Ariño Design, de la fabricació de vidre al vagó de tren

L’empresa Ariño Duglass crea una unitat productiva, amb seu al DFactory, especialitzada en tecnologia per la mobilitat, especialment del ferrocarril

El metro de Hèlsinki, una de les obres d'Ariño Design | Cedida El metro de Hèlsinki, una de les obres d'Ariño Design | Cedida

De ser una de les primeres empreses europees dedicada al disseny, la fabricació i la comercialització del vidre transformat a esdevenir un projecte tecnològic centrat pel sector de la mobilitat, sobretot del ferrocarril. És el trajecte de la companyia Ariño Duglass, que a principis d’aquest any va crear la unitat productiva Ariño Design, ubicada a l’edifici DFactory del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). La trajectòria d’Ariño Duglass es va iniciar a Saragossa fa més de set dècades i s’ha consolidat amb la presència amb més de 50 països, 1.500 projectes i una vocació exportadora, que representa el 75% de les vendes. La firma es defineix com una desenvolupadora de solucions d’alt valor afegit en vidres d’altes prestacions per a façanes, interiors, claraboies i estructures complexes. Entre els seus projectes, el mateix edifici que funciona com la seu de DFactory, l’ Archipel – Siège social de Vinci a Nanterre (Francia), el Conservatori de Montpellier i la Luton Airport Parkway Station, ara en execució.

En aquest centre, referent de la indústria 4.0, s’ha gestat Ariño Design, amb un equip de 16 persones, que, segons els seus fundadors, vol oferir “un ventall de solucions en els camps de l'enginyeria, el disseny i el prototipat, aportant alt valor per als clients i proporcionant-los avantatges competitius”. El naixement d’Ariño Design es justifica per la demanda tecnològica creixent en el mercat immobiliari i del ferrocarril. L’activitat implica la definició d’estratègies, la conceptualització del disseny, la representació virtual i real del prototip, el desenvolupament dels models 2D i 3D i l’assistència tècnica de la producció final.  

El naixement d’Ariño Design es justifica per la demanda tecnològica creixent en el mercat immobiliari i del ferrocarril

Entre els treballs de la divisió Ariño Design es troben diverses obres pel fabricant de trens CAF a Nova Zelanda, els Països Baixos, el Regne Unit o Hèlsinki, la capital finlandesa. En l’àmbit ferroviari, l’empresa es presenta com “la unió de la tecnologia, les prestacions i el disseny per obtenir els millors resultats en la fabricació de finestres completes, portes exteriors i vidres interiors en trens d'alta velocitat, llarga i mitjana distància, metros i tramvies”. Per fer-ho possible, es fan assajos amb resistència mecànica, resistència d'impactes i penetració d'objectes, mínims pesos, atenuació del soroll aeri, recobriments solars, tot això orientat a satisfer dos aspectes: la seguretat i el confort dels ocupants.

Prototips propis d’enginyeria

Després de mesos de converses, el fabricant de vidre aragonès Ariño Duglass va adquirir a principis de 2023 la unitat productiva de l'empresa catalana Integral Design and Development ( IDD), situada a Cornellà (Barcelona) i que després de dedicar tres dècades al desenvolupament de la mobilitat, sobretot en ferrocarril i tramvies, estava en procés concursal.

Amb una operació que suposava una inversió superior als 1,5 milions, el productor de vidre amb fàbrica a La Pobla de Alfindén s'ha fet amb la cartera de comandes (Portugal, Itàlia, França i Espanya) i la plantilla, 16 enginyers, de l'empresa catalana, creant una línia de negoci, Ariño Design, per a desenvolupar tecnologia d'avantguarda centrada en el disseny de la nova mobilitat en general i del ferrocarril en particular.

Raimundo García: “Els trens, vaixells per a creuers i avions són sectors en els quals ja treballem, però en els quals volem créixer desenvolupant prototips i enginyeria pròpia"

El director general d’Ariño Duglass, Raimundo García, assenyala que “els trens, vaixells per a creuers i avions són sectors en els quals ja treballem, però en els quals volem créixer desenvolupant prototips i enginyeria pròpia, com feia IDD la unitat productiva de la qual ha estat adquirida”. La presència al DFactory es justifica per “la necessitat d’atendre la creixent demanda tecnològica que el mercat de la mobilitat i el ferrocarril exigeixen, amb solucions innovadores, alhora que s'ha procurat salvar 16 llocs de feina en el marc de la Responsabilitat Social Corporativa (RSC)”, afegeix García.

El cor de l’enginyeria

El director general d’Ariño Design destaca que la companyia realitza contínues inversions en recerca i desenvolupament per a la millora dels processos de producció i la formació contínua del personal qualificat, motor de la companyia. Així mateix, l'empresa se centra a reforçar el seu servei logístic, adequant constantment la companyia als canvis demandats pel mercat i a les mateixes necessitats i exigències dels clients.

El projecte, segons remarquen, aportarà disseny al cor de l'enginyeria i un ampli coneixement del mercat, la indústria i els seus processos. En aquest sentit, preveuen que Ariño Design dotarà a la seva matriu d’avantatges competitius, afegint valor als clients i a la resta de la societat gràcies a l’aportació de solucions eficaces als reptes de la indústria. 

Raimundo García parla d’aquest viatge recent com la fita d’haver assolit “nous reptes en producció i en servei per a aconseguir la plena satisfacció del client. Seguint aquesta línia d'innovació, hem incorporat un grup de professionals amb l'objectiu de crear la unitat productiva Ariño Design. Tot aquest propòsit, desenvolupat en un escenari ideal: un hub de la indústria 4.0 i referent de la innovació i l’avantguarda.

Més informació
Windforce, la porta d’entrada a la impressió 3D
Imhoit, la ‘UCI’ de les dades
Avui et destaquem
El més llegit