El sector del foodservice a Catalunya concentra 5.748 empreses que mobilitzen un total de 24.017 milions d’euros anuals. Segons un informe d’Acció, aquesta xifra representa el 8,9% del total del PIB. Fer referència al foodservice és parlar de les empreses que s’encarreguen de la preparació, distribució i venda d’aliments i begudes per al consum fora de la llar. En clau de persones, actualment hi ha 116.524 persones que treballen en aquest àmbit, i un 80% d’elles ho fan en empreses que tenen més de 10 anys de vida.
L’estudi destaca que del total d’empreses mapejades, més de la meitat (51%) van destinades al client final, és a dir, a la venda comercial de menjar i beguda llesta per a consumir, sigui en restaurants o en equipaments escolars, empresarials o centres hospitalaris. Aquestes empreses aglutinen la majoria dels treballadors (69%) i representen el 23% de la facturació global. El 26% de les companyies del sector treballen en la distribució dels productes, un 19% a la indústria de processament dels aliments i begudes, i el 4% ho fan en la producció agrícola de les matèries primeres.
Segons càlculs d’Acció, qui concentra la majoria de volum de negoci són les empreses de processament d’aliments i begudes, amb un 49% del total (11.735 milions), amb el 22% dels treballadors del sector foodservice. Les que es dediquen a la distribució generen un 24% de la facturació global (5.743 milions d’euros) amb el 8% del conjunt d’assalariats. Per últim, les companyies dedicades a l’agricultura, ramaderia i pesca aporten un 4% del volum de negoci (1.088 milions) i ocupen al 3% dels treballadors. L’informe destaca que el foodservice és un sector consolidat al nostre país i que viu un moment de creixement. Alhora, el 95% d’empreses que treballen en aquest sector a Catalunya són catalanes, 7 de cada 10 tenen més de deu anys de vida, i el 91% d’elles són pimes.
A més, segons dades recollides en l’informe d’Acció, en el darrer quinquenni (2019-2023) Catalunya ha estat la cinquena regió d’Europa, i la primera de l’Estat, que més projectes d’inversió estrangera ha captat (41) relacionats amb la producció d’aliments i begudes, i també en nombre de llocs de treball generats. L’estudi també mostra que Catalunya és el territori de l’Estat amb més persones matriculades en estudis universitaris o de màster relacionats amb el foodservice, amb pràcticament 1.000, el doble que la segona comunitat, i concentrant el 33% del total d’alumnes que cursen estudis superiors a l’Estat.
La tecnologia i la digitalització tenen cada vegada més pes en el foodservice. Una de les iniciatives més recurrents és la d’utilitzar les xarxes socials per compartir i promocionar les opcions de menú dels establiments, llançar propostes de creació de nous plats a usuaris de les xarxes i fidelitzar clients per a les empreses, i recollir dades sobre les preferències dels consumidors. Alhora, s’assenyala el creixement de l’automatització en la gestió de les comandes, i l’aparició de robots a bars i restaurants per atendre els comensals.