
L'Associació de Línies Aèries (ALA) ha demanat a Aena un descens de les tarifes aeroportuàries per al període 2027-2031, coincidint amb els anys del Document de Regulació Aeroportuària (DORA) 3. En una roda de premsa per fer balanç de l'estiu i presentar les previsions de la temporada d'hivern, el president de l'ALA, Javier Gándara, ha explicat que ara s'està en la fase de període de consultes amb les aerolínies amb l'objectiu de concretar les inversions necessàries als aeroports i ha dit que és una mesura que permetria continuar amb el "cercle virtuós" després dels dos DORA anteriors, on s'han registrat increments de viatgers i d'ingressos per part d'Aena. Pel que fa a la temporada d'hivern, les companyies han programat 139,2 milions de seients, un 4,7% més.
Aena està en el període de consultes amb les aerolínies per concretar els 10.000 milions d'euros anunciats en inversions per al període 2027-2031
Gándara ha recordat que la proposta d'Aena era la d'incrementar les tarifes en els dos primers DORA, però que la Llei 18/2014 va establir limitacions que expiren aquest any i que ja s'han traduït amb l'anunci d'un increment del 6,5% de cara a l'any que ve, un augment encara pendent d'aprovar definitivament, però que no s'espera que canviï substancialment.
Beneficis rècords i inversions en negociació
El president de l'ALA ha defensat que durant aquests anys, Aena ha tingut "beneficis rècords", ha repartit uns 5.000 milions d'euros en dividends -el 51% dels quals són per a l'Estat- i el nombre de viatgers continua batent rècords. "Pensem que és possible que el cercle virtuós que hem tingut en els dos primers DORA", ha insistit Gándara, que ha afegit que actualment Aena està en el període de consultes amb les aerolínies per concretar els 10.000 milions d'euros anunciats en inversions per al període 2027-2031. El contingut d'aquestes converses, però, encara és confidencial.
Gándara ha apuntat que una senda tarifària a la baixa és "factible" per "l'eficiència" que Aena ha anat assolint amb el pas dels anys gràcies a una economia d'escala "molt importants" en els aeroports de la seva xarxa. De fet, el president de l'ALA ha elogiat aquesta "eficiència" i ha defensat que Aena és un operador aeroportuari de referència a escala mundial i que la congelació i descens de tarifes s'ha pogut compatibilitzar amb un funcionament "adequat". En aquest sentit, ha citat l'exemple de la ràpida recuperació posterior a la pandèmia o que l'activitat es va mantenir durant l'apagada de finals de juliol.