• Economia
  • El Port de Barcelona assoleix una xifra de negoci de 189 milions d'euros

El Port de Barcelona assoleix una xifra de negoci de 189 milions d'euros

L'equipament va tancar el 2023 amb uns guanys de 50 milions d'euros, un descens d'un 20% que els responsables del Port relacionen amb l'increment de les despeses de manteniment i el context internacional

Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona | ACN - Maria Asmarat
Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona | ACN - Maria Asmarat
Redacción VIA Empresa
Barcelona
16 de Febrer de 2024
Act. 28 de Febrer de 2024

El Port de Barcelona ha tancat el balanç de l’any 2023 amb una xifra de negoci de 189 milions d’euros (+4,4%). Aquest increment ve donat, principalment, per la finalització del pla especial que l’equipament va posar en marxa per minimitzar els efectes de la pandèmia. També l’any passat, el Port va registrar uns guanys de 50 milions, un 20% menys que el 2022. Des de l’equipament s’explica la situació per l'increment de despeses de manteniment i de personal, juntament amb el context internacional. L’endeutament bancari s’ha reduït en 18 milions d’euros i se situa en 124 milions, amb una ràtio sobre els fons propis de l’Autoritat Portuària del 8%.

 

Aquesta dada, juntament amb un cash flow operatiu de 101 milions d’euros i un saldo de tresoreria de 325 milions d’euros, garanteixen al Port de Barcelona la robustesa financera suficient per fer “un important salt qualitatiu en l’esforç inversor per donar resposta a les necessitats operatives de present i de futur de la Comunitat Portuària”, explica Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona.  Les dades econòmiques “ens protegeixen dels efectes derivats de l’entorn macroeconòmic i geopolític d’aquests últims mesos i ens situen en una posició immillorable per entomar els grans projectes als quals el Port s’enfronta en els pròxims anys i que sens dubte, requeriran d’importants accions polítiques i financeres”, ha remarcat Miriam Alaminos, subdirectora general i responsable financera del Port de Barcelona.

Alaminos recorda que “el Port de Barcelona es manté com el principal contribuent” al sistema general de ports de l’Estat mitjançant els diferents instruments de solidaritat que preveu la Llei de Ports. Respecte del tràfic de mercaderies, el Port de Barcelona ha mogut 64 milions de tones durant el darrer any, registrant un descens del 9,8% “fruit d’un context internacional complex, amb un nombre de conflictes geopolítics en augment, baixa demanda a escala europea i un refredament important de les exportacions, així com una comparativa amb l’any 2022 en què vam batre el rècord de tràfic”, apunta José Alberto Carbonell, director general de la institució. La Xina, els Estats Units i Turquia són els principals socis comercials del Port de Barcelona pel que fa al comerç de mercaderies en contenidor, amb quotes de mercat que sumen el 26,7% el 5,8% i el 4,9%, respectivament. Molt diferent ha estat el comportament dels automòbils, un dels tràfics amb més valor afegit, que han experimentat un notable creixement del 33,7%, sumant 790.000 unitats.

 

Aquest increment s'estén a exportacions, trànsits, cabotatge i, sobretot, importacions, que han batut el rècord amb 246.000 unitats i un increment del 54%, superant en un 16% l’anterior rècord assolit el 2017 (238.723 unitats). Aquest fet ha estat possible en consolidar-se una tendència que va començar l’any 2022: el Port de Barcelona és el principal hub d'entrada dels vehicles elèctrics fabricats a la Xina per al sud d’Europa i la Mediterrània.

Recentment, en un altre ordre, el Port de Barcelona ha donat a conèixer que durant el 2023 va dur a terme gairebé 200 operacions de subministrament de gas natural liquat a vaixells, és a dir, 143.000 metres cúbics. La xifra de l’any passat duplica els registres del 2021 (65.000 m3). Des de l’equipament no s’ha contextualitzat el balanç del 2022, precisament per l’esclat del conflicte bèl·lic a l’est d’Europa. Per dur a terme el subministrament del GNL (gas natural liquat), des de fa un any, Barcelona acull un vaixell de proveïment, de forma permanent, creat a partir de la col·laboració entre Enagás i l’armador noruec Knutsen. Amb uns 90 metres d’eslora, el vaixell té una capacitat per emmagatzemar 5.000 metres cúbics de gas natural liquat.