El Govern ha aprovat aquest dimarts la nova Estratègia d'atracció, captació i retenció d'inversions de Catalunya 2026-2030. Es tracta del full de ruta que va avançar el president de la Generalitat, Salvador Illa, el 29 d'octubre en un acte amb representants d'institucions, cambres de comerç, entitats empresarials i alcaldes. Catalunya es proposa captar 6.000 milions d'inversió estrangera fins al 2030, un increment del 60% dels recursos i dels llocs de treball generats, amb fins a 45.000 treballadors més en cinc anys. En un moment complex per al comerç global amb els aranzels dels EUA i l'auge del proteccionisme, l'executiu es proposa materialitzar 600 projectes d'inversió estrangera i arribar a les 10.000 filials establertes a Catalunya.
Es tracta d'un augment del 27% en nombre de projectes i de més del 60% en termes d’inversió i d'ocupació respecte als resultats del darrer quinquenni. En aquest sentit, per mitjà d'aquesta estratègia, la Generalitat vol aconseguir que un 50% de la inversió captada sigui de tipus industrial, el 75% dels projectes siguin neutres des del punt de vista climàtic i el 50% de la inversió i l’ocupació es materialitzin fora de l’àrea metropolitana de Barcelona. L'estratègia contribuirà també a aconseguir l'objectiu d'arribar a les 3.000 empreses emergents i scaleups, i que un 25% de les quals siguin s'especialitzin en tecnologies profundes.
Japó, l'Índia i Corea del Sud, mercats asiàtics estratègics
El nou pla del Govern s'articula al voltant de la priorització de mercats clau i també de sectors prioritaris. Així, d'una banda, es contemplen els Estats Units i la Xina, com a grans potències globals consolidades, mentre que també es pretén consolidar Alemanya, França, el Regne Unit, els Països Baixos i Bèlgica, com a potències europees. A més, es posarà focus també en el Japó, l'Índia i Corea del Sud, considerats mercats asiàtics estratègics.
Des d'un punt de vista sectorial, l'estratègia parteix de la voluntat de consolidar un model de país basat en la industrialització, la digitalització i la transició sostenible. D’aquesta manera, destaca com a prioritaris aquells sectors en què Catalunya és líder industrial (l'automoció i la mobilitat sostenible, l'alimentació, els semiconductors i la química), aquells que contribueixin a la digitalització de l'economia (tecnologies com la intel·ligència artificial, les TIC i la quàntica, a més d'indústries com la de l'espai, l'audiovisual i els videojocs); els vinculats a la salut i les ciències de la vida (medicaments crítics; les tecnologies sanitàries o la biomanufactura) i els que contribueixen a la sostenibilitat (les energies renovables, l'economia circular i la descarbonització).
25 actuacions específiques: disseny d'un pla de promoció internacional
L'estratègia es concreta en 25 actuacions específiques, entre les quals destaquen el disseny d'un pla de promoció internacional de Catalunya; el desplegament de plans de captació sectorial; el reforçament i creació de nous International Desks per a mercats asiàtics estratègics; la retenció de les empreses estrangeres ja instal·lades a Catalunya; la detecció de demandes de sòl d'activitat econòmica i obtenció de noves superfícies de sòl industrial de grans dimensions; l'activació de sòls d'activitat econòmica i la creació d'un mapa de terrenys i edificis disponibles, en estreta col·laboració amb l'Incasòl; la facilitació de millores legislatives, tècniques i de procediments per afavorir les inversions; l'impuls d'un servei de talent; i la definició de serveis d'assessorament d'incentius i capital, així com el reforç de les línies ja existents per a l'atracció de projectes estratègics.