• Innovació
  • 4YFN i el germà petit que s'ha emancipat

4YFN i el germà petit que s'ha emancipat

El congrés 4YFN celebra 10 anys de vida i dona protagonisme al sector del ‘digital health’ i ‘green tech’, amb la intel·ligència artificial com a paraigües transversal

Obertura del Mobile World Congress 2024 i del 4YFN | ACN
Obertura del Mobile World Congress 2024 i del 4YFN | ACN
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
26 de Febrer de 2024
Act. 26 de Febrer de 2024

Crea un bon producte, construeix un bon equip, no menteixis, busca finançament per créixer, un bon capità del vaixell, "mima el teu públic" i no pensis en un esprint perquè es tracta d'una cursa de fons. Aquesta és la bateria de premisses de la desena edició del 4 Years From Now (4YFN), el germà petit del Mobile World Congress que s'emancipa per presentar l'edició més gran de la història: dos pavellons, 800 expositors, 350 ponents i una maduresa "startupera" que situa Barcelona al centre de l’ecosistema emprenedor més tecnològic. 

 

Qui s'ha convertit en un jugador clau de l'economia moderna són les startups. Així de clar ho té Pere Duran, director del 4YFN, durant la jornada inaugural del congrés davant de nombrosos assistents, sobretot provinents de Catalunya, Espanya, la resta d'Europa i amb forta presència asiàtica. "Durant els 10 anys d'història del congrés, l'enfocament ha evolucionat d'una part tecnològica basada en la teoria fins a una intel·ligència artificial que ho ha fet qüestionar absolutament tot. És a dir, hem passat de la teoria a la pràctica". D'aquí que la nova edició del 4YFN giri al voltant de dues temàtiques imprescindibles: el digital health (amb Barcelona Health Hub com a gran protagonista de l'edició) i el green tech, que fa referència a tots aquells avenços tecnològics que es duen a terme de manera sostenible. I, evidentment, amb la intel·ligència artificial com a tecnologia transversal de tot el congrés.

En aquests moments, 219 startups catalanes participen en el saló 4YFN 2024, que conjuntament amb 69 empreses més conformen les 360 empreses catalanes del MWC 2024. Es tracta de la xifra més alta de la història del Mobile World Congress, un 8,1% més que l’edició de 2023. Una evolució que segons dades d'Acció, durant l'inici del 4YFN l'ecosistema d'innovació generava al voltant de 9.000 llocs de treball a Catalunya. En aquests moments, l'ecosistema català està immers en una segona onada d'innovació amb 20.600 treballadors. I amb casos d'èxits ja visibles i rondes d'inversió importants en empreses com Wallapop, Glovo, Red Points o HolaLuz. En aquesta ocasió, com apunta el consultor internacional en estratègia d'innovació Alexander Phimister "encarem 2024 amb bones notícies, per exemple que es genera més de 2.100 milions d'euros de facturació només amb startups o que ja hem arribat a 2.100 startups registrades a Catalunya".

 

El mentoratge d’un visionari israelià

El periodista David McClelland; el director del 4 Years From Now (4YFN), Pere Duran, y el presidente, Yossi Vardi.
El periodista David McClelland; el director del 4YFN, Pere Duran, i el president, Yossi Vardi | EP

Yossi Vardi, president del 4YFN, empresari i inversor israelià de 81 anys i molt conegut al sector, ha sigut l'encarregat d'acompanyar en la inauguració del congrés a Duran. De fet, es tracta d'un dels pioners de la innovació tecnològica israeliana que ha convertit el país en una Startup Nation. Aquest concepte dona resposta a com un territori de set milions d’habitants i sense recursos naturals -a part dels nombrosos conflictes armats i geopolítics- tingui una de les millors indústries “startuperes” d’àmbit mundial.

Vardi (empresari i inversor): "Hem de deixar que les idees boges tinguin una plataforma i puguin tirar endavant"

Per a Vardi, el canvi més gran que hem vist en els últims 20 anys té a veure amb l'accés a la tecnologia. "Abans era de poques companyies, alguna universitat o govern, mentre que actualment s’ha democratitzat la tecnologia", confessa l'expert. D'aquí que per menys de 200 euros es pugui tenir un ordinador propi, accés a internet i fer proves de concepte per innovar i emprendre com més aviat millor.

L’israelià ha aprofitat per lloar, una vegada més el 4YFN, i l'ha definit com el "marketplace ideal per trobar els principals actors de l'ecosistema". I el més important: que les grans corporacions vegin de prop les empreses emergents. "És vital ser llest en el 4YFN per arribar a gran part del públic". I sobretot: que els més joves puguin accedir a noves vies de fiançament i donar la benvinguda a un networking d'alt nivell. I, la cirereta del pastís, aplaudida pel públic: "Hem de deixar que les idees boges tinguin una plataforma i puguin tirar endavant".

L'unicorn Factorial: de presentar-se al 4YFN a donar exemple

Jordi Romero és CEO de Factorial, una startup que fa poc s'ha convertit en unicorn | Cedida
Jordi Romero és CEO de Factorial, una startup que fa poc s'ha convertit en unicorn | Twitter

Resiliència és el concepte que més repeteixen gran part dels professionals quan decideixen emprendre, però al director del 4YFN li agrada parlar d'un període de transició ple d'oportunitats. "Tenim més informació que mai i molta descentralització. És vital que la tecnologia estigui liderada per professionals humanitzats i que donin oportunitats a la multiculturalitat". I, l'israelià ho complementa així: "Caure és el cost de l'èxit i, per tirar endavant, és vital assimilar que fallaràs moltes vegades. Un emprenedor ha d'entendre que no només guanya, sinó que també falla".

Jordi Romero, CEO de l'empresa de software de recursos humans amb seu a Barcelona, Factorial, ha explicat com va començar en un estand fa anys al congrés fins a convertir-se recentment en un unicorn (companyia valorada en 1.000 milions d'euros). I, per aquest motiu, ha volgut donar diversos consells pels nombrosos líders assistents a la inauguració. En primer lloc, ha recalcat que la figura dels cofundadors és crucial, sobretot per estar en "les pujades i baixades" d’emprendre. "Cal optimisme intens i que no s'acabi", ha afirmat el català. També ha demanat que "deixem de mirar Google per fer recerca de mercat i donem la benvinguda a escoltar les necessitats d'un futur client de primera mà".

Romero (Factorial): "A l'emprenedoria cal optimisme intens i que no s'acabi"

Romero ha ressaltat la importància del Producte Mínim Viable (MVP en anglès) i ha cridat a tothom a entendre què és “una primera versió” d’un concepte i quelcom molt ràpid de fer i un primer pas. Un altre consell té a veure amb la rellevància de la marca personal de l'emprenedor i ha recomanat l'ús del pòdcast i publicacions de blog per fer arribar el missatge a tothom. I, sobretot, la importància de l'equip. "Cal entendre les fortaleses i apostar pel talent intern" i ho ha exemplificat amb el cas de Factorial: el 90% és intern i el 10% és de fora.

Les confessions d’una inversora

Sessió inaugural del 4 Years From Now (4YFN) | Cedida
Sessió inaugural del 4 Years From Now (4YFN) | Cedida

Cristina Fonseca, figura influent en el panorama del capital risc, s'ha unit a la conversa per plasmar la seva perspectiva sobre l'evolució de les tendències de finançament i l'aparició de nous paradigmes d'inversió. I per "anar al gra", Fonseca ha parlat del pas d'un finançament tradicional a un altre de flexible i amigable. I la novetat de les alternatives de finançament, amb el crowdfunding, la figura dels "àngels inversors" o el corporate venture capital. I la portuguesa ho té clar: no fa falta anar a Silicon Valley per aconseguir finançament. N'hi ha a Catalunya, Portugal i a molts ecosistemes locals.

Fonseca (inversora): "Per invertir és vital la importància de les dades i la intel·ligència artificial per prendre decisions"

Actualment, els temes de "moda" pels inversors, tenen a veure amb sectors relacionats amb la tecnologia, la salut i l'energia sostenible. I sobretot que busquin l'impacte social. La professional confessa que a l'hora d'invertir, és vital "la importància de les dades i de la intel·ligència artificial per prendre decisions". A més que les firmes d'inversió compten amb molts competidors i aposten per la diversificació. I una premissa final: la vitalitat dels companys de viatge perquè sense ells res és igual.