El RACC ha presentat l’Estudi RACC de l’ús de la motocicleta a Barcelona, un informe que analitza en profunditat els hàbits i comportaments de les persones que es desplacen en motocicleta i ciclomotor per la ciutat, i també avalua el seu perfil i la seva percepció de l’entorn. A Barcelona, cada dia es produeixen al voltant de 450.000 desplaçaments en moto en els quals l’origen o la destinació són a la ciutat, i representen un 6,2% del total de trajectes, però la seva implicació en accidents té un percentatge molt més alt: de tots els vehicles implicats en accidents de trànsit a Barcelona en els darrers deu anys (2010-2020), un 36% van ser motos o ciclomotors
A Barcelona, respecte altres ciutats del món, la presència de la moto és molt elevada. L’any 2020, a la ciutat hi havia censades 271.090 motocicletes i ciclomotors, que representaven el 33% del parc de vehicles, un percentatge força superior als equivalents català (20%) i espanyol (15,4%). De fet, el nombre de motos al cens municipal ha augmentat un 6,7% en la última dècada; és l’únic mode de transport que ha crescut, a més de les furgonetes. Si comparem Barcelona amb ciutats europees del seu entorn, és la metròpoli amb major ràtio de motos per habitant, amb 0,17, per davant de Roma (0,13), Milà (0,13), València (0,12) o Madrid (0,08). En el rànquing de motos per km² de superfície, Barcelona també és la ciutat líder destacada, amb 2.660 motos/km².
L’elevat ús de la moto va acompanyat d’una alta sinistralitat: entre el 2010 i el 2020, més de la meitat de les víctimes mortals en accidents de trànsit a Barcelona van ser motoristes, i l’any 2021, vuit dels dotze morts en sinistres circulaven en moto. Davant d’aquesta problemàtica, el RACC ha estudiat la situació des del punt de vista del motorista en clau estratègica, per recomanar accions que millorin l’encaix de la moto en la mobilitat futura de la ciutat
Quina autocrítica fan els motoristes?
Segons una enquesta que ha realitzat el RACC a 600 conductors de moto, la nota que els motoristes posen al seu propi civisme a l’hora de circular en motocicleta per la ciutat és de 6,21 punts sobre 10. Entre aquells que han respost amb un sis o menys, les raons principals que donen per justificar-ho són el poc civisme en el conjunt dels usuaris de la via pública a Barcelona i el voler anar el més ràpid possible (42%) i els mals hàbits per reduir el temps d’espera en les congestions (36%)
La mesura de l’Ajuntament en matèria de mobilitat que menys popular resulta entre els usuaris de motocicletes i ciclomotors és treure carrils de circulació, pel seu impacte en la fluïdesa del trànsit; un 59% hi està en contra, amb un 34% que ho veu poc encertat i un 25% gens encertat. Tampoc són ben rebudes les sancions econòmiques per estacionar motos en vorera (un 54% hi està en contra) i les polítiques de seguretat a la via pública amb elements com les pilones o els coixins berlinesos (un 53% de rebuig). La nota mitjana que els motoristes posen a l’Ajuntament de Barcelona respecte a la moto és un 5,6.
Percepció de seguretat
Segons l'informe del RACC, un de cada dos motoristes creu que és perillós circular amb la moto per Barcelona. Aquesta percepció de perillositat s'accentua en els girs que tenen encreuaments amb carrils bici de doble sentit. Opinen que és l’element més perillós de la ciutat per la circulació en moto, i el 54% dels enquestats creuen que aquest tipus de cruïlles també són perillosos per les bicicletes i els vehicles de mobilitat privada. Els coixins berlinesos per reduir la velocitat i la pintura a l’asfalt són els següents elements que més inseguretat generen entre els motoristes: un 52% els consideren perillosos. Un 50% també opinen que els blocs de formigó tipus New Jersey són insegurs, seguits de les pilones per separar el carril bus (47%) i l’estat del paviment (45%).