Catalunya reforça la seva presència als Estats Units amb una participació destacada al Worlds of Flavour, la conferència gastronòmica internacional de referència organitzada pel Culinary Institute of America (CIA), que se celebra del 5 al 7 de novembre al campus CIA at Copia, a Napa Valley (Califòrnia). L’esdeveniment reuneix xefs de prestigi mundial, professionals de la restauració, proveïdors, mitjans especialitzats i creadors de tendències, i és considerat un dels fòrums més influents per al sector horeca nord-americà.
La presència catalana al congrés s’articula a través de Prodeca – Promotora dels Aliments Catalans, empresa pública del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, amb l’objectiu de posicionar Catalunya com a referent d’alimentació creativa i gastronomia innovadora en el marc de la seva designació com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025. Aquesta acció s’emmarca en l’estratègia d'internacionalització del sector agroalimentari català i en el reforç de vincles comercials amb el mercat nord-americà, un dels més atractius per la seva dimensió, capacitat d’innovació i poder prescriptor.
Catalunya, protagonista amb cuina avantguardista i vins innovadors
Durant tres dies, Catalunya desplegarà un programa que combina alta cuina, producte prèmium i innovació enològica, amb activitats pensades per inspirar els professionals americans i generar oportunitats de negoci:
- Taller de cuina Inside the Catalan Avant-Garde: A Mediterranean Culinary Revolution with Lessons for American Foodservice Operators, dirigit pel xef Lluís Roger, estrella Michelin i responsable del restaurant BCN Taste & Tradition (Houston, Texas). La sessió mostrarà com la creativitat catalana pot aportar solucions adaptades al mercat HORECA dels Estats Units.
- Exposició al World Market Place, amb d’empreses catalanes com Patates Torres i Mmmediterranean, que agrupa productors com Anxoves de l’Escala, Arrom, Bonblat i Heura, representant la diversitat i qualitat del producte català.
- També està prevista la presentació The trilogy of Catalan Bread, una proposta didàctica i experiencial que posa en valor tres mossegades icòniques de la cuina catalana: pa amb tomàquet, pa amb vi i sucre i pa amb oli, sal i xocolata. El relat gastronòmic connecta patrimoni i innovació, tot destacant el Pa de Pagès —reconegut com a IGP des de 2013— i la tradició de reaprofitar el pa en temps d’escassetat.
La participació a Worlds of Flavour s’emmarca en un calendari d’accions de Prodeca als Estats Units: la segona edició del Catalan Food Show Miami (17 de setembre), les Catalan Food Masterclass en escoles de cuina (sessió a Austin, 4 de setembre, i Albany, 23 de setembre), i, pròximament, els Catalan Food Christmas Tasting de desembre a Houston i Nova York, dues jornades showroom de temàtica nadalenca on hi haurà exposició i tast de producte, a través de l'importador adreçats a professionals de distribució i restauració. Aquest calendari d’actuacions pretén reforçar la rotació de producte, el posicionament de valor i la connexió amb operadors clau del mercat nord-americà.
Durant el primer semestre de 2025, les exportacions agroalimentàries catalanes als EUA han assolit els 299 milions d’euros
El mercat nord-americà és una prioritat per a les empreses agroalimentàries catalanes. Amb 1.175 empreses exportadores —432 de les quals ho fan de manera regular— i un pes del 3,6% sobre el total exportat, es tracta del setè mercat de destí global i el tercer fora de la UE, després del Regne Unit i la Xina. En els darrers 10 anys, les vendes dels productes catalans als EUA s’han incrementat un 125% en valor.
Durant el primer semestre de 2025, les exportacions agroalimentàries catalanes als EUA han assolit els 299 milions d’euros, amb un augment del 7,14% en valor respecte al mateix període de l’any anterior, amb especial rellevància en sectors com el vi, l’oli d’oliva, els snacks i els productes gurmet. La participació en esdeveniments com Worlds of Flavour és clau per incrementar la visibilitat de les marques catalanes i connectar amb prescriptors i decisors en un mercat altament competitiu.