Les 10 grans novetats de l’acord pels pressupostos de la Generalitat

Govern i PSC desbloquegen uns comptes que suposaran 3.800 milions d’euros més per aquest any

Pere Aragonès i Salvador Illa conversen al Parlament | David Zorrakino | Europa Press Pere Aragonès i Salvador Illa conversen al Parlament | David Zorrakino | Europa Press

Els grups parlamentaris d’ERC i el PSC han tancat un acord sobre els pressupostos de la Generalitat per aquest any que suposarà incrementar la dotació en prop de 3.800 milions d’euros més. En paral·lel, el govern de Pere Aragonès i la formació de Salvador Illa han signat un altre acord per desbloquejar grans infraestructures de país com la el Quart Cinturó (B-40) del Vallès.

Després de tres mesos de negociacions, el Govern i el grup parlamentari socialista han acordat uns comptes que tindran conseqüències polítiques i també sobre el territori. Aquestes són les principals novetats pel que a les inversions previstes:

DOTACIÓ. El pressupost de la Generalitat per al 2023 serà de 33.800 milions d’euros, un 10,7% més que l’anterior. Això significa 3.800 milions d’euros més per aquest exercici.

B-40. Els socialistes van posar com a condició sine qua non la finalització d’aquest projecte viari del Vallès. És la clau que ha permès tirar endavant els comptes de la Generalitat. En aquets primer trimestre de 2023, s’ha de fer realitat el conveni amb el Ministeri de Transports, de Raquel Sánchez, per finançar la redacció del projecte i l’execució de les obres de la Ronda Nord (B-40).

AEROPORT DEL PRAT. S’aposta per la millora de les instal·lacions per potenciar-lo com a hub internacional. Es menciona la protecció a la biodiversitat però no es fa cap referència explícita a l’ampliació per part d’AENA. En canvi, inclou la connexió ferroviària d’alta velocitat amb els aeroports de Girona i Reus.

RODALIES. El text acordat contempla acordar amb el govern espanyol el “model de traspàs” de recursos econòmics per gestionar aquest servei. També apunta que es buscarà acords amb Renfe per millorar els trens mentre la Generalitat no disposi d’un operador propi.

HARD ROCK. Aquest projecte d’oci, que inclou un casino, seguirà la seva tramitació ordinària. Durant el primer semestre d’aquest any s’aprovarà el Pla de Desenvolupament Urbanístic (PDU). En contrapartida, s’aposta per la reindustrialització del Camp de Tarragona.

INDÚSTRIA. L’acord contempla la dotació de 680 milions d’euros pel Pacte Nacional per la Indústria.

ENERGIA. Es destinaran 180 milions d’euros per a la instal·lació de fonts d’energia renovable per a l’autoconsum domèstic i per a la indústria.

SALUT. S’incrementa el pes de l’atenció primària fins el 24% del pressupost d’aquest departament. En total, s'augmenta la dotació en 1.284 milions d’euros que, en part, serviran per millorar les condicions laborals dels professionals. Es destinaran 50 milions addicionals a reduir les llistes d’espera i 30 milions més a salut mental.

UNIVERSITAT. Preveu posar en marxa un pla d’inversions universitàries per 125 milions d’euros. I desplegar la llei de la Ciència amb 20 milions.

EDUCACIÓ. Entre altres partides, es preveu 58 milions d’euros pel Pacte contra la segregació Escolar, 52,5 milions addicionals per a les llars d’infants i 39 milions més d’augment pels concerts escolars.

Aquest acord pels pressupostos suposa el trencament de la cultura de blocs polítics que, des de fa anys, s’havia instaurat a Catalunya: s’acaba amb la unió de formacions independentistes, que havia permès tirar endavant els comptes i, fins la sortida de Junts de l’executiu, governar la principal institució del país. No obstant, des d’ERC i des del PSC se subratlla que és un acord puntual. En aquest sentit, Salvador Illa ha recalcat que “no és un acord de legislatura. No ho és. És un acord rellevant pensant en Catalunya, però no és més això, un acord de pressupostos”. I ha afegit que era un “intent, deliberat, de buscar consensos”. Aquest acord dona oxigen a Pere Aragonès per a que pugui esgotar la legislatura.

Més informació
El show de la B-40, el via crucis de la connexió entre el Vallès i el Baix Llobregat
El problema del Prat són les seves pistes? Que no ens enganyin més
Matí de mobilitzacions: salut, educació i taxis
Avui et destaquem
El més llegit