• Economia
  • El 84% de la comunitat educativa aposta per la programació com a assignatura obligatòria

El 84% de la comunitat educativa aposta per la programació com a assignatura obligatòria

L’Observatori de l’Educació Computacional destaca la importància de la formació en programació i el foment de les vocacions científiques i tecnològiques des de les escoles

Pantalles amb codi de programació | iStock
Pantalles amb codi de programació | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona
10 d'Octubre de 2023
Act. 10 d'Octubre de 2023

Coincidint amb la setmana del codi de la Unió Europea, l’Ajuntament de Barcelona i l’organització internacional Code.org han presentat l’Observatori de l’Educació Computacional, amb conclusions que posen de manifest la importància de la formació en programació a les escoles i instituts, i que servirà de marc d’acció per avançar cap a les competències STEAM a la ciutat.

 

Entre les dades més rellevants de l’informe, extretes a partir d’enquestes a 1.600 persones de la comunitat educativa (docents, famílies i alumnat), s’assenyala que un 84% de la comunitat educativa aposta per la programació com a assignatura obligatòria, dada que ascendeix al 86% entre els pares i mares de la ciutat. A més, un 72% de les persones enquestades està d’acord amb la incorporació de la programació als plans d’estudi a edats primerenques com a factor que promou la igualtat d’oportunitats.

De l’informe també se n’extreu que un 62% opina que el mercat laboral té problemes per trobar professionals amb formació en les disciplines tecnològiques, i s’ha evidenciat que l’aprenentatge de la navegació i l’ús d’Internet és un 5% més gran a Barcelona que a la resta d’Espanya. Amb tot, els centres que han integrat la programació amb un èxit més gran, pedagògicament parlant, són aquells que compten amb un equip docent amb alta competència digital.

 

Un 62% opina que el mercat laboral té problemes per trobar professionals amb formació en les disciplines tecnològiques

La presència de la programació als centres educatius, segons l’Observatori, és desigual, i s’apunten diversos factors com són la manca de recursos materials, l’escassetat de professorat especialitzat en la matèria; la tipologia i complexitat del centre educatiu, entre d’altres.

En relació als equips docents, l’informe assenyala que el nivell de competències digitals del col·lectiu és força divers perquè la formació dels professionals habilitats per la docència és molt heterogènia i en disciplines molt especialitzades, sobre tot en secundària. També perquè  l’aprenentatge digital requereix d’una actualització constant de coneixements i habilitats. 

La bretxa de gènere i els estereotips es deixen notar en aquesta esfera de valoració, ja que un 65% del jovent que ha participat de l’enquesta creu que la programació és més de nois que de noies.