El Racc ha presentat la 24a edició del mapa de risc de la xarxa viària catalana, elaborat amb la metodologia internacional iRAP, que analitza un any més l’accidentalitat a les carreteres. A Catalunya, l’estudi és una iniciativa del Servei Català de Trànsit i compta amb la col·laboració del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona.
La metodologia iRAP compara el nombre d’accidents greus i mortals que hi ha hagut els últims tres anys en un tram de carretera amb el volum de vehicles que hi circulen (en termes d’intensitat mitjana diària de trànsit, IMD). L’estudi iRAP (abans EuroRAP) es publica cada any a Catalunya des del 2002 i analitza més de 6.300 km de carreteres interurbanes de titularitat del Ministeri, de la Generalitat i de les Diputacions, on es concentra el 93% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 79% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals.
La necessitat de millorar la seguretat de les carreteres i, com a conseqüència, de reduir la sinistralitat és clau al país i a la resta d’Europa. La inversió en les infraestructures i l’impuls de la formació i les campanyes de sensibilització adreçades als conductors de tota mena de vehicles són fonamentals per assolir aquestes millores.
A Catalunya, els accidents de trànsit s’han reduït en les últimes dues dècades. Si ens fixem en les xifres de víctimes mortals, l’any 2000 gairebé arribaven a les 700 i el darrer any complet registrat s’han situat en 167 (víctimes morals a 30 dies en carretera). La Unió Europea estableix per cada dècada l’objectiu de reduir a la meitat les víctimes en carretera. L’esclat de la covid-19 va contribuir que es complissin aquests objectius fins a l’any 2020, reduint un 54% els morts en accidents de trànsit respecte al 2010.
A Catalunya, els accidents de trànsit s’han reduït en les últimes dues dècades
Passat l’efecte pandèmia i recuperada la mobilitat, el nombre de morts a la carretera ha tornat a créixer, sense assolir però la taxa de víctimes de 2019. El repte està en aconseguir reduir la sinistralitat al ritme esperat fins i tot en un context d’increment de la mobilitat i de la circulació.