10 propostes per millorar Barcelona

Barcelona Global reuneix a una trentena d'experts per portar el turisme de la capital catalana a un nivell més competitiu

Barcelona, una ciutat competitiva | iStock Barcelona, una ciutat competitiva | iStock

El turisme s'ha vist afectat per la pandèmia. Barcelona és la quarta ciutat més visitada d'Europa i el turisme sempre ha format part de la ciutat, sigui per a bo o per a dolent. Seguint aquesta línia, Barcelona Global crea un estudi de propostes de més de 30 experts i 40 hores invertides per aconseguir plasmar de manera dinàmica, aquestes solucions que el sector privat creu necessàries per a la recuperació del turisme: "Quin és el turisme que volem? Quin és el turisme que necessitem?", pregunta Aurora Catà, presidenta del Barcelona Global en l'acte de presentació.

No és cap secret que el sector privat del turisme fa temps que està en crisi i segons afirma Catà, "l'administració pública no els empara". Com a tal, redacten el seu estudi per reclamar el turisme de qualitat que el sector necessita per a seguir mantenint la posició de Barcelona davant Europa: "És ara quan els empresaris de Barcelona, que s'estimen Barcelona i que han portat a Barcelona on es proposen allò que creuen que farà créixer la ciutat", explica Mateu Hernández, director general del Barcelona Global. D'aquesta manera, els empresaris del sector turístic aposten per la connectivitat, la internacionalització i la tecnologia per aconseguir que Barcelona segueixi sent la ciutat de moda, perquè tal com diu Hernández: "No és una proposta sectorial, perquè el sector del turisme és Barcelona".

10 propostes de millora

Millorar la qualitat de la ciutat: l'espai públic barceloní té moltes millores a fer segons el sector turisme i tal com descriuen "cal que la ciutat sigui més caminada, més sostenible i més verda". També esmenten que per millorar la qualitat de la ciutat s'ha de proporcionar una millor seguretat, és a dir, intentar aconseguir frenar "la petita delinqüència, les manifestacions vinculades a diferents causes polítiques i els desafortunades macrobotellades", tal com explica el decàleg. A més, també explica que una gran part de la millora de la qualitat de la capital és la neteja dels seus carrers.

"El turisme de qualitat al que aspirem requereix una administració facilitadora, activa i dinàmica"

Una aposta per una administració facilitadora: "El turisme de qualitat al que aspirem requereix una administració facilitadora, activa i dinàmica, que garanteixi seguretat jurídica al sector i a la inversió, aporti agilitat en la presa de decisions i promogui una oferta de qualitat en totes les dimensions", explica l'estudi realitzat. I és que el PEUAT, ha estat tombat pels tribunals i això podria suposar una limitació de l'oferta hotelera. Per aquest motiu, els experts demanen que l'administració treballi amb ells per aconseguir millorar la ciutat.

Ajuts al sector que s'acollin a la recuperació econòmica i incentivin la inversió i la qualitat: que les ajudes per sector del turisme han d'arribar és una realitat. Així i tot, els experts demanen una modernització i posar més el focus en aquestes ajudes per millorar-les i aconseguir treure'n el millor partit: "Cal proposar mesures tant en el camp dels ajuts al sector per recuperar la inversió, com en la creació de projectes compartits basats en la sostenibilitat i la digitalització del sector", recorden els experts.

Una aposta per un hub intercontinental i prioritzar els creuers amb inici i final a Barcelona: "Deixar escapar l'oportunitat oferta per Aena d'ampliar l'aeroport és un sense sentit", expressen els experts dins del decàleg. Aquesta afirmació, que qui més qui menys podria sonar incendiària, vol fer reflexionar sobre la necessitat de convertir l'aeroport en un hub tecnològic i de relacions: "Hem de treballar junts per trobar la solució", afirma Hernández. Una altra de les grans novetats, però, és potenciar els creuers al Port de Barcelona, aconseguir que hi hagi vaixells que iniciïn o finalitzin les seves rutes a la capital catalana.

Més info: Les hores del bon turisme

Prioritzar la cultura com actiu de la ciutat: continuar amb iniciatives per potenciar la cultura i els autors catalans, així com les obres d'art que s'amaguen a Barcelona. Per aquest motiu, els experts parlen de cultivar la ciutat i els seus museus, perquè tal com afirmen "la cultura no és només una manera d'atreure més i millors visitants, sinó que és l'essència del que Barcelona representa pels barcelonins".

Un centre de la ciutat dinàmic i actiu: Paral·lel, La Rambla, Via Laietana, Parc de la Ciutadella i Parc de Montjuïc. Aquestes són localitzacions de la ciutat que des de l'opinió dels experts en turisme s'han de millorar, reconstruir i avançar cap a una construcció més sostenible: "Si Barcelona no inverteix en la millora del seu centre, el destí de la qualitat al que aspirem per Barcelona, es veurà perjudicat i no serem capaços de posicionar la ciutat allà on volem", recorda el decàleg. Aquesta renovació també lliga amb el següent punt, les noves raons per visitar Barcelona, que es basen a crear un ecosistema favorable per atraure la classe de turisme necessària per a la ciutat.

Una aposta per la desestacionalització: "Tornar a apostar pels grans esdeveniments", reclama el decàleg d'experts del turisme. Sí que és cert que Barcelona s'ha convertit en la seu de grans congressos, com el cada vegada més consolidat Mobile World Congress. D'aquesta manera aquesta proposta va dirigida al sector dels esdeveniments per tal de posicionar Barcelona. D'altra banda, també es parla de la necessitat de canviar el focus de la campanya de turisme i ampliar-lo a l'època de Nadal i a l'hivern, ja que "el temps ens ho permet", afegeix el director general de Barcelona Global.

Catà: "El primer contacte amb l'administració ha estat satisfactori i diuen que tenen moltes ganes per ajudar a millorar"

Una nova col·laboració publicoprivada: és evident que la necessitat principal d'aquest decàleg és la col·laboració amb l'administració pública. Tot i que encara no s'ha demostrat que totes les propostes siguin possibles o acceptades per l'administració, les declaracions que fa la presidenta i el director general del Barcelona Global fan pensar que podria existir una col·laboració: "El primer contacte amb l'administració ha estat satisfactori i diuen que tenen moltes ganes per ajudar a millorar".

Una promoció de ciutat: en definitiva, el sector del turisme vol fer una rentada de cara a la capital catalana, polir-la i aconseguir atrapar talent i turisme per seguir posicionats com a una de les millors ciutats d'Europa. La clau és el turisme, però no tota classe de turisme sinó aquell que la ciutat desitja, perquè tal com recorda Hernández: "Barcelona tindrà turisme, la qüestió és decidir quina classe de turisme volem".

Més informació
Otramirada, qui va dir que el turisme era pels estrangers?
Avui et destaquem
El més llegit