Les tasques del nou sistema

Josu Ugarte identifica al seu nou llibre 'Macrotendencias' els reptes de l'empresa i la societat contemporànies i el full de ruta per enfrontar-los

Josu Ugarte observa les tendències globals que marcaran la transformació de l'economia i l'empresa | iStock Josu Ugarte observa les tendències globals que marcaran la transformació de l'economia i l'empresa | iStock

La globalització, l'expansió del coneixement, la transformació digital i l'emergència climàtica. Els vertex que delimiten la transformació del present, el canvi de model productiu i econòmic i el precari i inestable equilibri de les estructures operants estan clars – o ho estan, com a mínim, per a Josu Ugarte. El president d'Schneider Electric Iberia fa servir aquest diagnòstic dels principals factors de canvi actuals com a punt de partida d'un full de ruta per a la gestió corporativa que ajuda a recórrer, gestionar i, de fet, fer servir, la incertesa com a eina empresarial. El mapa conceptual que el directiu estableix a Macrotendencias: Las 5 disciplinas clave para la nueva gestión empresarial (Gestión 2000, 2021) serveix per trobar els horitzons de la nova empresa – una més conscient, més social i sostenible.

La nova realitat de l'empresa es construeix i es navega, doncs, al voltant de cinc objectius, cinc noves pràctiques i habilitats que suposen un canvi cultural transcendent per a la gestió corporativa: els nous lideratges; el talent i la relació amb l'ecosistema; el domini de les noves tecnologies; la sostenibilitat i una nova forma d'apropar-se al client. Com apuntava el mateix Ugarte a una recent entrevista amb VIA Empresa, però, aquestes cinc tendències no són compartiments tancats, sinó que estan en constant comunicació entre elles – des de la democratització del coneixement i els lideratges no jeràrquics fins a l'augment de l'eficiència energètica que ofereix una bona adaptació tecnològica.

"Els líders són tan bons com ho són els seus equips"

Pel que fa a les noves formes de direcció, Ugarte és taxatiu: "Els líders són tan bons com ho són els seus equips". El lideratge de la nova empresa té aquesta consciència al nucli, i això es materialitza en diversos processos, des de la inclusió de la plantilla en la presa de decisions estratègiques fins a una nova gestió i promoció dels aprenentatges col·lectius d'acord amb l'experiència de cada treballador. Aquests processos, que valoren l'escolta activa i la diversitat com un actiu central de l'empresa, estan, de fet, en estreta relació amb la segona tendència: el talent i l'ecosistema.

La gestió interna del talent de l'empresa passa per un equilibri arriscat però imprescindible – el d'estructura i individu. El repte del gestor empresarial està a establir una comunicació que a la vegada doni compte de les necessitats, capacitats i potencials individuals dels seus treballadors alhora que genera normes, cultures i espais comuns que marquin camins compartits sense imposar-los. El mateix Ugarte alerta, de fet, de la dificultat d'implementar això en entorns cada cop més diversos, especialment en el plànol generacional, però també en el rol de cada actor: es passa d'un mercat de proveïdor-client a un ecosistema múltiple, dinàmic, més volàtil però amb més potencial.

Els mateixos principis guien, per Ugarte, la nova relació amb el client que l'empresa ha d'establir. El canvi de la jerarquia a la xarxa, de la verticalitat a la multipolaritat, fan que la relació amb els clients sigui, en un sentit, més P2P que comercial. El president d'Schneider Iberia observa una transició complexa entre contacte i relació. "Anar a visitar un client no és el mateix que anar a vendre", afirma. Si parlem d'ecosistema, no de mercat, les relacions són amb actors, no amb venedors i compradors. Entendre l'agència de cada part i actuar en conseqüència és, segons Ugarte, la clau del futur de les relacions corporatives. "El premi que es pot obtenir és el lideratge al teu mercat. Casi nada."

L'empresa al món

L'adaptació a les transicions tecnològica i ecològica estan al nucli de la construcció de la nova empresa. Ugarte, pel que fa al primer procés, posa en el centre les novers capacitats de processar dades i actuar d'acord amb ells. "Adquirir la dada, moure-la i emmagatzemar-la", aconsella; tot apuntant cap a una gestió de dades que permeti que serveixin com "una única font de la veritat per predir i operar". Més enllà de l'ús de la tecnologia com a driver de l'acció empresarial, a més, una bona adaptació a les noves capacitats tècniques és també un punt clau de la sostenibilitat.

Macrotendencias és un exercici entenedor i aterrat que dona materialitat a una època volàtil.

Els processos de l'adaptació a les necessitats ambientals a l'empresa passen, de fet, per adopció tecnològica – des de les energies renovables fins a l'ús de les dades per optimitzar la producció, la distribució i el consum. Una bona gestió de la transició ecològica, integrada en el model de negoci, segons afirma Ugarte, no és només "un compromís amb nosaltres mateixos i la societat", sinó també "un avantatge competitiu en els nostres mercats". "El que és bo per al planeta és bo per a les empreses", explicava a aquest diari.

En conjunt, Macrotendencias és un exercici entenedor i aterrat que dona materialitat a una època volàtil. Ugarte proposa solucions pràctiques i accessibles per a l'adaptació a un món incert i la creació d'un nou model d'empresa, un que entengui millor les necessitats de la societat i sàpiga integrar-les en la seva forma de fer negocis. El full de ruta que marca el president de Schneider Iberia és un camí pràctic i operatiu per adaptar-se a les transformacions que venen. No fer-ho, afirma, tindrà un preu elevat. "Qui no posi en marxa totes aquestes disciplines, serà un dels perdedors del nou món".

Més informació
Un pas enrere per tornar a créixer
El cru i el Capital
Les velles raons del món
Avui et destaquem
El més llegit