El tràfic de mercaderies al Port de Barcelona cau un 10,6%

L'equipament atribueix els resultats del primer semestre a l'actual cojuntura econòmica

Imatge del Port de Barcelona | iStock Imatge del Port de Barcelona | iStock

El Port de Barcelona ha tancat el primer trimestre de l’any amb un moviment de mercaderies de 32,5 milions de tones, una xifra que representa una caiguda del 10,6% en comparació amb el mateix període del 2022. “La tendència general del tràfic marítim ha estat de retrocés”, afirma Lluís Salvadó, president de l’equipament. Pel que fa al tràfic de vehicles, aquest àmbit incrementa un 64,8% l’activitat amb 410.809 vehicles.

Gairebé totes les marques que exporten a través de la capital catalana han millorat les seves vendes a l’exterior. “Les dades que presentem van en la mateixa línia que la resta de ports de l’Estat i el continent europeu”, descriu José Alberto Carbonell, director general del Port. En clau de passatgers, entre gener i juny, Barcelona comptabilitza dos milions de persones (+69%). 642.251 persones corresponen als ferris i 1,38 milions als creuers. 

Descens del 15,8% en el grup dels líquids 

En relació amb el grup dels líquids, el moviment registrat ha estat de 6,7 milions de tones, una caiguda del 15,8%. “S’explica pel descens dels trànsits d’hidrocarburs i les importacions de GNL”, manifesta Carbonell. L’alt directiu també ha volgut destacar un creixement d’un 15,9% en sòlids a granel pel bon comportament de les exportacions de ciment i les importacions de cereals i farines. 

Com a complement a les dades, el Port ha reivindicat la condició de hub d’entrada de Barcelona pels vehicles elèctrics xinesos al mercat europeu. Actualment, les dues terminals Autoterminal i Setram tenen una capacitat per emmagatzemar més de 50.000 unitats simultàniament. “Esperem que de cara al segon semestre, les dades millorin, però no podem esquivar les incerteses del comportament de l’economia xinesa”, reconeix Salvadó. 

DH8A2993
Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona | Marc Llibre

Convertir el Port de Barcelona en un referent d’innovació 

El president del Port de Barcelona ha aprofitat la presentació dels resultats per exposar les línies mestres del pla d’innovació, explicades en el debat impulsat per VIA Empresa i Ibercaja. El full de ruta passa per treballar la innovació de mercat, la innovació tecnològica, els reptes ambientals i els reptes socials. “Cal que ho fem en tots els àmbits de l’activitat que és pròpia del Port”, apunta Lluís Salvadó. 

Per visibilitzar la feina feta en els darrers sis mesos, des del Port s’han destacat projectes com l’activació de la Fundació BCN Port Innovation, l’espai d’innovació d’economia blava BlueTechPort o el projecte d’instal·lació de la primera xarxa 5G privada. “Volem ser pioners per fer de Barcelona un port més verd, humà i internacional, així com crear un impacte positiu en el territori que ens envolta”, observa el president. 

En paral·lel, el Port també ha remarcat l’aliança amb el port de Busan (Corea del Sud), mitjançant projectes logístics. L’equipament català assegura que, des del principi d’aquesta col·laboració amb el país asiàtic, s’ha posicionat per davant d’altres competidors com el port de Rotterdam. “L’objectiu final és generar noves línies de negoci per aportar més riquesa a la societat”, diu Salvadó. 

Més informació
Barcelona mira el mar amb un full de ruta: la innovació
Les obres dels accessos al Port de Barcelona començaran l'any 2024
Baixa el tràfic de contenidors al Port de Barcelona
Avui et destaquem
El més llegit