El Port de Barcelona ha presentat aquest dimarts el Pla de Transició Energètica, que preveu reduir un 85 % les emissions de CO₂ l’any 2040. El pla contempla com a fita més propera una disminució del 50 % de les emissions el 2030 respecte al 2017, cosa que suposarà una reducció d’un milió de tones entre el 2025 i el 2030, l’equivalent a les emissions anuals de 240.000 cotxes. El document, que guiarà la política energètica del port fins al 2040, inclou un Pla d’Acció amb més de 150 actuacions, estructurades en quatre grans eixos: la descarbonització de l’activitat portuària, la sostenibilitat del consum energètic, la resiliència per garantir el subministrament d’energia i la innovació, destinada a impulsar nous models de negoci i incorporar tecnologies emergents.
Amb una inversió total de 1.700 milions d’euros —920 milions de fons privats i 780 milions de fons públics—, el Pla de Transició Energètica permetrà que totes les empreses i organitzacions presents al port s’alineïn amb un objectiu comú: convertir el Port de Barcelona en un hub d’energies sostenibles i liderar la descarbonització de la cadena logística.
Aquests 1.700 milions d’euros d’inversió es distribueixen en diversos àmbits clau del Pla. Pel que fa a l’electrificació, es preveuen 10 milions d’euros d’inversió privada i 220 milions d’euros d’inversió pública. En l’àmbit de la generació verda i l’emmagatzematge, el port comptarà amb 70 milions d’euros d’inversió privada. Pel que fa a les infraestructures, s’hi destinaran 240 milions d’euros d’inversió privada i 560 milions d’euros d’inversió pública. Finalment, per impulsar noves activitats energètiques, es mobilitzaran 600 milions d’euros d’inversió privada, orientats a posicionar el Port de Barcelona com a pol estratègic de projectes innovadors en l’àmbit de l’energia.
El pla contempla com a fita més propera una disminució del 50 % de les emissions el 2030 respecte al 2017
"El Pla generarà noves àrees de negoci i ocupació de qualitat"

El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha anunciat amb entusiasme el Pla durant la roda de premsa celebrada al World Trade Center. Carbonell ha destacat que es tracta d’un “canvi de paradigma en les pràctiques de tota la comunitat portuària. És un pla que impacta tota l’activitat del port i marca un pas decisiu cap a un Port de Barcelona diferent, amb lideratge en polítiques mediambientals i de sostenibilitat, convertint-nos en un referent dins del sector portuari”. També ha afegit que el Pla “generarà noves àrees de negoci i ocupació de qualitat, i permetrà atraure les companyies més avançades, que busquen ports nets i intel·ligents”.
Carbonell ha destacat que el Pla de Transició Energètica engloba totes les mesures del Port de Barcelona per descarbonitzar l’activitat portuària, garantint un subministrament d’energia sostenible, tan ambiental com econòmicament, i posicionant el port com un centre capdavanter en activitats energètiques. A més, ha subratllat que “aquest pla és un document viu i flexible, que incorporarà els canvis tecnològics i normatius dels pròxims anys, i que es publicarà anualment indicadors per garantir la transparència i mesurar els avanços cap als objectius establerts”.
Carbonell: “Aquest pla és un document viu i flexible, que incorporarà els canvis tecnològics i normatius dels pròxims anys"
A més de Carbonell, a l’acte també ha assistit el director de Sostenibilitat Ambiental i Transició Energètica, Héctor Calls. En un context geopolític complex i amb una urgència climàtica persistent, Calls ha destacat que “el Pla de Transició Energètica traça el full de ruta per garantir la competitivitat del Port de Barcelona i el benestar de les generacions futures, preservant el nostre entorn”. I ha afegit: "El Pla posiciona el Port com a referent en sostenibilitat, innovació energètica i model de resiliència a escala mediterrània i europea”.
Com es preveu reduir progressivament les emissions fins al 2050?
Aquest Pla d’Acció inclou mesures concretes per promoure l’eficiència energètica, amb l’objectiu que, l’any 2030, el 50% de l’activitat portuària estigui electrificada i que el 65 % de les escales de portacontenidors i creuers disposin de sistemes OPS (Onshore Power Supply), que els permetin apagar els motors mentre són al port. Aquesta xifra es preveu que s’incrementi fins al 90% el 2050.
Aquest Pla inclou mesures per promoure l’eficiència energètica, amb l’objectiu que, l’any 2030, el 50% de l’activitat portuària estigui electrificada
També es posa el focus en la producció local d’energia, amb l’objectiu de tenir instal·lats 100 MWp d’energia fotovoltaica per al 2030 i explorar fórmules que permetin realitzar-ne una gestió estratègica. Però la producció no es limitarà a l’energia solar, perquè també es preveu la producció de 100.000 tones de combustibles sostenibles anuals, tant biometà com combustibles sintètics.
A més, el Pla de Transició Energètica impulsa la innovació, tant tecnològica com de models de negoci. El desenvolupament de l’economia de l’hidrogen n’és un exemple, el Pla, però, també preveu altres tecnologies com els sistemes de captura de CO₂ i el seu posterior aprofitament, mitjançant l’economia circular, per a la producció de combustibles sintètics, entre d’altres.