BSM presenta Zona Bus 4.0 per millorar la mobilitat turística a la ciutat

La iniciativa, que compta amb un pressupost d’un milió d'euros, vol crear un model de seguiment intel·ligent per optimitzar la presència d’autocars a l’espai públic

Imatge d'una Zona Bus | Cedida Imatge d'una Zona Bus | Cedida

Barcelona de Serveis Municipals (BSM) treballa en el desenvolupament de la Zona Bus 4.0, el projecte que té com a objectiu crear un sistema intel·ligent de seguiment dels fluxos de circulació d’autocars turístics per afavorir un ús més eficient de l’espai públic.

La iniciativa parteix del creixent pes que té a la ciutat l’actual Zona Bus, un sistema exclusiu per a autocars turístics i discrecionals que permet ordenar la circulació d’aquest tipus de vehicles per la ciutat. Actualment, els professionals del transport discrecional han de registrar o reservar les seves parades i estacionaments a través de l’aplicació mòbil SPRO, fet que genera un gran volum de dades que, processades digitalment, poden donar lloc a un sistema d’informació que ajudi a ordenar i fins i tot predir els fluxos i la concentració d’autocars turístics.

La iniciativa parteix del creixent pes que té a la ciutat l’actual Zona Bus

Una Zona Bus digitalitzada

Amb la Zona Bus 4.0 es podrà conèixer quin és el nombre d’autocars que visiten un determinat espai turístic en una franja horària concreta i també permetrà que els conductors planifiquin anticipadament i amb informació rellevant la ruta de punts d’interès que vulguin visitar.

Els canvis també seran visibles en els espais d’estacionament i parada dels autocars, que es digitalitzaran i es dotaran de connectivitat

Els canvis també seran visibles en els espais d’estacionament i parada dels autocars, que es digitalitzaran i es dotaran de connectivitat. Entre d’altres, s’hi incorporaran sensors intel·ligents i lectors de matrícula i s'instal·laran pantalles digitals que aportin informació d’interès sobre el servei, tant als conductors d’autocars com als visitants. Els professionals podran consultar l’oferta disponible de places i la localització d’altres zones d’estacionament properes, mentre que els turistes hi veuran les connexions existents amb transport públic i quina és la ruta més ràpida per arribar als punts de major interès.

Mobilitat sostenible a Barcelona

“Aquest projecte és una clara mostra del lideratge que vol exercir Barcelona en l’aplicació de noves tecnologies per millorar la mobilitat a la ciutat", ha apuntat Laia Bonet, tinenta d’alcaldia en funcions i presidenta de BSM, qui ha afegit que "aquestes mesures repercutiran positivament en l’optimització de l’espai públic, minimitzaran els desplaçaments innecessaris i, conseqüentment, afavoriran una mobilitat més ordenada i reduiran les emissions contaminants”.

Més info: El primer bus de Catalunya que et recull a l'hora que vols

El desenvolupament de la Zona Bus 4.0, que es preveu que estigui operativa el 2025, compta amb un pressupost d’un milió d'euros provinent del Pla de sostenibilitat turística en destinació Barcelona, dotat amb fons europeus Next Generation. Aquest pla l’integren un conjunt de 19 projectes que volen millorar i diversificar l’oferta turística i avançar en la transició energètica i en la digitalització del sector.

Més informació
El Govern licita les obres del carril bus a la B-23
La plantilla del Bus Turístic es concentra contra l'ERTO
El primer bus autònom de Catalunya està de gira
Avui et destaquem
El més llegit