
CCOO ha reclamat aquest dimecres que Catalunya disposi d'una xarxa pròpia de trens de mitja distància d'alta velocitat que enllaci Tortosa i Lleida amb Figueres Vilafant amb parades al Camp de Tarragona, Barcelona i Girona, entre d'altres. Així ho ha reivindicat al seu informe Xarxa Catalana d'alta velocitat, obligació de servei públic. Un tren per a la classe treballadora, en què el sindicat proposa que el nom de la xarxa es podria denominar CATAV i que el seu desplegament es concreti en quatre fases, fins a unir les principals ciutats catalanes amb Perpinyà.
En aquest sentit, CCOO ha considerat que l'oferta actual de serveis Avant és "clarament insuficient" per atendre la demanda existent i "molt inferior" a la relació entre altres capitals i Madrid. El volum actual preveu tres línies d'alta velocitat: Figueres Vilafant-Girona-Barcelona Sants (15 serveis diaris per sentit); Lleida Pirineus-Barcelona Sants (vuit serveis per sentit al dia), i Tortosa-Barcelona Sants (un servei per sentit al dia), segons consta en l'informe que han presentat aquest dimecres pel responsable de Mobilitat i Infraestructures de CCOO de Catalunya, Alberto Puivecino; secretària de Transicions justes i Territori de CCOO, Cristina Rodríguez; i la secretària general de CCOO, Belén López.
El servei a Catalunya es presta tant en trens Avant purs com sinergiats, és a dir, amb trens que cobreixen el trajecte amb altres punts de l'Estat. Sobre els primers, CCOO alerta que "l'exigua prestació" d'aquest tipus de trens "dificulta enormement el creixement del nombre de freqüències, de l'oferta de places i de la cadència d'horaris a les franges horàries de més demanda". Concretament, només 21 dels 48 serveis Avant diaris són purs.
En l'informe, que actualitza al ja publicat el 2021, es proposa el desplegament de la xarxa de mitjana distància d'alta velocitat CATAV en quatre fases. La primera comptaria amb les estacions ja existents entre Lleida i Figueres-Vilafant (CATAV 1) i Tortosa (CATAV2), amb un tram comú a partir o fins al Camp de Tarragona en funció del sentit. En total, es podrien arribar fins a les 15 circulacions diàries pures (una per hora) a la línia 1 CATAV i a deu a la línia 2 CATAV.
La fase 2 inclou la incorporació de les estacions de Barcelona Sagrera, Vila-seca enllaç, l'Aeroport de Reus i Vilafranca del Penedès i la fase 3 s'hi sumarien les de Girona Aeroport i Prat de Llobregat AV. Finalment, la fase 4 seria una mica més complex, ja que suposaria arribar fins a Perpinyà i hi entraria més d'un àmbit competencial i superar la possible incompatibilitat dels trens actuals, segons ha reconegut Puivecino.
L'objectiu, 50 trens purs
Amb tot, CCOO proposa que l'oferta de places en dies laborables estigui formada per 50 trens purs per cobrir els trajectes de les dues línies entre Lleida- Figueres Vilafant (15 per sentit) i Tortosa-Figueres Vilafant (10 per sentit). La millora de places ofertes passaria de les 10.324 actuals a les 27.492 o 38.980, en funció de la unitat de tren utilitzada (120 o 121). En total, suposaria un increment de l'oferta d'entre el 266% i el 378% i en el còmput anual, sumaria fins a 8.823.036 i 12.990.068 places, respectivament.