El poder d’influència dels més menuts

Els estudis afirmen que, cada cop més, el paper dels nens en les decisions de compra d'una llar és cada cop més gran i notable. És per això que la publicitat i el màrqueting s'esforcen a apel·lar-los

El passeig Lluís Companys de Barcelona ple de famílies que passegen amb els nens | ACN El passeig Lluís Companys de Barcelona ple de famílies que passegen amb els nens | ACN

Al llarg de molts anys, la publicitat i el màrqueting han tingut els més menuts de casa, els nens i els pre-adolescents, com un públic objectiu només en comptades ocasions, com ara quan es tracta de joguines: d’aniversari, del Pare Noel, del Cagatió o dels Reis Mags. Però poca cosa més. Recentment, però, diversos estudis han demostrat la influència dels nens i nenes en aquest aspecte, exposant que poden arribar a tenir fins i tot un paper clau en la decisió final de compra vers un seguit de productes i serveis que fins ara decidien els adults. De fet, 9 de cada 10 pares afirmen que tenen en compte les preferències del seu fill o fills per acabar de prendre una decisió de compra. En això els nens tenen avui un poder mai vist.

Com dèiem al principi, els nens sempre han estat la major força d’influència per al sector de les joguines, però ara ho són també per la roba, pel menjar i per categories de producte més concretes com ara la dels serveis de subscripció en streaming o la de les marques de telèfons mòbils (i companyies telefòniques!). Nens i nenes, pre-adolescents i adolescents copen avui les estadístiques de xarxes com Twitch, Youtube, Discord o Tiktok. I en el benentès que aquests nens tenen cada cop més influència, les marques, com és lògic, no poden faltar-hi. No és estrany, doncs, veure Movistar, Orange o Vodafone patrocinant lligues virtuals a Twitch, per exemple, precisament perquè volen estar presents allà on hi ha els més menuts.

Nens i nenes, pre-adolescents i adolescents copen avui les estadístiques de xarxes com Twitch, Youtube, Discord o Tiktok

La comunicació de les marques té com a finalitat arribar al públic objectiu i al públic potencial, mostrant un relat (el famós concepte de storytelling) amb el qual cridar l'atenció del comprador final, prenent en compte les característiques dels consumidors i el seu moment de consum. Val a dir que el gènere dels seus protagonistes, la seva edat, la seva aparença, la seva orientació sexual i altres components demogràfics i psicològics que puguin representar-los s'escullen amb criteris basats en dades reals, no en meres percepcions o inclinacions ideològiques personals. És important tenir-ho en compte, ja que a vegades s’acusa (injustament i sense fonament) a la publicitat d’estar creant imaginaris que no es corresponen amb la realitat. Tot el contrari! Si la publicitat reflecteix una realitat és perquè aquesta realitat existeix. Si no fos així no vendríem absolutament res a ningú.

Que la publicitat exerceix una enorme influència social és innegable, però hem de donar per fet que tot el que comunica la publicitat és real i està basat en dades qualitatives i quantitatives. El storytelling, que sovint és més emocional que racional, ens ha d’acabar convencent a tots, tant als que poden veure’s reflectits al cent per cent en un anunci com als que només s’hi veuen de refiló o els que no s’hi veuen gens.

No subestimem, doncs, als més menuts i el seu món (que sovint és més divers i més ampli de mires que el món adult)

De fet, avui dia té més importància representar el moment de consum adequadament que no pas les pròpies característiques personals. Pensem en una beguda energètica, per exemple. Al seu anunci, tothom baixa pistes d’esquí o es llença en paracaigudes. Però vol dir això que tots els seus consumidors practiquin habitualment esports de risc? No, només vol dir que el consumidor s’hi veu reflectit en el moment de consum, que és quan necessita una dosi extra d’energia. Amb això n’hi ha prou.

I això és el que fa la publicitat, la de nens i la d’adults: reproduir moments de consum reals i característiques també reals. Cadascú s’identificarà més amb una cosa o amb una altra, però el resultat serà el mateix: la compra del producte. No subestimem, doncs, als més menuts i el seu món (que sovint és més divers i més ampli de mires que el món adult). Cada vegada tenen més poder i més maduresa. Cada vegada tenen més eines i més capacitat crítica. Cada vegada hi ha més realitats, més diversitats i més sensibilitats. Els professionals del màrqueting, de la comunicació i de la publicitat han de saber recollir tots aquests aspectes, i representar-los adequadament. Només així podran fer ús d’aquesta realitat i obtenir els seus objectius de vendes

Més informació
Les xarxes socials, amigues o enemigues?
Quan les persones continuen sent un factor clau
Focalitza't en allò que importa!
Avui et destaquem
El més llegit