L'estreta relació dels coreans amb el MWC: "Venim de dissabte a dissabte"

165 empreses coreanes participen en el Mobile World Congress 2024 amb uns treballadors que adoren Barcelona i la coneixen a fons

Un visitant balla un dels èxits de Dua Lipa a través del metavers, a l'estand d'SK Telekom | ACN Un visitant balla un dels èxits de Dua Lipa a través del metavers, a l'estand d'SK Telekom | ACN

De Corea del Sud, alt directiu i expert en tecnologia. Aquesta és la radiografia d'un visitant que ha retornat al Mobile World Congress 2024. Després de la fluctuació de les visites a causa de les restriccions de la pandèmia de la covid-19 -sobretot a l'Àsia-, enguany tornen amb massa i amb una estança més enllà dels quatre dies del congrés. "Venim de dissabte a dissabte", expliquen membres de l’estand de la multinacional SK Telecom a VIA Empresa, una companyia que destaca per ser una de les més vistoses amb un taxi volador que crida l'atenció. "Barcelona ho té absolutament tot i ja fa més de 12 anys que repeteixo", afirmen. "I a vegades hi he tornat durant la tardor únicament per oci", confessa un treballador de la companyia que xampurreja el castellà.

Durant el MWC 2023 hi va haver 88.500 assistents de 202 països, dels quals el 25% eren asiàtics i aquest any es preveu superar el nombre assolit i amb un notori increment de coreans. En aquests moments 165 empreses sudcoreanes participen al MWC 2024, segons l'Associació d'Indústria de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de Corea (KICTA). Entre les més emblemàtiques hi ha la mateixa SK Telecom, Samsung Electronics, KT, LG Uplus, així com 101 companyies mitjanes i petites empreses, a més de 64 startups, moltes d'elles ubicades al 4 Years From Now (4YFN).

165 empreses sudcoreanes participen al MWC 2024 i entre les més emblemàtiques destaquen SK Telecom, Samsung Elecronics i KT

Com a país amfitrió, Catalunya ostenta el volum més gran d'empreses expositores, amb 360 organitzacions, que sumades a la resta d'Espanya -336- configuren la xifra de 696 companyies, seguides dels Estats Units amb 432, el Regne Unit amb 408, la Xina amb 288 i Corea del Sud amb 165.

Confessions des dels estands

El taxi aeri, des d'on els usuaris experimenten la realitat virtual, a l'estand de la sud-coreana SK Telecom | ACN
El taxi aeri, des d'on els usuaris experimenten la realitat virtual, a l'estand de la sud-coreana SK Telecom | ACN

Des de SK Telecom compten amb un estand de gairebé 60 treballadors provinents de Corea del Sud que han preferit instal·lar dos dies abans de la inauguració del congrés per tenir-ho tot enllestit i comptar amb “temps lliure”. A més, sempre disposen de dues persones catalanes a l’estand per poder atraure un perfil local: “Volem que parlin anglès, castellà i català per aproximar-nos als visitants”. I, amb humor, destaquen que “com tenen una tecnologia molt vistosa, no volen sortir únicament treballadors coreans a la fotografia”. Qui capta l'atenció d'aquesta fotografia? Un vehicle volador i experiència immersiva només apta pels perfils VIPS del MWC, que s’han gastat al voltant de 5.000 euros en l’entrada prèmium del congrés.

Més info: La seducció dels turistes coreans a Catalunya: "Només els volem a ells"

Altres companyies coreanes com Samsung, amb un dels estands més grans del congrés, té la majoria de treballadors de Catalunya contractats temporalment durant quatre dies, els quals “prefereixen no donar molts detalls a la premsa perquè no estan autoritzats". Tot i això, són més de 80 persones que es divideixen per torns, han estat formades amb les últimes novetats tecnològiques de la companyia i, segons admeten, d'aquí en treuen “una paga extra” que els serveix per pagar-se una part dels estudis universitaris.

Barcelona està de moda

Diversos visitants fan fotografies amb el mòbil en un dels estands del MWC 2024 | ACN
Diversos visitants fan fotografies amb el mòbil en un dels estands del MWC 2024 | ACN

La ciutat comtal i la resta del país està de moda entre els coreans i no és cap novetat que les administracions catalanes s'han marcat com a objectiu seduir un perfil que "gasta moltíssim", segons ha pogut saber VIA Empresa i que es va relatar en un ampli reportatge: La seducció dels turistes coreans a Catalunya: "Només els volem a ells".

Uns visitants que odien el sol i la platja, però que se senten atrets pels escenaris que apareixen a les sèries o videoclips, juntament amb la religió i la seva passió per la gastronomia mediterrània. I que aprofiten per portar-ho a terme durant el congrés de mòbils. Les estadístiques de la Generalitat revelen que els coreans a Catalunya tenen una despesa mitjana de 300 euros per persona al dia. Una xifra molt interessant si es té en compte que la mitjana internacional és de 180 euros per persona al dia.

Els coreans que visiten Catalunya tenen una despesa mitjana de 300 euros per persona al dia, mentre que la mitjana internacional és de 180 euros

Des del 2018 s'han establert vols directes entre Incheon (ciutat sud-coreana que limita amb Seül i té un aeroport internacional) i Barcelona. De fet, en aquests moments hi ha set vols a la setmana que connecten directament les dues ciutats. Com a curiositat, la companyia que ho efectua és Korean Air i el vol dura gairebé 12 hores i el preu supera els 1.000 euros. Durant els dies del congrés els preus s'han multiplicat i molts d'ells han arribat a pagar més de 2.000 euros pel bitllet si volien volar sense escales.

Més info: El MWC celebra la majoria d’edat en ple 'boom' de la IA i la supercomputació

"Els coreans no viatgen només pel seu compte. Solen fer-ho en grup, amb organització, previsió i, sobretot, intermediaris que li aportin seguretat i confiança", apuntava fa uns mesos Antoni Cuadrada, president de la Comissió de l'Economia del Turisme del Col·legi d'Economistes de Catalunya. D’aquí que sigui molt difícil veure’ls sols, ja siguin expositors com visitants.

Els negocis més enllà del Mobile

Quin és el vincle empresarial de Catalunya amb Corea del Sud? Molts experts apunten que a part de l’auge del Mobile i el turisme desastacionalitzat també pot millorar les relacions comercials entre Catalunya i Corea del Sud. Segons Acció, en aquests moments hi ha 698 empreses catalanes que exporten regularment a Corea del Sud. Els coreans s'han enamorat de la nostra carn, principalment la de porc, dels productes farmacèutics i dels plàstics. Tanmateix, pel que fa a les importacions, els catalans necessiten importar vehicles made in Corea, productes químics i plàstics.

Els coreans s'han enamorat de la nostra carn, principalment la de porc, dels productes farmacèutics i dels plàstics

De fet, Corea del Sud és un dels mercats més importants d'Àsia. A més, és un país que ha viscut una transformació econòmica espectacular. Forma part del denominat grup dels “quatre dracs o tigres asiàtics” juntament amb Hong Kong, Singapur i Taiwan. És l'onzena economia del món i la quarta d'Àsia. El sector d'aliments i begudes és particularment interessant per a les empreses catalanes, entre altres factors, per l'alt poder adquisitiu dels 51 milions d'habitants, l'occidentalització dels gustos del consumidor i l'interès per la gastronomia i els productes europeus i mediterranis.

Entre les apostes dels últims mesos destaca l'empresa sud-coreana ILJIN que invertirà 600 milions d'euros per obrir una fàbrica a Mont-Roig del Camp, Tarragona. Aquest acord generarà 500 llocs de treball a partir d'aquest any. A més, es tracta de la inversió industrial més important que arriba a Catalunya en els darrers 20 anys.

Més informació
Darrere les bambolines: qui mou els fils del Mobile World Congress?
4YFN i el germà petit que s'ha emancipat
El cop sobre la taula de les startups de 'digital health': "De Barcelona al món"
Avui et destaquem
El més llegit