L’economia catalana continua avançant amb pas ferm. La Cambra de Comerç de Barcelona preveu que el PIB creixi enguany un 2,9%, tres dècimes per sobre de la seva estimació anterior. Malgrat aquest panorama tan favorable, la desacceleració de l’economia mundial i la guerra comercial encapçalada pels Estats Units introdueixen elements d’incertesa. En aquest context, sorgeix una qüestió clau: com poden les empreses catalanes preveure els riscos i adaptar les seves estratègies per mantenir la competitivitat?
La 30a edició de la Jornada dels Economistes, sota el lema Nou entorn, nova competitivitat, ha abordat aquesta qüestió en una taula rodona titulada Efectes del nou context internacional en les nostres empreses, amb tres figures destacades del teixit empresarial català: Eloi Planes, president executiu de Fluidra; Josep Maria Serra, director general corporatiu i financer del Grup Ficosa i Salvador Alemany, president de Saba Infraestructures; que n’ha exercit de moderador i la directora general de la Cambra de Comerç d’Espanya, Inma Riera.
“Parlar d'internacionalització a Catalunya és parlar d'èxit”

La primera a trencar el gel ha estat la directora general de la Cambra de Comerç d’Espanya. Per Riera, la internacionalització davant la situació geopolítica no és un mur insalvable, sinó una oportunitat.
Riera (Cambra de Comerç d’Espanya): ”Tenim assignatures pendents: millorar la competitivitat i invertir més en innovació"
"Estem a Catalunya i parlar d'internacionalització a casa nostra és parlar d'èxit i d’una economia tractora", ha alertat Riera. "La marca de l’empresa catalana i espanyola és una bona marca, els exemples els tenim a Fluidra i Ficosa, marques de prestigi, de reconeixement, de creixement i de demostrar el valor de l’empresa", continua. Tot i això, destaca: "Tenim assignatures pendents: millorar la competitivitat i invertir més en innovació".
“Hem fet un any extraordinari en un entorn molt complex”

Fluidra ha augmentat els beneficis un 33% gràcies a la reducció de les despeses i les compres. La multinacional catalana de piscines mitiga l'impacte dels aranzels i factura 1.274 milions d’euros els primers nou mesos de l'any. “Hem fet un any extraordinari en un entorn molt complex”, explica l’empresari Eloi Planes. La companyia es va fundar l’any 1969 i l’any 1972 ja s’obre la primera filial i el 1974 la segona, la qual cosa té una vocació internacional des del minut u i, des de llavors, aquesta expansió no ha parat. "A l’ADN de Fluidra des dels seus inicis, la internacionalització ha format part de la nostra història", assegura Planes.
Planes (Fluidra): "A l’ADN de Fluidra des dels seus inicis, la internacionalització ha format part de la nostra història”
D’altra banda, Planes assenyala que sovint no es valora prou la importància de comptar amb equips locals o amb perfils que coneguin bé aquell mercat. “El món que avui hem de compartir les companyies demanen proximitat, requereix capacitat d’adaptació i un aprenentatge constant”. I l’empresari afegeix que allò que funciona a Espanya no sempre connecta igual amb un client d’Alemanya, Mèxic o els Estats Units.
"Has d’entendre la cultura del país en el qual t’estàs ficant"

En la mateixa línia s’expressa Josep Maria Serra, director general corporatiu i financer del Grup Ficosa: “Has d’entendre la cultura del país en el qual t’estàs ficant, i això implica entendre la regulació, la fiscalitat, la cultura empresarial i les pràctiques de compra locals”. La multinacional de sistemes de vehicles amb seu a Viladecavalls va donar la seva primera embranzida fora d'Espanya a Portugal, concretament a la ciutat de Porto, amb un equip de tres persones, i després va ser el torn de França, Anglaterra, Alemanya... Ara, la multinacional catalana té fàbriques i centres d'enginyeria arreu del món.
Riera: "S’ha de reforçar l’exercici de suport publicoprivat, ja que té un paper molt important perquè les empreses s'internacionalitzin més i millor”
Els tres ponents coincideixen a exigir canvis a les institucions. Riera demana, amb claredat, que “s’ha de reforçar l’exercici de suport publicoprivat, ja que té un paper molt important perquè les empreses s'internacionalitzin més i millor”. Per a tots tres, el missatge és clar: la incertesa no és una excepció, sinó un nou estat permanent i internacionalitzar-se és molt més que obrir mercats: és entendre, adaptar-se i créixer amb mirada global.