Nou front comú de Catalunya i el País Valencià pel Corredor Mediterrani

Josep Vicent Boira es reunirà amb l’Agència de Seguretat Ferroviària per conèixer l'estat de la variant de Vandellòs

Josep Vicent Boira, Rafael Climent i Isidre Gavín parlen sobre el Corredor Mediterrani | ACN Josep Vicent Boira, Rafael Climent i Isidre Gavín parlen sobre el Corredor Mediterrani | ACN

El tram entre Castelló i Tarragona és una "baula fonamental" del Corredor Mediterrani. Així ho han tornat a reclamar els representants de la Generalitat de Catalunya i Valenciana, acadèmics, les patronals i els representants sindicals que s'han reunit a Vinaròs durant el congrés Sense Castelló – Tarragona, no hi ha corredor. El comissionat del Desenvolupament del Corredor del Mediterrani, Josep Vicent Boira, ha reiterat que la infraestructura és el "projecte estratègic més important de l'Estat espanyol" i que és "el moment de treballar intensament en el tram de Castelló- Tarragona".

Més info: El Govern convoca la Taula Estratègica pel Corredor Mediterrani

D'altra banda, Boira ha avançat que es reunirà amb l’Agència de Seguretat Ferroviària a començaments de la setmana que ve per conèixer l'estat de la variant de Vandellòs que s'ha de posar en funcionament la pròxima primavera.

Els agents econòmics, socials i institucionals de la província de Castelló i de la demarcació de Tarragona han reflexionat sobre l'estat actual del Corredor Mediterrani, al mateix temps que han tornat a reivindicar l'impuls que necessita aquesta infraestructura que han definit com una "vergonya històrica".

Execució de les obres

El comissionat del Corredor ha insistit en el fet que el tram entre Castelló i Tarragona "és una baula fonamental en la cadena que representa el corredor" i ha recordat que ja estan en període de licitació els onze quilòmetres entre Martorell i Castellbisbal. "Les obres s'iniciaran en un termini raonable i permetran la instal·lació del tercer fil, per tant, de l'ample internacional, i això enllaçarà tot el Corredor Mediterrani, que ja està prou avançat al nord de Castellbisbal amb el del sud que no ho està tant", ha dit Boira.

Sobre la reunió amb l'Agència de Seguretat Ferroviària la setmana que ve, Boira ha assegurat que "és una primera reunió, de contacte". Boira encara aquesta trobada amb l'objectiu de posar l'oficina del Corredor a disposició i contribuir en el procés de verificació de la seguretat en la variant de Vandellòs, que està prevista que entri en funcionament la primavera pròxima. Amb tot, Boira ha afegit que la "seguretat ha de prevaldre en una obra com aquesta", i que si cal s'enrederirà per tal que es compleixin els estàndards" de seguretat. 

El comissionat també s'ha pronunciat sobre l'afectació de l'aprovació dels pressupostos generals de l'Estat. "Si no s'aprovessin l'oficina del Corredor encara tindria molta feina, de coordinació, del disseny de les connexions i de l'execució", ha constatat. En aquest sentit, ha remarcat que "moltes vegades el problema no són els diners sinó l'execució" de les obres. 

Viabilitat política

Pel secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, el Corredor "no és un cas d'èxit el 2018", sinó tot el contrari. I és que considera que és una mostra de la "mala planificació, priorització i gestió" del Govern espanyol. Com molts dels ponents, Gavín també ha criticat el model radial ferroviari espanyol i ha recordat que si el projecte està entre els mapes europeus és "gràcies" a Europa.

Més info: 2018, amb assignatures pendents al Corredor

Per tot plegat ha valorat que s'ha de posar l'accent en les connexions. "No ens val que se'ns digui tranquils que connectarem Algesires amb la frontera l'any 21 -data que no ens quadra-, si els ports de Castelló, Tarragona, Barcelona, València i les plataformes logístiques i empreses no estan connectades", ha destacat Gavín.

Per la seva part, el conseller d'Economia de la Generalitat valenciana, Rafael Climent, ha demanat més contundència perquè el Corredor sigui una realitat després de tants anys reivindicant-lo. "Hem de ser més contundents amb el Govern central mani qui mani, perquè si no els territoris no tenen viabilitat política ni dignitat per donar els serveis". Tot i que ha admès que l'Executiu de Pedro Sánchez és molt més dialogant que el de Mariano Rajoy, ha criticat que al final tampoc hi dóna resposta. "Hem canviat d'un govern que no ens escoltava a un que sí, però que no fa res en allò que és importantíssim", ha conclòs.

Més informació
Velocitat per al Corredor Mediterrani?
La competitivitat no té bitllet al Corredor Mediterrani
Avui et destaquem
El més llegit