Catalunya es fa gran al 4YFN

El 40% de les firmes emergents amb presència a l'esdeveniment són catalanes

Imatge d'un punt d'accés al 4YFN | GSMA
Imatge d'un punt d'accés al 4YFN | GSMA
Barcelona
01 de Març de 2023

El concepte visibilitzar envaeix cada racó del 4YFN, on 700 startups de 38 països intenten captar l’atenció dels prescriptors. El 40% d’aquestes firmes emergents amb presència al certamen són catalanes, confirmant així l’ascens de Catalunya a la primera divisió del món emergent

 

“L’efecte tractor del Mobile World Congress multiplica tot”, apunta Jordi Aguasca. El director de Transformació Tecnològica i Disrupció d’Acció puntualitza que l’objectiu dels qui aterren al Mobile World Congress “no és crear ocupació, sinó talent i trobar un perfil especific”. 

Segons les dades de la Generalitat sobre les empreses monitoritzades, un 15% de les mateixes tenen un segona reunió amb el contacte creat al 4YFN. Una part important de les startups amb presència al certamen, sota l’aixopluc d’Acció, estan especialitzades en el sector de la salut. 

 

Un exèrcit de 1.000 inversors internacionals

Enguany, l’univers emprenedor està sotmès a una estricta vigilància per part d’un exèrcit de 1.000 inversors internacionals, dels quals un 25% són business angels i el percentatge restant, en la seva majoria, venture capital. A pocs metres de l’stand d’Acció, la tecnològica barcelonina Hynts intenta treure el cap amb el seu projecte educatiu.

“Hem desenvolupat una plataforma que ofereix línies d’aprenentatge personalitzades”, descriu Pepe Bonet. Amb sis mesos de vida, el cofundador de Hynts situa les escoles i les universitats com a principals públics objectius. Les empreses emergents que acostumen a sortir del Mobile World Congress amb bones perspectives tarden, de mitjana, entre 6 i 9 mesos a tancar una ronda de finançament. 

FqD19aqXgAM rUQ
Imatge de l'espai d'Acció al 4YFN | Acció

L’organització del 4YFN ha organitzat tots els espais i activitats, a partir dels següents àmbits: digital health, edtech, fintech i green tech. “La quàntica serà una tendència en els pròxims anys”, assegura Aguasca. A tall d’exemple, el directiu d’Acció considera que el “Bizum és un petit exemple del que ha de venir”. 

La llavor de les universitats 

Des de la Generalitat també es valora molt positivament la gran presència d’universitats. “L’autèntic benefici és el sentiment emprenedor que molts estudiants adquireixen aquí i, a la vegada, és la llavor del futur”, exclama el responsable de Transformació Tecnològica. 

Altres aspectes a tenir en compte per l’edició d’enguany del 4YFN són que un 25% de les empreses participants tenen presència a mercats internacionals i un 34% estan liderades per una CEO o bé hi ha una dona a l’equip fundador.

Més enllà de l’esdeveniment del Mobile World Congress, Acció posa en valor la marca Barcelona. “Catalunya té bona salut, però la marca Barcelona encara és la que lidera”, puntualitza l’alt directiu de l’agència de la Generalitat. 

La referència de la salut digital

Si fa uns dies Teladoc Health utilitzava la seva seu de Barcelona per presentar les últimes novetats en teleassistència, el 4YFN, amb la col·laboració de Barcelona Activa, no ha quedat enrere a l’hora de posicionar nous projectes d’aquest àmbit. Clarity Stethoscope apareix per millorar els problemes de respiració. 

La tecnologia desenvolupada per aquesta startup pot transformar un telèfon mòbil en un estetoscopi que ajuda les persones amb malalties cròniques als seus domicilis. “Aquesta és la principal finalitat del projecte”, apunta Alba Muñoz, infermera i representant de l’empresa. 

Nascuda l’any 2020 entre Terrassa i Sant Cugat del Vallès, Clarity ja ha passat l’etapa de validació de producte amb intel·ligència artificial i el seu pròxim objectiu és aterrar al mercat, principalment a l’Estat. La presència de Barcelona Activa al Mobile es vehicula a través de l’Oficina d’Atenció a les Empreses. 

Imatge de Marc Márquez
Imatge de Marc Márquez | Repsol

La telemetria de Marc Márquez 

Al recinte de Fira de Barcelona, Wayra -la divisió de firmes emergents de Telefónica- ha cedit el seu altaveu a Indya. Creada l’any 2014 a València, la firma tecnològica ofereix una planificació nutricional a esportistes professionals i en temps real. 

“El nostre producte, d’alguna manera, és l’estrella Michelin de la nutrició esportiva”, cita Javi Guerrero. El CEO d’Indya ha ficat l’exemple del pilot català Marc Márquez per ressaltar les bonances del seu projecte. “De la mateixa manera que existeix una telemetria d’una moto o un cotxe, monitoritzem l’esportista per determinar quan disminueix el seu nivell de glucosa i així després ho apliquem en la seva alimentació”, explica Guerrero. 

Actualment, la plantilla de l’empresa valenciana està formada per 27 persones, 9 de les quals són nutricionistes i la resta fan tasques relacionades amb administració, màrqueting i enginyeria. Els principals mercats d’Indya són Espanya i Amèrica Llatina amb l’horitzó d’aterrar, a partir del 2024, a Europa i els Estats Units.