• Economia
  • Gurb acollirà un centre pioner d'energies renovables finançat amb fons europeus

Gurb acollirà un centre pioner d'energies renovables finançat amb fons europeus

Les instal·lacions comptaran amb sis plantes especialitzades, tindran un cost de 12,8 milions d'euros i començaran a operar el primer trimestre de 2027

La consellera Paneque a la zona on es farà el centre d'innovació | Lourdes Casademont / ACN
La consellera Paneque a la zona on es farà el centre d'innovació | Lourdes Casademont / ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
16 de Maig de 2025
Act. 16 de Maig de 2025

Les obres de construcció d'un centre pioner d'energies renovables a Gurb (Osona) han començat a agafar forma amb els moviments de terres. Batejat amb el nom de PRIMA, serà una plataforma d'experimentació per a l'impuls a la transició energètica i comptarà amb sis plantes pilot per fer proves en l'àmbit d'investigació i l'empresarial. És un projecte que lidera la Fundació Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i es preveu que entri en funcionament el primer trimestre del 2027.

 

La construcció del nou centre es farà en uns terrenys que ha cedit l'Ajuntament de Gurb, situats molt a prop de la C-17 i la C-25. L'edifici farà més de 3.600 m² d'espai interior i comptarà amb més de 5.000 m² d'espai exterior urbanitzat, i tindrà un cost de prop de 12,8 milions d'euros, finançats integrament pel programa europeu Strategic Technologies for Europe Platform (STEP), que se sumaran als tres milions ja invertits per l'IREC.

La plataforma PRIMA se centrarà en l'experimentació i demostració en entorns reals d'energies renovables, d'emmagatzematge d'energia i de noves solucions i productes en la seva fase prèvia a la introducció del mercat. “És un projecte estratègic i de país”, ha afirmat la consellera de Transició Ecològica, Sílvia Paneque, que aquest divendres ha visitat els terrenys acompanyada de les autoritats locals i comarcals. Durant el seu discurs, Paneque ha recordat que ho va començar l'anterior conselleria d'Acció Climàtica —es va anunciar el febrer del 2022— i ha agraït els esforços que s'han fet fins ara per arribar fins aquí. En aquest sentit, ha destacat el seu caràcter pioner que ha d'ajudar les empreses facin el pas cap a la descarbonització energètica.

 

Paneque: “És un projecte estratègic i de país”

Per la seva banda, el director de l'IREC, Joan Ramon Morante, ha explicat la dualitat de l'activitat del centre, ja que, d'una banda, facilitarà la investigació aplicada i el desenvolupament tecnològic, i de l'altra, prestarà serveis orientats a empreses. El que es vol, segons ha explicat, és captar talent i generar valor no només pensant a la zona d'Osona, sinó també a escala internacional. Els terrenys, a més, permetran futures ampliacions en cas que fos necessari.

L'Ajuntament de Gurb també ha celebrat l'arribada d'aquesta plataforma i que les obres ja hagin començat. El seu alcalde, Josep Casassas, recorda que ha sigut “molt ben rebut” per la comarca des dels seus inicis i creu que tindrà un paper molt important per als sectors econòmics en la captació de talent i les empreses tecnològiques.

Sis plantes pilot especialitzades

La plataforma inclourà sis plantes pilot d’escala industrial, dedicades a diferents àmbits relacionats amb la descarbonització, l’electrificació i l’eficiència energètica. La primera d'elles estarà dedicada als sistemes d’hidrogen per avançar en nous vectors energètics que contribueixen a la descarbonització i l’eliminació progressiva dels combustibles fòssils, amb especial focus a la indústria. Una segona se centrarà en la mobilitat sostenible, siguin vehicles elèctrics o amb combustibles alternatius, com l’hidrogen o altres combustibles sintètics en vehicles industrials; mentre que una tercera s'orientarà a la bioenergia i la valorització energètica de residus, que permeti millorar en la valorització energètica dels residus orgànics de la ramaderia i la indústria agroalimentària a l’hora de generar biogàs i biometà.

D'altra banda, també es dedicarà una planta als edificis sostenibles i la rehabilitació energètica, per tal de promoure la implantació de les bombes de calor i la geoenergia, així com noves solucions constructives i tècniques que ajudin a millorar l'eficiència energètica i a reduir la demanda energètica de les llars. Una altra àrea de recerca se centrarà en la digitalització de xarxes de distribució i integració de renovables, que permeti fer “més resilient” la xarxa i adaptar-la a les noves situacions de generació i demanda. I la sisena planta s’orientarà a l’emmagatzematge d’energia i l’agregació de la demanda, de manera que es doni resposta a les noves necessitats d’acumulació d’energia que requereix el desplegament de les renovables i a noves modalitats de gestió de l’energia.

A més a més, l'edifici serà autosuficient des del punt de vista energètic, tant per la demanda elèctrica com tèrmica (geotèrmia), i es construirà de forma sostenible a partir de materials de baixa petjada de carboni. Es preveu que l'inici de les operacions sigui el primer trimestre del 2027 i que la construcció comenci aquesta tardor. Els treballs han de durar uns 14 mesos, però després s'ha de fer la posada en marxa de les diferents plantes.