Les grans empreses de la distribució avisen que Espanya s'ha convertit en el principal mercat europeu per a les plataformes asiàtiques com ara Temu, Shein o AliExpress, que ja concentren un terç de les comandes en línia, segons l'informe Competència Deslleial i Plataformes Asiàtiques elaborat per l’Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (Anged) a les portes d'una nova campanya del Black Friday. Segons l'estudi, cada any entren a Espanya uns 400 milions de paquets de menys de 150 euros procedents de la Xina, que es beneficien de l'exempció en el pagament de la taxa duanera. L’associació ha assegurat que les transaccions des de la zona Àsia/Pacífic s’han triplicat des de 2019 i ja superen les procedents dels Estats Units.
Les distribuïdores denuncien que aquest benefici fiscal, unit “al reiterat incompliment de la normativa europea” en matèries com seguretat de producte, la salut, la protecció dels menors o els drets dels consumidors, “ha generat un desequilibri perillós, que no només perjudica el teixit comercial a Espanya, sinó que posa en risc la salut i la protecció dels consumidors”.
L’associació ha assegurat que les transaccions des de la zona Àsia/Pacífic s’han triplicat des de 2019 i ja superen les procedents dels Estats Units
De fet, recentment la Unió Europea ha aprovat eliminar l’exempció d’aquests drets de duana pels enviaments de valor inferior a 150 euros de tercers països i entrarà en vigor a principis del 2026 de forma parcial i plenament el 2028.
L’associació ha sol·licitat mesures “efectives” que garanteixin les mateixes regles de joc per a tots els operadors del comerç, entre d'altres, instar les autoritats de consum a iniciar investigacions contra plataformes que incompleixin les normes europees de seguretat i protecció dels consumidors.
A més, també exigeixen més recursos per a les duanes per tal que puguin fiscalitzar la seguretat dels productes de baix valor al punt d'entrada. Alhora, reclamen promoure un instrument legal de la UE que permeti als estats membres limitar o restringir l'accés al mercat a les plataformes de països tercers que mostrin un “incompliment persistent i greu de les normes”.
Espanya és el primer país de la UE amb més penetració de Shein i d’AliExpress i el segon en el cas de Temu, per darrere de Polònia
En aquest sentit, asseguren que Espanya és el primer país de la UE amb més penetració de Shein i d’AliExpress i el segon en el cas de Temu, per darrere de Polònia. La quota de comandes en línia a plataformes xineses ja representa el 34% del total. El creixement interanual de companyies com Temu i Shein es troba “disparat” amb augments d’entre el 20% i el 70%.