la salut, però també per la sostenibilitat, l'increment de la compra en línia i una major exigència d'higiene i seguretat".