• Economia
  • 30 milions per impulsar la terminal de cafè més avançada del sud d’Europa al Port de Barcelona

30 milions per impulsar la terminal de cafè més avançada del sud d’Europa al Port de Barcelona

Carbonell presumeix que el 80% del cafè que es consumeix a l'Estat entra pel Port de Barcelona

Moll de Barcelona | EuropaPress
Moll de Barcelona | EuropaPress
Ana M. Gonzalez, periodista de VIA Empresa
Periodista
18 de Desembre de 2025 - 01:52

El Port de Barcelona ha presentat aquest dijous el projecte de la futura terminal de cafè BIT, que s’ubicarà al recinte portuari després de veure’s afectada per l’ampliació de la concessió d’Elian al moll Àlvarez de la Campa, on es trobava fins ara. Es tracta de la terminal de cafè més gran del sud d’Europa, una infraestructura estratègica per a la manipulació i l’emmagatzematge de cafè verd, operada pel Grup Masiques i SGS. Un cop finalitzades les obres, amb una durada prevista d’un any i mig, fins a mitjans de 2027, la companyia traslladarà totes les seves activitats a la nova instal·lació.

 

"Amb l’ampliació de les instal·lacions actuals d’Elian vam veure la necessitat d’aprofitar el trasllat per construir una nova terminal de cafè, que serà la més gran i avançada del sud d’Europa", ha explicat José Alberto Carbonell, president del Port de Barcelona. Per tal que Elian pugui duplicar la seva superfície, s’han annexat uns terrenys pròxims a la planta actual que fins ara estaven concedits al Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). Aquests espais, que el CZFB tenia llogats majoritàriament a l’empresa cafetera, es destinaran a una nova ubicació, on està previst desenvolupar la futura terminal de cafè. L’objectiu és superar les 170.000 tones anuals de cafè que gestionen actualment les instal·lacions.

Amb una inversió de gairebé 30 milions d’euros, dels quals el Consorci de la Zona Franca de Barcelona n’assumirà 20 milions i el Port de Barcelona 10 milions, la nova terminal es construirà en una parcel·la buida de 53.380 metres quadrats, situada al tram VI de la ronda del Port. El CZFB en tindrà la concessió de gestió durant els pròxims 50 anys.

 

La nova terminal es construirà en una parcel·la buida de 53.380 metres quadrats, situada al tram VI de la ronda del Port

La nova BIT disposarà de dues naus connectades per una marquesina, així com d’oficines, serveis i espais per a la càrrega i descàrrega de camions. La superfície construïda serà de 27.476,79 metres quadrats. A més, les instal·lacions incorporaran sistemes solars tèrmics i fotovoltaics, així com mecanismes de control constant de temperatura i humitat, per garantir les millors condicions de conservació del cafè verd emmagatzemat.

"El 80% del cafè que es consumeix a l'Estat entra pel Port de Barcelona"

José Miguel Masiques, CEO de Masiques; José Alberto Carbonell, president del Port de Barcelona; Pere Navarro, delegat especial de l’Estat al CZFB, i Marc Tauste, director de BIT.
José Miguel Masiques, CEO de Masiques; José Alberto Carbonell, president del Port de Barcelona; Pere Navarro, delegat especial de l’Estat al CZFB, i Marc Tauste, director de BIT | Cedida

La nau es dividirà en diverses àrees: una zona sud, amb 11.700 metres quadrats destinats al tractament del cafè a granel; una zona nord, de 8.000 metres quadrats, dedicada a la gestió de sacs de producte; una àrea de marquesina d’uns 6.000 metres quadrats, i aproximadament 1.400 metres quadrats destinats a oficines. "El 80% del cafè que es consumeix a l'Estat entra pel Port de Barcelona i s’emmagatzema als magatzems de la Zona Franca", ha assenyalat Carbonell.

A més de Carbonell, a l’acte també hi han assistit el delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Pere Navarro; el CEO del Grup Masiques, José Miguel Masiques, i el director de Barcelona International Terminal, S.A. (BIT), Marc Tauste. Tauste ha destacat que "les noves instal·lacions disposaran de dues naus diferenciades que acolliran diverses activitats vinculades a la logística del cafè. El modern equipament, totalment automatitzat, ens permetrà duplicar la capacitat de producció actual i optimitzar l’operativa logística. Així, disposarem d’una de les terminals de cafè més modernes i sostenibles del món".

Tauste: "Disposarem d’una de les terminals de cafè més modernes i sostenibles del món"

Tot seguit, Masiques ha recordat que aquest projecte "és un pas més, però molt important, en una història d’èxit iniciada fa molts anys entre el Port de Barcelona, el Consorci de la Zona Franca i BIT".  BIT, una aliança d'empreses (joint venture) formada per SGS i Masiques, es va crear al Port de Barcelona als anys vuitanta sota el règim fiscal de Zona Franca. L’empresa va créixer ràpidament fins a convertir-se en la principal terminal de cafè verd del sud d’Europa i en una peça clau per consolidar Barcelona com la principal porta d’entrada de cafè verd al sud del continent.

Segons ha explicat Masiques, el cafè representa l’1,6% del PIB mundial. També ha destacat que a l'Estat es consumeixen diàriament prop de 70 milions de tasses de cafè i que el sector dona feina a unes 100.000 persones. A més, Masiques ha subratllat que l’automatització no comportarà una pèrdua de llocs de treball, sinó una optimització dels processos i la creació de valor afegit, mitjançant l’ampliació d’activitats productives prèvies al torrat del cafè.

Per la seva banda, Navarro ha assegurat que aquest acord reforça el compromís entre el Port i el Consorci de la Zona Franca de Barcelona amb les oportunitats econòmiques que es generen a l’àrea metropolitana de Barcelona, i que "constitueix un exemple d’aliança públic-pública i publicoprivada".