• Economia
  • Catalunya escala posicions en el transport sostenible, però continua lluny d'Europa

Catalunya escala posicions en el transport sostenible, però continua lluny d'Europa

La penetració del vehicle electrificat al mercat català el 2023 va ser de 23,1 punts, mentre que la mitjana europea és superior al 40%

El vehicle elèctric encara té marge de creixement a Catalunya | ACN
El vehicle elèctric encara té marge de creixement a Catalunya | ACN
ACN
12 de Març de 2024
Act. 12 de Març de 2024

Catalunya va millorar 4,1 punts en el baròmetre de l'electromobilitat que valora la forma de transport sostenible i sense l'emissió de gasos, elaborat per l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac). El país ha passat de 12,4 a 16,5 punts i va ser el tercer millor de l'Estat, per darrere de Madrid (21,1) i Navarra (18,1). Tot i això, el registre català se situa a més de 10 per sota de la mitjana europea (27,4). En l'indicador d'infraestructures, Catalunya va ser la segona al llistat amb 9,8 punts, superat per Castella i Lleó (10,1). El director general d'Anfac, José López-Tafall, va reclamar "accelerar" la instal·lació dels punts de recàrrega, en especial els d'alta potència.

 

L'anàlisi també indica que la penetració del vehicle electrificat al mercat català el 2023 va ser de 23,1 punts, cosa que va suposar 4,6 més que l'any anterior. Madrid (36,3), Navarra (26,4) i les Illes Balears (23,5) van ser les més destacades. Aquests increments van permetre a l'Estat retallar sis dècimes amb la mitjana europea (40,4).

 

Més unitats venudes a Madrid

Catalunya va tancar 2023 sent la segona comunitat autònoma amb un mercat més electrificat (13,8%), segons recull el baròmetre d'Anfac, només superada per Navarra (16,9%). L'any passat es van vendre 16.366 unitats, mentre que Madrid va concentrar el 50% de l'estat espanyol (113.784), amb 53.807. Precisament, el director general de la patronal recalca el "pes de les grans metròpolis" com Madrid i Barcelona "per explicar el repartiment de l'electrificació" a l'Estat.

Pel que fa a la infraestructura, al territori català hi havia gairebé el 25% del total d'accés públic de l'estat espanyol (7.122 punts dels 29.301), un percentatge que és pràcticament el mateix amb les instal·lacions que es trobaven fora de servei (1.826 de les 7.728).

López-Tafall subratlla que la col·locació dels punts de recàrrega "porta més temps que l'activació de la demanda" i apunta especialment els d'alta potència, que "amb prou feines suposen el 5% del total a Espanya". El director general de la patronal afirma que es "va bé", però per complir amb els objectius "s'ha d'accelerar el ritme d'infraestructures".