Les tarifes aeroportuàries d’Aena pel 2026 seran d’11,02 euros per viatger i s’incrementaran un 6,44%, una dada molt similar a la que havia proposat el gestor dels aeroports (6,62%), després d'una dècada de congelació de tarifes. Així ho ha dictaminat la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).
L'increment de les tarifes havia generat desacord entre les associacions d’usuaris aeroportuaris i Aena. Segons el gestor, la variació tarifària és de 67 cèntims per viatger, incloent-hi els costos relacionats amb la covid-19 i el control fronterer. D’aquests 43 cèntims “corresponen a quantitats no percebudes” el 2024. En total, les tarifes pujaran dels 10,25 euros actuals als 11,02 euros a partir de l’1 de març del 2026.
En total, les tarifes pujaran dels 10,25 euros actuals als 11,02 euros a partir de l’1 de març del 2026
Les tarifes aeroportuàries són uns imports que Aena cobra a les aerolínies per utilitzar les seves terminals, pistes, passarel·les o els controls de seguretat i tenen impacte en el preu dels bitllets d'avió.
L’increment del 2026 no és homogeni en tots els serveis, sent activitats com el servei de handling o de combustibles les que notaran menys increment (+5%), mentre que l’estacionament serà un dels conceptes amb més encariment tarifari (+12%).
Les companyies aèries han reiterat el seu rebuig a l'increment tarifari aprovat han defensat que la senda tarifària a la baixa és "factible" per "l'eficiència" que Aena ha anat assolint amb el pas dels anys gràcies a una economia d'escala "molt important" en els aeroports de la seva xarxa.
A més, l'Associació de Línies Aèries (ALA) ha assenyalat que la CNMC ha corregit a l’alça en 11 milions de passatgers el trànsit previst per Aena, una “infravaloració” que han considerat que “obre la possibilitat de baixada tarifaria” mantenint les inversions al DORA III, el document que regula les inversions dels anys 2027 i 2031. La CNMC ha determinat que l'estimació d'AENA de 323,3 milions de passatgers per al 2026 infraestima el trànsit previst, i per tant revisa a l'alça aquesta previsió fins als 334,3 milions de passatgers.
Tot i que l'impacte de l’ajustament en l'increment de tarifes per al 2026 és mínim, de només un 0,2%, les companyies creuen que és “és molt rellevant”, ja que el nivell de trànsit del 2026 “és fonamental per a les projeccions a realitzar i, consegüentment, a la via tarifària per al període 2027-2031”.