El Govern garanteix una inversió de 30 milions d'euros a Ports de la Generalitat

Fins l'any 2027, la meitat dels recursos es destinaran, principalment, a les actuacions per afrontar l'emergència climàtica

Annabel Moreno, directora general de Ports de la Generalitat | ACN Annabel Moreno, directora general de Ports de la Generalitat | ACN

El Govern ha anunciat una inversió de 30 milions d’euros als 45 ports de la Generalitat fins al 2027. La meitat d'aquest import serà per afrontar els efectes del canvi climàtic. Concretament, les inversions per assegurar la funcionalitat de les infraestructures suposaran el 44,3% del total (13,07 milions) mentre que mesures com la instal·lació de plaques solars, instal·lació de llums LED i més punts de recàrrega elèctrica per a vehicles i embarcacions representen un 10,25% més (3,02 milions). A banda, també destaquen 6,2 milions (21%) per impulsar la sinergia port-ciutat i 3,3 milions (11,36%) per al suport al sector pesquer.

Segons ha detallat la directora general de Ports de la Generalitat, Annabel Moreno, les actuacions més importants de la zona nord (ports del litoral gironí), destaquen l'adequació de les edificacions de la dàrsena pesquera (850.000 euros), la urbanització del carrer del Port (800.000 euros) i la substitució del fibrociment de la coberta de les naus del magatzem de la pedrera (700.000 euros). Als ports de la zona central (costa de Barcelona) destaca el reforç del dic de Llevant d'Arenys de Mar (3,39 milions d'euros) i el nou dic interior de la dàrsena comercial i el dragat de l'interior del port i la bocana de Vilanova i la Geltrú, amb 823.500 euros i 658.000 euros, respectivament.

Finalment, als ports de la zona sud les actuacions més importants són al sector llevant del passeig Marítim de La Ràpita (1,05 milions) i el nou edifici de serveis nàutics (1 milió d'euros). La directora general de Ports de la Generalitat ha recordat que la societat s'autofinança a través de diverses vies, com les taxes i tarifes per serveis; les taxes i cànons per a concessions i autoritzacions administratives; l'alineació d'actius fixes; crèdits, préstecs i altres operacions financeres, subvencions i transferències i productes de règim sancionador. Els ingressos són de caràcter finalista i es destinen a la inversió de les infraestructures portuàries.

Sense deixar de banda la problemàtica climàtica, recentment, s’ha donat a conèixer que el Port de Barcelona vol promoure un acord amb les diferents companyies de creuers que operen a Barcelona per tal que, a partir de la declaració de la fase d’emergència per sequera per part del Govern de la Generalitat, els vaixells s’aprovisionin d’aigua a la capital catalana únicament en cas d’extrema necessitat. Es tracta d’una mesura impulsada des del conjunt de la seva Comunitat Portuària.

Sota el criteri dels responsables de l’equipament, el sector creuerístic és un dels que ha reduït de forma més significativa la captació d’aigua al Port de Barcelona en els darrers anys com a conseqüència, fonamentalment, de la incorporació de sistemes de potabilització en la majoria d’embarcacions, fet que els permet generar la seva pròpia aigua. Concretament, durant l’any 2022, els creuers van representar el 0,09% del consum d’aigua de la ciutat de Barcelona.

Més informació
El Port de Barcelona camina cap a la nova realitat energètica
El Port de Barcelona impulsa un acord amb els creuers per minimitzar l'impacte de la sequera
L'Estat autoritza la creació de Train Port Barcelona
Avui et destaquem
El més llegit