Una Catalunya independent hauria invertit fins a 45.000 MEUR en infraestructures, segons Puigneró

El conseller ha denunciat que l’Estat, en el període 2010-2020, només ha executat en infraestructures el 65% del pressupostat

El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, amb Damià Calvet (Port de Barcelona) i Santi Vila (Cercle d'Infraestructures) | ACN El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, amb Damià Calvet (Port de Barcelona) i Santi Vila (Cercle d'Infraestructures) | ACN

El vicepresident de la Generalitat i conseller de Territori i Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, li ha llegit la cartilla al Govern espanyol sobre manca d'inversió en infraestructures a Catalunya. En una conferencia al Cercle d’Infraestructures aquest divendres, Puigneró ha denunciat que l’Estat, en el període 2010-2020, només ha executat en infraestructures el 65% del pressupostat, mentre que la mitjana a escala nacional se situa en un 75%. “Tot això no és atzarós ni incompetència. Hi ha una voluntat política manifesta de rebaixar el pes polític i econòmic de Catalunya”, ha assegurat.

Puigneró ha xifrat entre 28.000 i 45.000 milions d'euros la inversió que s’hagués fet en infraestructures a Catalunya si aquesta fos un estat independent. Part d'aquesta inversió hauria anat a l'alta velocitat: "és l’absurd que encara és més ràpid anar de Barcelona a Alacant passant per Madrid, que fer-ho pel litoral mediterrani”. Segons les xifres donades pel vicepresident, el govern espanyol hauria invertit fins a 65.000 milions d'euros en alta velocitat en els darrers trenta anys. “Després d’això, a ningú se li ha ocorregut que calia connectar la segona i tercera ciutat més importants de l’Estat i uns dels corredors econòmics i logístics més rellevants d’Europa?”, ha qüestionat.

El vicepresident de la Generalitat ha insistit a reivindicar la importància de tirar endavant el Corredor Mediterrani des d’una perspectiva mediambiental. Puigneró ha recordat que “tant Espanya com Catalunya” estan a la cua d’Europa quan a transport de mercaderies per carretera, amb un 4% i un 6% respectivament, mentre que en altres països europeus la xifra és superior al 15%.

Gratuïtat a Rodalies i manteniment d’infraestructures

Puigneró ha parlat també de les últimes mesures aprovades per l’executiu espanyol per fer front a l’actual crisi de preus, entre les quals hi ha la gratuïtat dels abonaments de Rodalies. El vicepresident ha insistit a discrepar amb la mesura, i ha tornat a avisar que “allò gratis avui, acostumen a ser retallades pel futur”.“No hem après res amb l’aixecada dels peatges?”, ha ironitzat. En aquest sentit, Puigneró ha afirmat que “les infraestructures s’han de pagar per ús, que és el que mana la Unió Europea”. 

Les obres de la B-40

El vicepresident de la Generalitat també s’ha referit a les obres de la B-40, coneguda com la ronda del Vallès, i que ha de connectar Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès. Després que el Ministeri de Transports anunciés que finançaria el projecte, Puigneró ha afirmat que el Govern “farà les obres” perquè, segons ha indicat, són “imprescindibles” per a les capitals vallesanes. Això no obstant, el titular de Territori ha apuntat que, malgrat l’anunci del govern espanyol de finançar les obres, l’executiu català “ja no es fia d’aquest tipus de garanties”.

Més informació
La Cambra de Barcelona retrata les infraestructures més urgents i amb més endarreriments
El show de la B-40, el via crucis de la connexió entre el Vallès i el Baix Llobregat
Les Cambres de Comerç de Sabadell i Terrassa aplaudeixen l'acord per ampliar la B-40
Avui et destaquem
El més llegit