• Economia
  • El Govern anuncia un primer paquet d'ajudes per combatre els aranzels valorat en 37,5 milions

El Govern anuncia un primer paquet d'ajudes per combatre els aranzels valorat en 37,5 milions

Sàmper recomana a les empreses que exporten a Nord-amèrica que busquin altres mercats "més fiables" i assenyala l'Àsia

Sàmper recomana a les empreses que exporten a Nord amèrica que busquin altres mercats "més fiables" | ACN
Sàmper recomana a les empreses que exporten a Nord amèrica que busquin altres mercats "més fiables" | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
14 de Maig de 2025
Act. 14 de Maig de 2025

El Govern ha anunciat un primer paquet d'ajudes per combatre els aranzels als Estats Units per valor de 37,5 milions d'euros. És el doble respecte de la mateixa línia de l'any anterior i respon al nou context proteccionista desencadenat pel segon mandat de Donald Trump. "Ens ha portat una política mundial de confrontació que fa que la geopolítica sigui impredictible", ha dit el conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper. Per això, ha demanat "ser previsors" i ha recomanat a les empreses catalanes que exporten als EUA que busquin altres mercats "més fiables", entre ells l'Àsia. Entre les estratègies plantejades, també ha assenyalat obrir filials. Per fer-ho, les companyies podran optar a un import màxim de 80.000 euros per projecte.

 

Sàmper ha detallat les noves línies d'ajudes en el marc de la jornada Responem: Ajuts i serveis d'Acció per fer front a la crisi aranzelària. Des de l'agència també preveuen desplegar un centenar d'actuacions per facilitar la participació d'empreses catalanes en fires internacionals, missions comercials o accions de promoció per accedir a nous mercats.

Sis línies d'ajudes

Les ajudes anunciades aquest dimecres són la primera concreció del pla que el Govern va explicar fa poc més d'un mes i que preveia mobilitzar 1.500 milions d'euros. El paquet s'estructura en sis línies, que s'aniran activant i quatre d'elles seran accessibles abans de l'estiu.

 

Ressalten els ajuts per a la creació de filials a l'exterior, amb un pressupost de 9 milions d'euros, sis més de l'inicialment previst. Les empreses podran optar a un màxim de 80.000 euros per projecte per finançar fins al 50% de la inversió. La intenció és cobrir despeses com aquelles vinculades al lloguer d'espais o la contractació de personal assessor.

Les ajudes anunciades aquest dimecres són la primera concreció del pla que el Govern va explicar fa poc més d'un mes i que preveia mobilitzar 1.500 milions d'euros

La línia d'ajuts a la promoció internacional s'enfila fins als 8 milions d'euros, 5,5 milions més dels previstos, amb un màxim de 30.000 euros per companyia. Els cupons d'internacionalització passen a tenir un pressupost de 2 milions d'euros, amb un màxim de 10.500 per empresa; i el servei per ajudar a la diversificació de les exportacions comptarà amb una dotació de 4 milions d'euros.

A banda d'aquestes, més endavant es posaran en marxa dues línies més: un nou programa d'iniciació a l'exportació, on es destinaran 10 milions d'euros; i un servei de creixement empresarial, amb una dotació de 4,5 milions d'euros.

Els EUA continuen sent un mercat "molt atractiu"

En el seu discurs, Sàmper també ha emfatitzat que volen que les empreses siguin "més grans" perquè "tenen més resiliència i suporten millor els moments de crisi", com aquesta derivada de la nova política aranzelària als EUA. "Faran l'economia molt més sòlida i resistent", ha afirmat.

Sobre la diversificació de mercats, ha instat a les companyies a "engrandir" el seu marc exportador i ha assenyalat l'Àsia, la Xina, Corea, el Japó o l'Índia. "La voluntat és no dependre només d'un mercat que fins ara ens havia anat molt bé", ha dit. "Això no vol dir que no continuem depenent d'aquest mercat, hem de mantenir-lo però tenir un ull posat en un altre lloc. El que es diu sempre de no tenir posats tots els ous en una mateixa cistella", ha comparat.