
El sector català de la bellesa, la cosmètica i la cura personal va tancar el 2024 amb un total de 780 empreses, les quals ocupaven 34.583 persones i van facturar conjuntament 12.078 milions d'euros el 2023, una xifra que equival al 4% del PIB d'aquell any. Aquestes són les principals xifres recollides en un estudi elaborat per Acció amb Beauty Cluster, que posa en valor l'increment que ha experimenetat la indústria des de la darrera edició de l'informe, publicada el 2017: un increment del 35,4% en nombre d'empreses, del 32,5% en volum de negoci i del 18% en nombre de treballadors.
En línia amb el conjunt de l'economia catalana, el sector de la bellesa i la cosmètica està format majoritàriament per petites i mitjanes empreses, que representen el 90% del total. Tanmateix, són les grans empreses les que dominen el mercat: les 10 empreses principals del sector, set de les quals són nascudes al Principat i amb seu a Barcelona, concentren el 54% de la facturació, i només el Grup Puig ja representa el 36% del total. Aquestes grans corporacions estan sovint vinculades a l'àmbit industrial, com el 49% de l'ecosistema. Més minoritàries són les filials de corporacions estrangeres, que representen un 13% de les empreses, i especialment les startups, que només són el 5%.
Per especialitzacions, els principals segments de negoci a què es dediquen les empreses del sector són el gran consum, amb un 12%, i la dermocosmètica i cura de a salut, amb un 11%. En canvi, si s'ordenen per facturació, el subsector amb més pes és el de les fragàncies, essències i perfums, que concentra un volum de negoci de 5.336 milions d'euros, un 44% del total.
Un sector local altament internacionalitzat
Un altre aspecte destacat de l'ecosistema de la bellesa i la cosmètica a Catalunya és el seu alt grau d'internacionalització. Gairebé la meitat (48%) de les empreses són exportadores regulars, unes vendes internacionals que el 2024 van assolir els 5.189 milions d'euros, una xifra rècord que representa un creixement del 40% respecte a l'any anterior. La perfumeria (68%), la cosmètica (19%) i la higiene personal (9%) són les principals categories de les exportacions, que es dirigeixen principalment als Estats Units (659 milions d'euros), França (523 milions), Itàlia, Alemanya (ambdós 343 milions) i el Regne Unit (319 milions). En conjunt, les empreses catalanes representen el 4% del total de les exportacions catalanes, així com el 60% de les exportacions de tot el sector a escala estatal.
La fortalesa de les empreses locals del territori han aconseguit posicionar Catalunya com una regió d'alt atractiu per a inversors: es tracta de la sisena regió a escala europea i de la tretzena a escala mundial en nombre de captació de projectes d'inversió dins del sector de la bellesa. En el darrer quinquenni s'han aconseguit captar sis projectes per valor de 26,3 milions d'euros, protagonitzades per les multinacionals estatunidenques Cosmo i Birchbox, l'alemanya Belersdorf i la britànica CPL. Però els diners no només prové de l'exterior, sinó que també s'inverteix localment: Catalunya és la tercera regió d'origen a escala mundial (i segona a la UE) que més capital inverteix en la indústria de la bellesa i cosmètica, amb 809 milions d'euros entre 2020 i 2024, només superada per Illa de França i el Sud-est del Regne Unit.
El director executiu d'Acció, Joan Romero, ha celebrat les bones xifres de l'ecosistema de la bellesa i la cosmetica, el qual ha definit com "un sector innovador per naturalesa que, més que cap altre, sap com anticipar, captar i transformar els desitjos dels consumidors". Uns consumidors que, d'acord amb l'anàlisi de l'estudi, cada cop donen més pes a la sostenibilitat dels productes, especialment entre la població més jove. Es tracta d'una de les oportunitats de l'informe destaca com a potencials de creixement, juntament amb l'aplicació de noves tecnologies per als envasos intel·ligents, la personalització dels productes o les estratègies de vendes.