• Economia
  • Judith Viader (Frit Ravich): "La conciliació es torna molt més fàcil si tens un bon equip"

Judith Viader (Frit Ravich): "La conciliació es torna molt més fàcil si tens un bon equip"

La directora general d'una de les marques de 'snacks' més emblemàtiques de Catalunya apunta que, "Frit Ravich assolirà els 600 milions al 2030"

Judith Viader, CEO de Frit Ravich | Cedida
Judith Viader, CEO de Frit Ravich | Cedida
Ana M. Gonzalez, periodista de VIA Empresa
Periodista
20 de Juliol de 2025 - 05:30

Judith Viader i Codina (1968) va créixer entre patates i xiclets al garatge de casa seva, a Maçanet de la Selva (Girona). Allà, el 1963, el seu pare, Josep Maria Viader, va fundar Frit Ravich juntament amb Lluís Tornils, un amic de la família, i dos amics més. Avui, Viader és la directora general de l’empresa, una de les marques de snacks més emblemàtiques de Catalunya. Viader es va formar a Esade, on va adquirir coneixements sòlids en gestió empresarial. Ha liderat la transició generacional del negoci i n’ha impulsat el creixement. Frit Ravich ha passat de ser una empresa local a tenir presència a tot l’Estat i una clara projecció internacional. 

 

Ens rep després d’haver donat la benvinguda, com a presidenta del Clúster FoodService (CFS), a la segona edició de la Nit del FoodService, celebrada al Petit Palau de la Música Catalana. Es tracta d’una cita anual del Clúster que reconeix els projectes més destacats del sector de l’alimentació i la restauració, així com les iniciatives més inspiradores i innovadores.

A la Nit del FoodService sempre descobrim projectes molt potents. Ens pots explicar algun cas d’empresa del clúster que estigui fent coses realment trencadores o innovadores?

 

Abans, però, voldria reivindicar el paper del sector del foodservice, tant pel que representa per a l’economia catalana, com pel que significa en la vida quotidiana de tots nosaltres. Qui no té un bar de referència? Quantes coses importants passen en un bar o en un restaurant? Formen part de la nostra cultura, del nostre dia a dia.

A més, és un sector capdavanter en innovació, no només en el model de negoci, sinó també en la gestió de persones, la digitalització i en molts altres àmbits.

Per això, em costa destacar només un projecte. És com quan em pregunten quin és el meu producte preferit a Frit Ravich. És com si preguntessis a un pare o una mare quin és el seu fill preferit.

Lideres un clúster amb més de 130 empreses del món del menjar i la restauració. Què ens podem esperar pel futur del sector?

Crec que la gran riquesa del nostre Clúster és la diversitat dels seus socis. A diferència d’altres sectors o clústers més de nínxol, formats per empreses d’una tipologia similar, el Clúster FoodService agrupa perfils molt diferents, i això el fa únic.

Aquesta diversitat també comporta reptes. Donar retorn a tots els socis no és fàcil, perquè les seves necessitats són molt diverses. Tenim fabricants, distribuïdors, restauradors, i dins d’aquests, empreses de restauració col·lectiva, càterings, bars, hotels.... Evidentment, el que pot esperar un fabricant no té res a veure amb el que necessita una empresa de càtering. Però, precisament, aquesta pluralitat és el que fa gran el Clúster. Ens aporta coneixement compartit  i moltes oportunitats de col·laboració.

A més d’estar al capdavant del Cluster FoodService, també lideres l’empresa familiar. Quan eres petita t’imaginaves algun dia al capdavant de Frit Ravich?

No. De fet, sempre explico que jo de jove deia que mai treballaria a Frit Ravich. I al final, només he treballat a Frit Ravich. Ara bé, no va ser una transició familiar típica. En un moment determinat, el meu pare va decidir professionalitzar l’empresa i es va incorporar un CEO extern, que no formava part de la família. Va ser aquesta persona qui em va contractar per desenvolupar el departament de màrqueting. I quan ell va acabar la seva etapa al capdavant de l’empresa, vaig assumir jo el lideratge. 

Fer créixer una carrera professional mentre cuides la vida personal... sona molt bé, però és tan fàcil com ens ho venen? 

És veritat que és complicat, però crec que ho és per a qualsevol professional. Ara bé, si tens un bon equip, la cosa canvia. Jo, de fet, estic molt orgullosa del meu equip directiu. Moltes vegades es parla de la soledat del CEO, però jo no m’he sentit mai sola. Ni tan sols en moments clau com la pandèmia o davant de decisions importants d’inversió a Frit Ravich. Sempre m’he sentit recolzada, tant per la meva família com per l’equip directiu.

Quan aconsegueixes crear un entorn on et sents en família també amb l’equip, on et diverteixes i gaudeixes del que fas, la conciliació es torna molt més fàcil. Quan treballes a gust, tot es viu diferent.

"Moltes vegades es parla de la soledat del CEO, però jo no m’he sentit mai sola"

Tenint en compte que un bon ambient laboral facilita la conciliació i el benestar,  el lideratge inclusiu i igualitari de gènere s’està reflectint en la pràctica diària?

Encara queda molt per fer. Frit Ravich és un cas excepcional, ja que la majoria del Comitè de Direcció som dones, i crec que això també és un factor diferencial. Pel que fa a les CEO, el percentatge encara és molt baix, però confio que la nova generació jove impulsi un canvi definitiu. És fonamental que les dones ocupin llocs clau, i per això cal oferir-los oportunitats reals. 

Tots parlem de sostenibilitat i de reduir el malbaratament, però com es transforma aquest discurs en accions concretes dins de Frit Ravich?

La sostenibilitat és un valor fonamental per a nosaltres, i l’entenem des de tres eixos principals: ambiental, econòmic i social. D’una banda, si una empresa no té aquesta sostenibilitat econòmica per reinvertir, té el seu futur compromès. D’altra banda, la sostenibilitat social inclou totes les persones que formen part de la cadena: des dels pagesos, que cultiven matèria prima com les patates, avellanes o ametlles, fins als consumidors finals. Pel que fa a la sostenibilitat mediambiental, estem plenament compromesos amb projectes de valor compartit i altres iniciatives que tenen com a objectiu reduir l’impacte ambiental. Aquest compromís ha de venir des de l’alta direcció que, en el nostre cas, està liderat per la Directora Financera, que impulsa accions sostenibles a tots els nivells de l’organització. Tot plegat ho fem inspirats pel model BCorp i alineats amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

I pel que fa a la tecnologia?

Estem enfocant tota la innovació i digitalització en la manera com ens relacionem amb els nostres consumidors i clients, amb l’objectiu d’aportar-los valor. Tant en l’àmbit comercial com en el d’operacions, busquem estar sempre a l’avantguarda, incorporant les darreres innovacions i fent que les nostres instal·lacions siguin tan innovadores com sigui possible. En el camí cap als 600 milions d’euros, som conscients que caldrà fer moltes inversions, ja que sinó les coses no passen.

Tenint l’objectiu 2030 de doblar vendes fins als 600 milions d’euros, aquest 2025 quin paper juga?

Cada any ha de contribuir perquè passin coses que ens acostin al nostre objectiu dels 600 milions. L’any passat vam definir les línies estratègiques que ens han d'ajudar a arribar-hi. Tenim molt ben definit el camí a seguir i sabem què ha de passar en cada etapa per fer-ho possible.

Per nosaltres és clau el que passi a l’estiu, és a dir, quines són les perspectives de consum durant aquesta època, amb tota la visita de turistes, etc. Un altre moment clau és el Nadal. Per tant, per nosaltres, aquests serien els dos moments importants per assolir els objectius d’aquest any.

Com t’imagines l’alimentació i la distribució d’aquí a 10 anys? I on voldries que estigués Frit Ravich en aquest escenari?

Hem de caminar cap a una alimentació que respongui a totes les necessitats que podem tenir al llarg de la vida. No ens alimentem igual en cada etapa vital, sigui per qüestions d’edat o pel moment personal que visquem. No hi ha res que trenqui més amb el dia a dia que arribar a casa després d’una jornada difícil i obrir una bossa de patates o de fruits secs, i dedicar-te aquell moment només per a tu. Però aquesta necessitat no és la mateixa quan estàs pensant els menús per als teus fills, o quan els prepares per als teus pares, que es troben en un altre moment de la vida.

També m’agradaria que fóssim capaços de desenvolupar productes que tinguin cura de la terra i de l’agricultura. Aquí hi tenim un repte important amb el relleu generacional, que ens pot afectar a tots. No vull ni imaginar un futur on acabem alimentant-nos a base de pastilles Crec fermament que hem de continuar potenciant l’alimentació mediterrània i tots els seus sabors, gustos i colors als quals estem acostumats.

Pel que fa a la distribució, segurament hi haurà més canvis a la distribució que a l’alimentació. Al final, ens hem d’adequar que majoritàriament vivim tots a ciutats grans i necessitem que la distribució sigui més eficient i més sostenible. Per tant, en el món de la distribució crec que hi haurà més canvis.

"M’agradaria, a nivell molt personal i íntim, que la gent pensés que he sigut una bona persona"

I pel que fa a Frit Ravich?

Crec que Frit Ravich assolirà els 600 milions. I quan ho hàgim aconseguit, si em preguntes com veig la companyia d’aquí a deu anys, el 2035, no sé quin serà exactament l’objectiu en aquell moment. Però sí que estic convençuda que seguirem sent un molt bon lloc per treballar, un espai on desenvolupar carreres professionals i on continuarem oferint bons productes als nostres consumidors i bones solucions de negocis als nostres clients.

Quin llegat t’agradaria deixar, no només com a empresària, sinó com a persona de renom en el teixit empresarial del país?

M’agradaria, a nivell molt personal i íntim, que la gent pensés que he sigut una bona persona. Considero essencial que una part de la nostra vida estigui dedicada a alguna organització. Cal retornar una mica del que la societat ens ha donat. Participar en un projecte col·lectiu és una gran oportunitat per aprendre. A les nostres empreses, cadascú té els seus coneixements i eines, però quan t’obres al món organitzatiu, l’aprenentatge es multiplica, tant a nivell personal com professional.

El que més m’emociona és veure créixer la gent professionalment. Quan veig gent jove que va començar a prop nostre, que han fet tota la seva carrera professional i que ara tenen càrrecs importants, em fa molta il·lusió.