
El ple de Barcelona ha aprovat apujar anualment un euro el recàrrec a la taxa turística fins a arribar als 8 euros el 2029. Es tracta d'una proposta d'ERC que s'ha aprovat al ple amb els vots favorables del govern del PSC i també de BComú. Concretament, el text aprovat planteja incrementar un euro anual l'import del recàrrec de l'impost suposant una pujada de 4 a 5 euros el 2026, 6 euros el 2027, 7 euros el 2028 i arribant al topall de 8 euros el 2029. "Com més paguin els turistes menys ho faran els barcelonins", ha dit la presidenta d'ERC, Elisenda Alamany.
Per part del govern s'ha expressat el tinent d'alcaldia d'Economia i Turisme, Jordi Valls, que ha expressat suport a la iniciativa. Valls ha apuntat que el recàrrec turístic ja està finançant àmbits substancials avui a Barcelona, com ara el transport públic, la seguretat o el pla clima i ha assegurat que el govern veu amb bons ulls la proposta d'ERC d'apujar-lo de forma esglaonada i donant marge per a "certa adaptabilitat" de l'impost.
El recàrrec turístic ja està finançant àmbits substancials avui a Barcelona, com ara el transport públic, la seguretat o el pla clima
En declaracions posteriors als mitjans, ha concretat que el compromís polític es traduirà en incorporar aquest augment progressiu del recàrrec ja en la proposta d'ordenances del 2026, que el govern preveu presentar a la tardor, el mes d'octubre. També ha dit que serà llavors quan tocarà parlar-ne amb els diferents actors del sector turístic i ha indicat que ara no n'han parlat.
"La ciutat entén que el turisme és una peça fonamental però hi ha una coincidència que l'hem de saber governar entre tots i això inclou el mateix sector", ha afegit. En aquest sentit, ha destacat que una de les virtuts és que el calendari parla d'un increment progressiu en quatre anys.
Governança del turisme
La proposta aprovada també preveu que el 2026 es posi en marxa el Fons per al Retorn del Turisme amb l'objectiu que sigui finalista i vagi vinculat a projectes "per revertir o reduir l'impacte del turisme que millorin la vida quotidiana de veïns dels barris més turístics de la ciutat".
A més, preveu reforçar l'estructura de la direcció de turisme de l'Ajuntament per millorar la capacitat de gestió de l'activitat turística i prendre les mesures necessàries "per tal d'assegurar el lideratge públic de la governança del turisme, que ha de suposar una inflexió a la gestió actual". El text aprovat també contempla impulsar una campanya dirigida als visitants "que posi en valor la llengua, cultura i tradicions locals i del país".
A més, la proposta també diu que s'estudiarà la possibilitat de realitzar les modificacions normatives necessàries del Decret de la Generalitat 6/2025 per tal de que permeti incorporar bonificacions sobre l'import del recàrrec a l'impost turístic als allotjaments que implementin accions orientades a minimitzar el seu impacte ambiental, millorar la seva sostenibilitat i promoure un model turístic més responsable, així com a les pernoctacions associades al turisme local o de proximitat.