• Economia
  • Personal brànding: diferencia't per trobar feina

Personal brànding: diferencia't per trobar feina

En un entorn professional cada vegada més competitiu, els candidats necessiten diferenciar-se i destacar davant dels que són la seva competència

El 16% dels estudiants és rebutjat de processos de selecció pel que publiquen a les seves xarxes | iStock
El 16% dels estudiants és rebutjat de processos de selecció pel que publiquen a les seves xarxes | iStock
profesor de ESIC Barcelona
Barcelona
06 de Maig de 2024

1. Introducció

Estem en un entornprofessional cada vegada més competitiu, on ja no és suficient tenir una titulació acadèmica o diversos anys d'experiència professional. Els candidats necessiten diferenciar-se i destacar davant dels que són la seva competència o es presenten a les mateixes ofertes de feina, per això serà necessari una marcapersonal i una estratègia de comunicaciódigital per comunicar i posicionar la seva marca. 

 

El que comuniquem en xarxes socials avui dia pot determinar el nostre present i futur laboral. He llegit diversos articles sobre diferents persones que han perdut la seva ocupació per un tweet, un post a Facebook o per compartir imatges a Instagram: SergiGuardiola, exjugador del filial del FC Barcelona va ser contractat i acomiadat en vuit hores per uns tweets ofensius que va escriure dos anys abans contra Catalunya i el FC Barcelona), JustineSacco va ser acomiadada de l'ONG en què treballava per un comentari racista a Twitter, PaolaSaluzzi, periodista de SkyItaliana va ser suspesa de la seva feina per un tweet contra FernandoAlonso.

El 16% dels estudiants és rebutjat de processos de recerca de feina únicament pel que publiquen a les seves xarxes socials

No només això, sinó que molts estudiants (16%) és rebutjat de processos de recerca de feina únicament pel que publiquen a les seves xarxes socials, segons la consultora OnDevice Research. Segons les dades de Kaspersky Lab, "el 10% dels sol·licitants d'ocupació en edats compreses entre 16 i 34 anys han sigut descartats, almenys una vegada, en una selecció de treball pels seus perfils en xarxes socials".

 

2. La marca personal

El concepte de marca personal o personal branding en anglès, és el tracte d'una persona com si es tractés d'una marca comercial per diferenciar-se dels altres i aconseguir uns objectius personals, professionals i/o socials. Igual que en parlar d'una marca, hem de tenir en compte la identitat de la marca personal, la imatge de marca (percepció dels consumidors) i la comunicació. 

La marca personal ha existit des que existeix la humanitat, Shopenhauer al segle XVIII ja determinava que la personalitat d'una persona podia determinar el seu èxit i riquesa, sense saber-ho estava parlant sobre la marca personal.

L'origen d'aquest concepte ve dels Estats Units, quan l'agost de 1997 TomPeters va publicar l'article The Brand Called you a la revista Fast Company, va ser la primera persona a definir el concepte de personal branding. En aquest article afirmava el següent: "L'única manera d'aconseguir diferenciar-nos en un món cada vegada més competitiu és manejant la nostra carrera com les grans empreses manegen les marques dels seus productes".

Segons GuillemRecolons: "Actualment, entenem com a marca personal, "el conjunt d'atributs fonamentals d'una persona, tot allò pel que se li reconeix i diferencia d'altres persones i que es representa pel seu nom i pel seu aspecte".

Definicions de marca personal:

AutorDefinicióFont

Philip Kotler

Irving Rein

Michael Hamlin

Martin Stoller

Quan una persona assoleix crear una marca diferenciada, aquesta esdevé coneguda per al seu públic objectiu, gaudeix de capacitat de permanència a llarg termini en el seu mercat i es diferencia de forma clara i significativa dels seus competidors: això es tradueix en una prima econòmica per la seva visibilitatHigh visibility. Editorial Hardvoced (2005)
Tom PetersL'única forma de diferenciar-nos com a professionals en aquest mercat tan competitiu és gestionant la carrera professional com les grans empreses gestionen la seva cartera de productes i serveis. Sense importar l'edat, la nostra posició, independentment d'on treballem i la professió que exercim, necessitem comprendre la importància de la nostra imatge. Som els CEO de la nostra empresa, el nostre treball més important és ser cap de màrqueting de la marca que es diu vostèThe brand called you. Reimagina. Editorial Pearson (2005)

David McNally

Karl D. Speak

El desenvolupament d'una marca acostuma a ser un objectiu en el món empresarial, però les relacions personals i professionals poden també ser reforçades i aprofundides amb aquestes tècniques pràctiques i demostrades. Les marques exitoses construeixen relacions especials, el resultat d'oferir un valor real i substancial per a la resta. I de la mateixa manera que les millors marques comercials són respectades per la seva autenticitat, la seva marca personal també podrà prosperar quan la resta experimenti els valors, la visió i el propòsit que els guia. Una marca personal que destaqui entre la multitud perquè serà distintiva, rellevant i consistent, l'enriquirà tant en l'àmbit personal com en el professionalSea su propia marca destacando entre la multitud. Ediciones Gestión 2000 (2003)
William BridgesUn professional amb una marca s'alinea amb el seu client per aconseguir un resultat mútuament beneficiós. El curtterminisme en les marques personals no té cap sentit. Les persones hem de considerar que tot el que fem és un servei i això és aplicable tant a la vida personal com professionalUsted S.A. Editorial Grijalbo (1998)
Eleri SampsonLes marques d'èxit sempre es recorden. Per això la marca personal d'un candidat o treballador també ha de ser forta si vol triomfar. Una imatge i un estil personal poden ser decisius en el desenvolupament de qualsevol carreraConstruya su marca personal. Editorial Gedisa (2004)
Jeff BezosLa teva marca personal és allò que diuen de tu quan no ets davant 
Arthur SchopenhauerLa personalitat de l'home determina per anticipat la mesura de la seva possible fortuna 
Andrés Pérez OrtegaHo vulguis o no, tot el món es forma una opinió de la resta, fruit de l'observació. O no et fixes tu en la imatge, l'actitud, el llenguatge i les accions de les persones? Si en comptes d'ignorar-ho decideixes aprofitar aquest fenomen perquè parlin de tu com tu vols i deixar una empremta positiva i duradora (una bona marca personal), benvingut al món del personal brànding. A través d'aquest procés descobriràs i analitzaràs allò que et defineix per comunicar-ho eficaçment i, d'aquesta manera, aconseguir ocupar un lloc privilegiat en el record de la resta. Per assolir-ho hem de ser capaços de dissenyar el nostre propi pla de posicionament. La marca ets tu. El producte és el que fas per la restaMarca personal para dummies. Editorial CEAC (2014)
Risto MejideLes persones, com les ciutats, com les marques, es poden i s'han de construir pensant molt més enllà de la simple supervivència: es tracta de transformar-se i, sobretot, de transcendir-se. Ets el que fas. Ets el que dius que fas. Però també ets allò que recorden de tu. I sobretot, ets el que aquella gent sent quan ho recorda. És imprescindible diferenciar-se i que es reconegui el valor afegit que aportem a les empreses i al mercat. La millor forma d'assolir-ho és descobrint i comunicant allò en què ens diferenciem i ens fa ser percebuts com excel·lents, la nostra marca personalUrbrands. Editorial Espasa (2014)
Eva Collado DuránAposta per tu ja, millor avui que demà, només així podràs construir una marca personal sòlida que navegui plàcidament entre el món no virtual i virtual. La marca personal neix sempre de l'autenticitat, de ser fidel a un mateix. La teva millor obra és l'expressió de la teva pròpia persona. L'essencial de cada persona és la seva singularitatMarca eres tú. Editorial Rasche (2015)
Guillem RecolonsL'art d'invertir en tu. La marca és com la identitat, en tenim una, però plena de registres i matisos. La gestió de marca personal ha de buscar l'autenticitat, la rellevància (valor) i la diferència. El concepte de marca personal no tracta de convertir les persones en objectes materials, al contrari, tracta que la persona no sigui catalogada com un CV igual que la resta, sinó que la persona sigui vista com diferent i capaç d'aportar el seu valor únic i irrepetibleMarca eres tú. Editorial Rasche (2015). Pàg. 176
Raquel RocaLa teva marca personal professional és la diferència entre deixar-se emportar per les circumstàncies i els desitjos d'altres o prendre el control del teu futur laboral per portar-lo al port que desitgis. És el gran regal que ens ha fet Internet, a través dels blogs i de les xarxes socialsY este crack ¿te suena? Editorial Alienta (2014)
Celia HillDefineixo la marca perosnal com l'art de gestionar el teu JO S.L. i crec que en el paradigma laboral tan canviant en què estem, és molt recomanable treballar la nostra marca tant a nivell offline com online perquè és generadora d'oportunitats de feina, de sinergies de projectes empresarials, de possibilitar-nos una comunitat de la qual aprendre i a la qual aportar, i amb què compartir tant les nostres fites com els nostres moments més vulnerablesMarca eres tú. Editorial Rasche (2015). Pàg. 193


La marca personal, per tant, és el símbol de la identitat de cada persona, allò que ens identifica i ens diferencia dels altres. La marca personal aporta valor afegit en l'àmbit personal i professional i permet que les empreses paguin més per treballar amb algú amb una marca personal ben posicionada, diferenciada i amb valor afegit. 

La marca personal és el símbol de la identitat de cada persona

Una marca personal ha de ser distintiva, innovadora, rellevant, amb discurs coherent, amb contingut de valor, fàcil de recordar, consistent, que generi confiança i visible. Qualsevol persona pot aconseguir una marca personal i ser referent per alguna cosa o en alguna cosa, la qual cosa requereix un procés de definició de marca, accions de millora, accions de comunicació, accions de venda, accions de networking, constància i temps.

3. Per què és important tenir una marca personal?

Tenir una marca personal en un entorn tan competitiu i global cada vegada és més important, ja que una marca personal a un professional li aporta visibilitat davant la societat i el món empresarial, aconsegueix una millor valoració de la persona com a professional (revalorització), ajuda a construir una reputació en línia i una comunitat al voltant de la marca, permet demostrar els coneixements i aptituds.

A més, permet aconseguir ocupació de forma més fàcil i ràpida i emprendre un negoci amb més garanties d'aconseguir clients i/o recursos. Els avantatges de tenir una marca personal són:

  • Et permet ser conegut pels teus públics objectius (gent que vols que et conegui).
     
  • Et diferencia de la resta de professionals que et poden fer la competència.
     
  • Et posiciona com a expert en la teva especialitat.
     
  • Permet que altres persones et vegin com un líder. 
     
  • Pots cobrar una bona suma per prestar un servei com a consultor privat.
     
  • El teu networking va ser més efectiu que mai.
     
  • Et facilita trobar socis i col·laboradors per a nous projectes.
     
  • Crea a favor teu moltes oportunitats noves relacionades directament o no amb la teva professió.
     
  • Et facilita trobar la teva feina desitjada.
     
  • Contractes de publicitat i espònsors.
     
  • Contractes amb editorials per escriure llibres.
     
  • Et permet aconseguir nous clients per al teu negoci.
     
  • Facilitat en la promoció dels teus projectes.
     
  • Et genera oportunitats d'assistir a esdeveniments com a conferenciant.
     

4. La comunicació de la marca personal

AndyStalman afirma sobre la comunicació el següent: "El món és cada vegada més complex, per això mentre més simple sigui el missatge que es vol comunicar, més fàcil serà per a tothom adoptar la idea".

Una marca que vulgui tenir èxit a Internet s'ha d'adaptar a la velocitat de la xarxa, ha d'aportar contingut de valor per fidelitzar els seus seguidors i aconseguir nous seguidors, ha de generar confiança i establir un vincle amb els seus potencials seguidors (ser-los útil), ha de ser consistent (permanència duradora i estable), coherent en el món digital i analògic i en tots els mitjans que s'utilitzin (ha de cuidar la seva reputació) i ser constant (oferir contingut de valor de forma periòdica i respostes). 

Els principals mitjans per poder implementar una estratègia de comunicació digital per a la marca personal són:

  • Una pàgina web o un blog o una web/blog: és aconsellable contractar un domini propi per millorar el posicionament de la marca en cercadors (www.nomicognom.cat).
     
  • Xarxessocials: és el canal de comunicació més recomanat a causa de les possibilitats d'abast i bidireccionalitat que aporta a qualsevol marca personal. A les xarxes s'haurà de compartir contingut també de forma periòdica per generar interès i aconseguir posicionar la marca com a referent en un tema i poder crear una audiència seguidora de la marca. 
     
  • Guestblogging: es tracta d'escriure articles per a altres blocs de professionals del mateix sector o d'altres sectors afins al del professional. Això aportarà més abast (poder arribar a persones que no coneguin la marca) i poder arribar a altres audiències (major rellevància).
     
  • Reputaciódigital: hem de controlar les opinions sobre la marca, monitorar-la per comprovar que el posicionament i reputació no es vegin afectats per comentaris negatius. En cas d'haver-hi comentaris negatius, reaccionar i intentar millorar.  
     
  • Marca 1.0: assistir a conferències, esdeveniments, donar conferències, escriure articles en mitjans convencionals, tenir presència offline als principals llocs on trobar el públic objectiu per fer tangible la marca personal digital i crear experiències personals positives. Totes aquestes activitats 1.0 s'han de comunicar en xarxes socials per comunicar l'activitat de la marca. 
     
  • Networking: crear una xarxa de contactes digitals i personals amb els quals construir una relació de suport mutu. 
     
  • Crear un CV en format audiovisual, mitjançant un videocurrículum ajuda al fet que el candidat es diferenciï i cridi més l'atenció.