Si ampliem Barajas hem d'ampliar el Prat?

L'ampliació de l'Aeroport del Prat segueix sent un debat obert amb una nova incorporació: Madrid

Necessitem una ampliació immediata? | iStock Necessitem una ampliació immediata? | iStock

L’ampliació de l’Aeroport del Prat fa mesos que apareix de manera recurrent en les portades de tots els mitjans. La clara desmotivació de dur-la a terme es contraposa a la ja molt mastegada opinió d’una Aena que reitera que serà el gran projecte barceloní. A tot això ara s’hi ajunta una nova eina de persuasió: Madrid ja ha aprovat el pla i està ultimant els últims detalls per a començar. Un fet, que posa al Govern a la corda fluixa i en la bifurcació d’escollir ampliar o quedar, un cop més, darrere de Madrid.

“Costa destil·lar i veure amb nitidesa l’opinió de la Generalitat sobre la proposta d’Aena”, explica Mauricio Lucena, president i conseller delegat d’Aena durant un acte celebrat pel Círculo Ecuestre, sota el títol Agendas Cruzadas Madrid-Barcelona. I és que des que va començar el debat davant d’aquest projecte ara farà dos anys, la Generalitat ha continuat dubitativa i a les poblacions frontereres amb l’aeroport ha crescut la por i incertesa davant del projecte tot i ser “una decisió transcendent per a Barcelona i també per a Catalunya”, tal com ha declarat -en el mateix acte- Jaume Collboni, primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona.

No és cap secret que Catalunya avança en termes de tecnologia i innovació. És per això que per Aena aquesta ampliació és una gran aposta per a la capital, però també per a Catalunya en general, ja que tal com recorda Collboni, “no només es tracta de l’ampliació de l’aeroport sinó la millora de totes les infraestructures de la ciutat i la necessitat de continuar competint amb connectivitat a tot el planeta”. Una opinió que Lucena aplaudeix i reafirma que “Aena ha fet una gran aposta de valor per Barcelona i això només ho faria per fer créixer la ciutat”.

Lucena: “Aena ha fet una gran aposta de valor per Barcelona i això només ho faria per fer créixer la ciutat”

Tot i els constants arguments a favor d'aquesta ampliació i de convertir l'Aeroport del Prat en un hub, gran part de la societat encara dubte i amb aquests dubtes també hi entra part del Govern, qui de moment, no es vol postular, però sí que ha creat una taula tècnica per acabar de debatre la necessitat d'aquesta construcció.

Les preocupacions principals

Pel que fa als problemes aparents que hi ha amb aquesta ampliació, sobresurten dos factors: l’impacte mediambiental i el turisme. “Són plans que s’han d’analitzar per separat”, recorda Lucena i afegeix que en el cas del medi ambient, aquesta ampliació estarà al costat de les constants millores de les regulacions europees i per tant, “és un pla a llarg termini que des de l’aeroport ens comprometem a complir segons les regulacions ambientals del moment”. A més, també recorda que les emissions de diòxid de carboni i d’altres substàncies que genera l’activitat aeroportuària del món sencer “només esdevenen el 4% del conjunt de totes les emissions”. Així doncs, el president d’Aena especifica que la sostenibilitat també és una de les “claus” d’aquest projecte.

Més info: Més de 300 entitats, contra l'ampliació de l'aeroport

D’altra banda, el turisme també és un gran centre de preocupació per a la població. El primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona es mostra molt comprensiu amb la por a la massificació del turisme a causa de l’ampliació de l’aeroport, però també recorda que Barcelona i Catalunya ja estan lluitant per a la diversificació de l’activitat econòmica i per tant es necessiten iniciatives que ajudin a això: “Necessitem projectes que apostin pel creixement de la ciutat. Ens hem posat el repte d’aconseguir 100.000 llocs de treball nous en els pròxims 10 anys en el sector de la tecnologia”. En aquest context, Collboni diu que com més diversificat estigui el model econòmic menys por a aquesta massificació hi haurà “i això només s’aconsegueix amb l’ampliació aeroportuària de la ciutat”.

Una lluita entre capitals

Madrid i Barcelona semblen estar sempre en constant competició i en aquest cas, sigui per imprudència o visió futurista, Madrid està guanyant la batalla: "Jo m'he quedat molt sorprès amb la diferència", descriu Lucena, ja que Madrid s'ha mostrat totalment unida en la decisió d'ampliar l'aeroport de la ciutat: "No hi ha hagut cap veu institucional en contra perquè han vist que el reforç de la connectivitat i la transformació és quelcom necessari", afegeix el president d'Aena.

Lucena: "Esperem que la Generalitat es decideixi perquè l'ideal seria començar els dos plans a la vegada per tal que es complementin"

El primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona també recorda que durant molts anys vam tenir la sensació que "el món ens mirava" i ara ens estem adonant que "el món no ens mira, sinó que gira i no ens espera". Seguint aquesta mateixa línia, Lucena també remarca que la inversió d'Aena "no és cap xantatge" i reafirma que la companyia vol el millor per a les dues ciutats: "Esperem que la Generalitat es decideixi perquè l'ideal seria començar els dos plans a la vegada per tal que es complementin".

L'ampliació de l'aeroport de Barcelona podria convertir-se en la pedra de la sabata d'Aena -si encara no ho és- i mentre Madrid posa les coses fàcils a la companyia, Barcelona sembla posar-hi més pegues. Una decisió que ha reafirmat la sensació que Aena té més predilecció per Madrid que per la capital catalana. Una opinió "totalment falsa" segons Lucena, que tal com ell mateix reconeix: "És una mica desassossegant la comparació amb Madrid, però això ho dic més com català que com a president d'Aena".

Més informació
Barajas es distancia del Prat
El Prat vs. Barajas en temps de pandèmia
Avui et destaquem
El més llegit