• Empresa
  • L'automoció catalana afronta la seva transformació pel vehicle elèctric i autònom

L'automoció catalana afronta la seva transformació pel vehicle elèctric i autònom

La Generalitat de Catalunya adverteix que la indústria ha de transformar-se per ser productora del vehicle elèctric i del vehicle connectat i autònom

Fabricació de vehicles elèctrics amb cobots | iStock
Fabricació de vehicles elèctrics amb cobots | iStock
ACN
12 de Març de 2024
Act. 12 de Març de 2024

La Generalitat de Catalunya ha acompanyat 270 empreses catalanes de l'automoció en la seva transformació cap a la nova indústria de la mobilitat. Ho ha fet a través d'Optima, l'oficina de l'automoció que el Departament d'Empresa i Treball va posar en marxa fa més de dos anys. Entre les seves funcions, destaca l'acompanyament a la transformació del sector de l'automoció contractant directament amb les empreses del sector per analitzar la seva situació en el mercat i gestionant els diferents instruments de suport. Els projectes han accedit a més de 300 milions d'ajuts provinents de fons regionals, estatals i europeus.

 

Segons el Departament d'Empresa i Treball, l'oficina també ha treballat per anticipar les crisis sectorials augmentant de manera considerable el temps d'antelació en la detecció dels riscos de tancaments per disposar de més temps per emprendre accions "proactives, preventives i generant coneixement a través de l'elaboració d'estudis propis". Tot plegat davant del repte de la transformació de la mobilitat amb el vehicle elèctric i autònom com a escenaris. 

 

La Generalitat ha elaborat dos estudis que conclouen que la indústria de l'automoció catalana ha de transformar-se per ser productora del vehicle elèctric i del vehicle connectat i autònom i indiquen que cal replantejar tota la cadena de valor per veure com el teixit industrial es pot adaptar i transformar.

L'oportunitat del vehicle elèctric

L'estudi sobre la cadena de valor del vehicle elèctric a Catalunya indica que hi ha una oportunitat entre la cadena de valor actual i la futura que implica la captació de noves inversions estrangeres i alhora un salt tecnològic de les empreses ja presents al país. S'estima que l'aportació industrial d'aquestes noves cadenes de valor serà superior a la pèrdua derivada de la progressiva desaparició del motor combustió.

D'altra banda, l'estudi sobre la cadena de valor del vehicle connectat i autònom estableix com un dels principals reptes adaptar el marc regulador a les necessitats futures de conducció. L’informe reclama reforçar les empreses tractores ja implantades a Catalunya i generar oportunitats per a la creació i la implantació de noves.