Una nevada intensa a Catalunya i, fins i tot, a altes cotes de Barcelona ha rebut als milers de congressistes del Mobile World Congress 2023 (MWC 2023) que s'acumulaven a les portes del metro, als taxis, Cabify i la flota d’autobusos llogats abans d'entrar al recinte de Gran Via. "Seriously, is this the sunny Barcelona?" (Ara de debò, això és la Barcelona assolellada?) es preguntaven amb humor nombrosos treballadors de Huawei. I no és per menys, després de dos anys de pandèmia els delegats asiàtics s'han fet notar al congrés i ho tenen clar: "és on hem d'estar per explicar totes les novetats que tenim". Una benvinguda a un Mobile internacional, àmpliament masculí, amb la meitat dels visitants amb càrrecs de direcció i amb tots els pavellons del recinte oberts. "Demà porto vambes ja que es fan molts quilòmetres si ho vols veure tot, però val la pena", destaca un emprenedor català.
El Mobile, considerat el congrés de tecnologia mòbil més gran del món, ha obert portes amb el lema de Velocity, declaració d'intencions d'un esdeveniment que promet acostar al món les novetats que marcaran la digitalització els anys vinents. En concret, la fira engloba tots els sectors que depenen de la tecnologia mòbil i se centrarà en el desplegament 5G, la digitalització de l'economia, les xarxes obertes, la realitat virtual i el metavers. Un congrés ple d'estímuls, impactes i novetats constants per acaparar l'atenció dels assistents.
Com a conseqüència, grans corporacions han fet gala del lema i han sorprès a tothom per la seva enorme estructura. La primera, la joia de la corona: Huawei. La firma de tecnologia ocupa pràcticament tot el pavelló 1 amb un estand que és un 50% més gran que l'any passat, de prop de 10.000 metres quadrats. Després destaca Samsung, Xiaomi, Telefónica, Microsoft, Orange, Vodafone, Ericsson o T-Systems. Han construït imponents estands que s'han omplert ràpidament de vida, llum, música i han comptat amb la visita d’una àmplia representació institucional.
El gegant xinès Huawei es corona com a principal expositor del #MWC23. La firma de tecnologia ocupa pràcticament tot el pavelló 1 amb un estand que és un 50% més gran que l'any passat, de prop de 10.000 metres quadrats 💡 pic.twitter.com/fhRVbdABmS
— Gemma Fontseca (@gfontseca) February 27, 2023
Àmplia representació institucional per simbolitzar unió
El rei Felip VI, el president del govern espanyol, Pedro Sánchez; el president de la Generalitat, Pere Aragonès; i l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, han tornat a coincidir en la inauguració oficial del MWC, al recinte de Gran Via, després del sopar al MNAC del diumenge. El rei ha fet un recorregut pels stands de la GSMA, Espanya, que porta per nom Spaiñ; MWCapital i les tres grans operadores: Orange, Telefonica i Vodafone.
Durant les últimes hores hi ha hagut sorpreses en les previsions. En primer lloc, sembla que els visitants podrien arribar als 85.000, encara per sota del rècord d'assistència del 2019, quan va fregar els 110.000 visitants. Malgrat tot, la cita manté la seva potència econòmica. Tot just fa poques hores, el conseller delegat de GSMA, John Hoffman, elevava a 400 milions d'euros l'impacte econòmic del saló.
L’impacte del made in Catalonia
En aquesta ocasió i, després que les grans corporacions mundials estiguin al principi del recinte, gran part de les empreses catalanes estan ubicades a una zona estratègica, entre el hall 4, 5, 6 i 7, agrupades en un gran estand del Govern de Catalunya, fàcil de reconèixer i ben connectat amb la resta del recinte. Pel que fa a gran part de les startups formen part del 4 Years From Now (4YFN), que s'ha traslladat al hall 8, amb 550 expositors. Segons les últimes xifres d'Acció, les organitzacions catalanes del sector de l'economia digital a Catalunya han crescut un 15,1% des del 2021, i actualment són 22.041. Facturen 30.243 milions d'euros a l'any, que representa el 12,4% del PIB de Catalunya.
Com a curiositat, de les 339 empreses catalanes presentades des del 2006 al Mobile World Congress fins ara, han doblat la seva facturació i han augmentat un 38% la seva ocupaci". Pel que fa al germà petit del Mobile, el 4YFN, les companyies made in Catalonia han triplicat la seva facturació, han doblat la seva ocupació i han reunit més de 320 milions d'euros des de la primera vegada que van participar a la trobada.
L'ecosistema d'empreses digitals de Catalunya factura més de 30.000 milions d'euros l'any, l'equivalent al 12,4% del PIB català
Finalment, a la porta que queda més a prop del 4YFN hi ha la terrassa on se celebrarà el Beat Barcelona, l'espai oficial d'afterwork del congrés. I que sembla que si la neu acompanya, servirà per celebrar la tan anhelada "nova normalitat”.