Nadal i les festes de Cap d'Any marquen el punt final d’un 2025 en què aranzels, apagades, intents de compres d’empreses i, més recentment, la crisi amb la pesta porcina africana (PPA) han esvalotat el dia a dia de la població i del món empresarial. I malgrat tot, les celebracions se celebren un any més, amb un consum ciutadà que representa un moment clau per a l’economia de molts sectors.
D’entrada, les perspectives registrades a les darreres setmanes apunten cap a un Nadal alcista en el consum poblacional. D’acord amb l’informe Cómo afronta el comprador la Navidad, elaborat per AECOC Shopperview, un 25% de les persones enquestades tenia previst incrementar la seva despesa durant les festes, per un 46% que esperava mantenir-la i un 29% que planejava reduir-la. Quan són qüestionats sobre en quin àmbit gastarien més diners, els menjars a la llar són la resposta més escollida (28%), seguida per la roba i complements (22%), els regals i joguines (22%) i la perfumeria i cosmètica (14-15%).
En una línia similar, una enquesta elaborada a l’Estat per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula una despesa mitjana de 796 euros per persona durant les festes. En aquest cas, el principal destí són els regals (370 euros), seguits pels sopars de Nadal (132 euros), els viatges (117 euros), la loteria (73 euros), les celebracions de Cap d’Any, la nit de Nadal o Reis (73 euros) i la decoració (31 euros).
Les bones perspectives de comerciants i productors
La visió optimista és compartida per les diferents associacions empresarials en les seves previsions prèvies a les celebracions. A Mercabarna, per exemple, l’estimació a principis de desembre era de comercialitzar més de 100.000 tones de producte durant la campanya de Nadal, una xifra que suposa un increment d’entre el 2 i el 8% respecte al 2024, en funció de la categoria.
El gruix principal, unes 88.000 tones, corresponen a fruites i hortalisses, i malgrat els increments de preu (8% i 5%, respectivament), el sector espera que les vendes s’incrementin un 2%. Per la seva banda, el peix i el marisc representaran al voltant de 6.000 tones, el 70% de les quals seran producte fresc, i s'estima, també, un increment del 2%. En el sector carni, les expectatives eren distribuir al voltant de 2.200 tones, sobretot en vedella, xai i cabrit, un volum que suposaria créixer entre un 8 i un 10% respecte a l’any anterior.
De la que no presenten xifres és de la carn de porc, que no es comercialitza a Mercabarna, raó per la qual el portaveu del sector carni de l’entitat, Martí Colomer, va aclarir que no esperava cap impacte negatiu de la PPA en les vendes. Malgrat tot, el Govern ha decidit posar en marxa una campanya de comunicació destinada a promocionar precisament el consum de carn de porc i productes derivats durant les festes de Nadal, amb la voluntat d’acompanyar el sector porcí i conscienciar a la ciutadania de la importància de consumir productes locals i de proximitat.
Més enllà de l’alimentació, el sector comercial també ha expressat les seves bones perspectives de cara a l’actual campanya de Nadal. El president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, assegurava a mitjan desembre, passat el pont de la Puríssima, que des del Black Friday els establiments comercials de Barcelona encadenen una "gran afluència de públic". En declaracions a l’ACN, Jené transmetia el convenciment que tancaran amb més vendes que l’any passat, malgrat no concretar xifres, i que en qüestió de despesa, la gent estava gastant “més o menys” el mateix que el 2024.
El sentiment és compartit per l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVE), qui calculava fins a un 15% més de reserves per a la temporada de Nadal en comparació amb l’any anterior. El 55% de les agències representades per ACAVE preveuen un augment d’entre el 5 i el 15% de les vendes, mentre que un 35% espera repetir resultats.
ACAVE estimava un augment de fins al 15% de les reserves de viatges per a la temporada de Nadal, amb les capitals europees com a principals destinacions
Quant als destins, destaquen les capitals europees i regions amb mercats de Nadal famosos com Alsàcia, Bèlgica i Alemanya, però també les “activitats experiencials", com ara reserves a Lapònia i Islàndia per veure aurores boreals i conèixer el Pare Noel. En canvi, l’entitat registra un “desinterès” per viatjar als Estats Units des de l’arribada de Donald Trump a la presidència. “En èpoques de Nadal, Nova York era un clàssic que estava molt amunt quant a preferència, i realment estem notant que la gent continua viatjant, però hi ha molt menys interès”, explicava el president d’ACAVE, Jordi Martí. Els beneficiats? Els països asiàtics.
A tots aquests inputs cal sumar-hi un increment significatiu dels llocs de treball estacionals. D’acord amb un informe d’InfoJobs, en què s’analitzen les xifres d’entre 2021 i 2025, el període que abraça des del Black Friday fins a principis de l’any següent s’ha consolidat com “un dels principals motors d’ocupació estacional a l’Estat”. Concretament, els sectors que més personal busquen incorporar durant aquestes dates són la compra, logística i magatzem (més de 23.000 vacants), la venda al detall (més de 7.400) i l’atenció al client (més de 6.100). La primera d’elles enguany pràcticament duplica les xifres de 2021, mentre que el comerç al detall creix un 11% i l’atenció al client, un 56%.
En el cas concret de Catalunya, InfoJobs identificava aquesta campanya de Nadal un total de 6.859 vacants, on destaquen especialment l’atenció al client (un 28% més que el 2021 i un 24% més que el 2024) i les compres, logística i magatzem (1.500 llocs de treball més que el 2024, un 78% més que el 2021).
Un Nadal marcat per l’increment de preus
Tanmateix, tots els informes constaten que l’actual és una campanya afectada per uns preus a l’alça. Això sí, amb variacions molt dispars en funció del producte i del sector.
En termes generals, l’OCU va registrar una pujada del preu del 3,9% durant les dues primeres setmanes de desembre en una selecció de setze productes especialment populars durant les festes a l’Estat. La mateixa entitat reconeix que és un increment significatiu, però inferior al del mateix període de 2024, quan va ser del 6,1%. En tot cas, els més damnificats han estat els percebes, que s’han disparat un 29,9%; la pularda sencera, amb un creixement del 15,3%, i les angules, que han pujat un 11,5%. Més moderades han sigut les alces en gall d’indi (4,8%), rodó de vedella (3%), lluç al tall (2,8%), llobarro (2,2%), cloïsses (2,1%), llagostins (1,7%), besuc (0,8%) i pernil ibèric (0,4%). En canvi, el xai i la llombarda s’han mantingut sense canvis en el preu, mentre que han baixat les ostres (-8,2%), les magranes (-3,1%) i la pinya (-1,5%).
Un altre dels productes estrelles d’aquestes dates, el torró, també ha experimentat un increment del preu notori, en aquest cas, del 15,95% respecte al 2024. Les pujades han estat molt més destacades entre les marques fabricants (24,3%) que no pas entre les marques blanques (9,4%). En totes dues, l’OCU vincula aquesta pujada a l’increment de preus de dos dels ingredients principals: els ous (per les clares) i, sobretot, les ametlles.
Sortint de l’alimentació, l’OCU també ha identificat creixements de preus moderats en el sector de la roba i els complements. Les que es veuen més afectades són les peces per dones, amb augments d’entre el 4,5 i el 4,8%, seguides pels complements (3,2%, amb 5,3% en bijuteria), les peces per homes (2,4-3,3%) i la roba per nadons i infants (2,1-4,2%).
Anticipació, comparació i modulació del consum
El ciutadà no és aliè a aquesta problemàtica, i d’acord amb l’estudi d’AECOC Shopperview (que cita dades de l’INE), és la principal preocupació del consumidor espanyol, per davant de la salut, l’evolució econòmica o el cost de l’habitatge. Davant d’aquest context, l’informe identifica diverses “estratègies de control de despesa”. Una de les més destacades ja la vam apuntar fa unes setmanes: aprofitar els descomptes i ofertes de la temporada del Black Friday per avançar les compres i regals de Nadal. D’acord amb la mateixa AECOC Shopperview, un 44% dels usuaris s'ha servit de la jornada de rebaixes de finals de novembre per fer les compres d’aquestes festes, especialment en àmbits com la moda o la tecnologia.
Altres estratègies identificades per AECOC Shopperview són l’increment de consum de marques blanques (48%), la cerca d’ofertes a altres botigues (44%) o l’adaptació dels menús de Nadal a les pujades de preu (39%). En aquest sentit, una de les apostes més reeixides és la reducció del consum de la quantitat de carn o peix que compraran durant les festes, una via per la qual tenien previst apostar una cinquena part dels enquestats. L’informe també identifica una tendència creixent a optar per gastronomia ja elaborada en comptes de comprar els ingredients, especialment en peixateria i marisc.
Davant l'increment de preus, els usuaris tenien previst anticipar compres de Nadal al Black Friday, apostar per marques blanques o reduir les quantitats de carn i peix
En una línia similar s’ha posicionat l’Agència Catalana del Consum, qui sota el títol Per Nadal, no llencem res, ha encetat una campanya informativa per promoure les compres reflexives i el reaprofitament alimentari. Entre els consells que recullen es troben l’anticipació de necessitats amb llistes de menjar i de regals; la comparació de preu i qualitat dels productes a diversos llocs; la fixació d’un pressupost d’allò que cal comprar; tenir en compte les condicions com s’han fabricat i transportat les compres previstes; o bé l’aposta pel comerç local i de barri.
El comerç electrònic, una realitat més que confirmada
La darrera tendència que confirmen la majoria dels informes és que el comerç electrònic està més que consolidat entre els consumidors de l’Estat i de Catalunya, fins al punt de, en alguns casos, imposar-se a la compra tradicional. Així ho recull almenys l’OCU, que segons la seva enquesta a consumidors, un 37% té internet com a canal prioritari de compra, per davant d’un 29% que prefereix les botigues físiques. El 44% restant assenyala que combina les dues opcions de manera similar.
L’increment del comerç en línia també el recull AECOC Shopperview, que al seu informe assenyala que set de cada deu usuaris espanyols ja hi compra productes de gran consum, mentre que un 66% ho fa amb articles de bellesa. De fet, parant atenció específicament a la campanya de Nadal, un 41% tenia previst comprar més regals per internet enguany (setze punts més que el 2024), mentre que un 33% també estimava incrementar la compra digital d’alimentació i begudes.
Flowwow i Admitad Data assenyalen l'ús de la IA per recomanar regals i la influència de les xarxes socials com a vectors de creixement del comerç electrònic
Un darrer informe, aquesta vegada elaborat per la plataforma Flowwow i Admitad Data, calculava que la despesa conjunta en comerç electrònic a l’Estat creixeria un 15% durant l’actual campanya de Nadal, mentre que el nombre de comandes ho faria, almenys, un 10%. En aquest sentit, els autors de l’estudi assenyalen dues grans causes que expliquen l’increment d’aquesta modalitat: l’adopció massiva d’eines d’intel·ligència artificial per a la cerca i selecció de regals i la creixent influència de plataformes com TikTok i Instagram a l’hora de marcar tendències de compra. El mateix informe recull que un 23% dels usuaris ja decideixen les seves adquisicions després per navegar pels feeds de les xarxes socials, un percentatge que l’any passat era del 20%.