Surt a compte

L'augment del preu de la llum és una situació temporal; a llarg termini, segueix essent més eficient energèticament i econòmica comprar un cotxe elèctric

L'estand de Nissan a l'Automobile, amb gran presència de cotxes elèctrics | ACN L'estand de Nissan a l'Automobile, amb gran presència de cotxes elèctrics | ACN

Un gest quotidià i gairebé automàtic com posar la rentadora o el rentaplats cada vegada té més reflexió al darrere. Els màxims històrics del preu de la llum que es van encadenant des de l’agost condicionen, en part, la vida quotidiana de la població. Esperar que arribi una hora vall les nits o els caps de setmana per fer el gruix del consum d’electricitat és una pràctica que ha adoptat molta gent les darreres setmanes. L’últim rècord del cost de la llum s’ha registrat aquest divendres, amb pics que han arribat als 230 euros per MWh.

Ara, parlem de mobilitat. La lluita contra el canvi climàtic porta a deixar enrere els combustibles fòssils i apostar per alternatives sostenibles. La cursa, de moment, l’està guanyant el vehicle elèctric. Si relacionem els dos temes veurem que en aquest context d’escalada dels preus de l’energia, alimentar un cotxe elèctric a casa és aquests mesos més car del que era, per exemple, fa un any. La diferència del preu del mercat majorista és de gairebé un 300%, fet que no vol dir que s’hagi multiplicat per quatre el cost de propulsar un vehicle elèctric, però sí que ha augmentat significativament.

A l’abril, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) va publicar un estudi que concloïa que “ja surt a compte” econòmicament tenir un vehicle elèctric. Es fixava en el preu del cotxe en si, però també en les ajudes que es poden obtenir i en el cost del combustible. En aquell moment, tenir un cotxe elèctric durant 11 anys era 9.000 euros més barat que tenir-ne un amb motor de benzina. Amb el cost actual de la llum no hi ha càlculs, però cal tenir en compte que aquesta situació de preus als núvols tindrà una fi. El conseller delegat d’Endesa, José Bogas, hi va posar data: a partir del segon trimestre del 2022. A llarg termini, doncs, les previsions són que segueixi sortint a compte tenir un vehicle elèctric.

Vuit marques han presentat nous models de cotxe a l'Automobile; de 15 vehicles nous, 12 són elèctrics i dos, híbrids

Amb pilot automàtic

Sigui com sigui, les marques d’automòbil porten el pilot automàtic posat. La tendència del sector és clara i necessària per disminuir l’impacte negatiu del transport en el medi ambient. S’ha pogut comprovar a l’Automobile de Barcelona, que se celebra aquests dies a Montjuïc. Vuit marques presenten nous models de cotxe. D’aquestes, totes excepte una introdueixen novetats elèctriques. De 15 models nous, 12 són elèctrics i dos, híbrids. Una de les principals novetats que s'ha presentat al saló ha estat el primer cotxe 100% elèctric de la marca Cupra, el model Born. 

Més info: Vendre cotxes, sortir del pou

Tot i que les empreses d'automoció ho veuen clar, l'Estat espanyol encara es troba a la cua entre els països europeus que més ús fan del vehicle elèctric. La Unió Europa ha acordat que es deixin de comercialitzar cotxes de benzina o dièsel a partir del 2035, però a les carreteres encara són minoria. I els dos problemes que apuntava el CEO de Seat, Wayne Griffiths, durant l'Automobile, són la manca de punts de recàrrega i uns preus de mercat que la població no es pot permetre. 

El segon problema és el que està més a prop de deixar de ser-ho, no només perquè els preus ja s'han moderat -sobretot si es compara amb quan van començar a aparèixer els primers-, sinó perquè les ajudes als vehicles elèctrics -per a empreses i per a consumidors- són cada vegada més i estan dotades de més pressupost. Aquest mes de setembre n'hem tingut dues notícies. 

La Unió Europea ha acordat que es deixin de comercialitzar cotxes de benzina o dièsel a partir del 2035, però a les carreteres encara són minoria, sobretot a l'Estat espanyol

D'una banda, la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, ha anunciat que al novembre es convocaran les ajudes al vehicle elèctric que s'emmarquen en el pla de recuperació postcovid-19. La previsió és mobilitzar 24.000 milions d'euros i ja s'han començat a executar els primers, com a "mesures habilitadores" dirigides a generar l'ecosistema del cotxe elèctric. Maroto considera que aquests fons suposen una crida a inversors estrangers i indica que més endavant arribaran les ajudes concretes a la cadena de subministrament. 

D'altra banda, la Generalitat ha anunciat una convocatòria d'ajudes per als compradors dels vehicles elèctrics i també per a la instal·lació de punts de recàrrega. La partida que s'hi destinarà és de 65 milions d'euros i forma part del programa Moves III. El pressupost s'ha multiplicat per quatre en relació a la darrera convocatòria i l'objectiu és incrementar entre un 8% i un 10% les matriculacions d'aquest tipus de turismes. Comprar cotxes elèctrics encara surt a compte. 

Més informació
Per què no comprem més cotxes elèctrics?
El cotxe urbà elèctric de Seat veurà la llum el 2025
Avui et destaquem
El més llegit