
El Congrés Eurecat ha comptat amb la participació d’experts i agents clau en l’àmbit sanitari català que han reflexionat sobre com la innovació i les noves eines tecnològiques estan canviant, i poden millorar en el futur, el sistema de salut i el benestar al llarg de la vida, analitzant els reptes i oportunitats que suposa la irrupció de noves tecnologies, com la intel·ligència artificial, nous sistemes de monitoratge i captació de dades, i nous serveis a mida per a pacients.
La transformació cap a un nou model sanitari haurà de fer front a reptes com l’envelliment poblacional, l’augment de malalties cròniques i la manca de professionals, així com la sostenibilitat econòmica i ambiental, tal com ha quedat palès en la taula rodona El futur en l’àmbit de la salut i del benestar al llarg de la vida.
Es tracta d’un moment clau en el qual “ens movem cap a un model més preventiu, de precisió i personalitzat, amb molts reptes, però que també suposa una gran oportunitat per impulsar el talent”, ha destacat el director de Tecnologies de la Salut d’Eurecat, Felip Miralles, que ha moderat la sessió, on els membres de la taula rodona han coincidit en l’oportunitat actual per impulsar el sector de tecnologies de la salut, tant tecnologies mèdiques com biotecnologies, com a motor econòmic i d’aprofitament del talent emergent.
L’àmbit de les tecnologies de salut “és estratègic per Eurecat i, per tant, hi juguem i jugarem un paper central com a agent d’innovació amb coneixement i orquestrador de la col·laboració publicoprivada”, ha afirmat el director de Tecnologies de la Salut d’Eurecat, qui ha destacat que “des d’Eurecat estem compromesos en una innovació tecnològica interdisciplinària que aporti valor real i es pugui escalar des del territori”.
Les dades dels pacients, clau en aquesta nova etapa
Part del debat ha girat entorn de la importància que les dades dels pacients prenen en aquest nou context tecnològic. “El repte actual és crear models robustos, integrar i estandarditzar les dades perquè la intel·ligència artificial ens pugui ajudar, per exemple, en la detecció i tractament d’ictus, entre altres moltes aplicacions”, ha explicat el cap de secció de Neurologia-Unitat d’Ictus de l’Hospital Vall d’Hebron, Carlos Molina.
A aquesta necessitat d’obtenir i treballar amb dades personals “encara li queda camí per recórrer, perquè són dades especialment protegides per llei, hem de seguir per la via que marca Europa i crear espais de dades que es puguin utilitzar per millorar la vida de les persones”, ha afegit el director de la Fundació TIC Social i Salut, Joan Guanyabens.
També s’ha destacat la necessitat de formar, tant professionals, pacients com famílies, en l’ús d’aquestes noves tecnologies, especialment en el nivell assistencial. “Cal evolucionar cap a un model d’atenció basat en una xarxa de serveis centrada en la persona, acostant la resposta sanitària i social al domicili i a la comunitat”, ha afirmat la directora assistencial i codirectora de l’Institut Guttmann, Montserrat Bernabeu.
Perquè aquesta transformació sigui una realitat, Bernabeu ha apuntat a tres línies prioritàries de desenvolupament tecnològic com “sistemes d’avaluació i monitoratge remot que permetin un seguiment continuat i personalitzat, generació de dades de qualitat que facilitin el desenvolupament d’algoritmes d’intel·ligència artificial amb capacitat predictiva i de suport a la presa de decisions, i plataformes digitals que permetin intervencions terapèutiques integrades en l’entorn quotidià del pacient, incloent-hi solucions de "coaching" personalitzat”.
Del Valle (Onlabs) veu clau “fer estratègies a llarg termini, ja que, la innovació és contínua, en bucle i al llarg de la vida”
La taula rodona també ha comptat amb la ponència de start-ups com Onalabs, dedicada a la innovació en la captació de dades de biomarcadors a través de l’anàlisi de la suor. La seva CEO, Elisabet del Valle, ha reflexionat sobre les dificultats i limitacions de crear una empresa en el sector sanitari, “aconseguir el finançament és complicat, a més s’afegeix la complicació de les validacions en un sector d’innovació on has d’estar en canvi constant”, per aconseguir l’èxit i generar impacte, segons Del Valle, és clau “fer estratègies a llarg termini, ja que, la innovació és contínua, en bucle i al llarg de la vida”.
I hi han participat també empreses consolidades en el sector innovador sanitari com Avinent. El seu CEO, Albert Giralt, ha destacat la importància de generar confiança entre les empreses i els equips mèdics. “Hem d’aprendre a col·laborar des de molt abans del que estàvem acostumats, intervenint com a empresa des de l’inici del procés per poder oferir al pacient un servei personalitzat”, ha dit. Des del seu punt de vista, els proveïdors de solucions tecnològiques per al sector salut “no han d’oferir producte, han d’oferir servei i treballar en complicitat amb els professionals sanitaris”.