Per què 'The Crown' o 'Joc de Trons' aterren a Catalunya?

Grans produccions internacionals escullen el nostre país per gravar, però amb l'enigma de la seva decisió, el pressupost i qui hi ha a darrere

Rodatge de 'The Crown' a Barcelona | EP Rodatge de 'The Crown' a Barcelona | EP

"The Crown converteix Barcelona en un set de rodatge per filmar la mort de Lady Di", "La mort de Lady Di es roda a Barcelona" o "La senyorial plaça Francesc Macià s'ha convertit en una via parisenca del 1997, amb un automòbil Mercedes de color negre perseguit per uns paparazzis". L'exitosa sèrie sobre la vida de la reialesa britànica és una de les produccions originals que més diners ha costat a Netflix: sis milions d'euros per episodi. La sorpresa d'enguany té a veure amb el rodatge de la sisena temporada de la producció que ha comptat amb escenaris de Barcelona i ha agafat per sorpresa als més fidels i amants del "safareig". Per què The Crown escull Barcelona i no París? Som barats i per això venen a Catalunya? Qui ho promou? És fàcil d'aconseguir el permís per rodar al centre de Barcelona? Per què cada vegada venen més produccions internacionals al nostre país? Les incògnites a continuació.

"The Crown és una sèrie que té moltes localitzacions i han decidit gravar a Catalunya perquè han trobat que era un lloc apropiat per tirar endavant tota una sèrie d'escenes i de situacions en concret" explica a VIA Empresa Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya. "Es fa molta feina per atraure rodatges internacionals al nostre país, com ara facilitar els permisos, l'atracció de talent i la fiscalitat", continua l'expert audiovisual. I així ho hem vist en un passat amb Joc de Trons, que es va rodar a Girona o Sevilla, entre d'altres. Per tant, per a Rutllant no es tracta d’una qüestió de “ser un país barat” comparat amb la resta, ja que estem parlant de produccions milionàries.

Qui hi ha a darrere de l’aterratge de les produccions?

Judith Clares, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC, apunta que qui té un rol important és la Catalunya Film Commission, que ajuden els professionals del sector audiovisual a preparar els seus rodatges al nostre territori. Des de la institució expliquen que “ofereixen a les produccions internacionals i també locals una gran varietat de paisatges ideals per a qualsevol mena de producció audiovisual, des de platges de sorra fins a muntanyes rocoses, des de ciutats modernes fins a pobles medievals. A més, també disposen d’empreses i tècnics de primer nivell habituats a participar en projectes nacionals i internacionals”.

La Catalunya Film Commission té a veure amb l’arribada de produccions audiovisuals internacionals, nacionals i locals

"La Catalunya Film Commission fa d’intermediària amb el món local i si ets una productora t’ofereix diferents serveis, com ara llocs on dormir, restauració per l’equip o és la interlocutora directa amb els ajuntaments dels pobles i ciutats", continua Jordi Banacolocha, coordinador de producció a Diagonal TV. "Crec que també és important afegir que a Catalunya hi ha grans professionals en tots els departaments, des del d'art al d'electricitat. Tenim una climatologia molt bona i això ens permet gravar en espais naturals, sense platós i a una bona temperatura. I com s'ha esmentat abans, amb territori divers i a poca distància, que s'agraeix".

"Per exemple, des de la nostra productora vam gravar fa mesos Los herederos de la tierra i comptàvem amb un equip d'entre 90 i 100 persones, amb el hàndicap de l'època de la pandèmia i amb molts hotels tancats. Catalunya et permet gravar en poc temps a Tarragona, Tamarit, Tortosa o fins i tot a Girona i la veritat és que s'agraeix", continua el productor català.

Banacolocha (Diagonal TV): "A Catalunya tenim bons professionals, bon clima i un gran territori amb escenaris diversos a poca distància"

Les incògnites del sector

El sector audiovisual català és ampli i està més present del que ens pensem a les nostres vides. Per al president del Clúster Audiovisual de Catalunya “les videoconferències del nostre dia a dia, els mòbils, l’entreteniment, els museus o les aplicacions immersives formen part de la indústria audiovisual”. “Com també l’àmbit tecnològic de platós, d’efectes especials, il·luminadors, directors de fotografia i tot el talent que hi ha a darrere”, continua. Per tant, es tracta d’un sector de gran importància econòmica i estratègia pel país. Segons les xifres del sector hi ha una facturació de 6.700 milions d'euros anuals i de 30.000 professionals ocupats.

Més info: Barcelona acull la convenció de cinema més gran d’Europa

"Després de dos anys amb poc pressupost i pocs rodatges, cada vegada estem notant més la recuperació", continua Rutllant. El coordinador de producció a Diagonal TV confirma el bon moment del sector i que “hi hagi molta feina”. “Que Netflix, Amazon, HBO, Disney i altres plataformes vulguin gravar a Catalunya és fantàstic. Abans les productores depeníem molt de les televisions nacionals i de TV3 i ara s’ha capgirat”, destaca el professional de produccions reconegudes com ara Ventdelplà, Temps de Silenci o Infidels. Banacolocha també aprofita per demanar més inversió i produccions locals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), que ha minvat considerablement els últims anys.

Atenció a Catalunya Media City, una infraestructura que s’està gestant a l’àrea metropolitana de Barcelona i que possiblement abans del 2030 ja estarà a ple rendiment

La professora de la UOC afegeix que haurem d’estar atents a la Catalunya Media City, una infraestructura que s’està gestant a l’àrea metropolitana de Barcelona i que possiblement abans del 2030 ja estarà a ple rendiment. Com vam explicar a VIA Empresa “oficialment ha de ser un centre de producció, recerca i innovació de l’àmbit audiovisual, del videojoc i del terreny digital”. El somni dels promotors del projecte és arribar a ser el principal pol creatiu del sud d’Europa, però aquí hi ha un obstacle difícil de superar com és Madrid.

Més platós, per favor

Com tot sector empresarial, sempre hi ha peticions i millores. Per a Rutllant, “ho tenim pràcticament tot, però ens manca més infraestructura”. “Necessitem més platós per no perdre oportunitats en un sector que viu un moment dolç”, continua l’expert audiovisual. A això s’hi suma Banacolocha que afegeix que "molts platós han anat desapareixent al llarg dels anys. Vaig començar la meva trajectòria professional a principis del 2000 i hi havia unes grans instal·lacions als Estudis Ideal del Poblenou o a Esplugues de Llobregat i últimament optem per localitzacions naturals". "Per exemple, els americans graven moltes imatges de recurs d'una façana, però compten amb platós milionaris", continua el membre de Diagonal TV.

Rutllant (Clúster Audiovisual de Catalunya): “Necessitem més infraestructura i platós per no perdre oportunitats en un sector que viu un moment dolç”

"En certs moments pot ser complicat rodar a l'aire lliure a Barcelona, ho has de demanar amb dies d’antelació, els rodatges s'han professionalitzat i és complicat portar camions grans, l'equip de llums o el vestuari al mig del barri del Born", destaca Banacolocha. "Fins i tot hi ha sèries que diuen que són ambientades a la capital catalana i s'han gravat a Terrassa o Manresa, entre d'altres", afegeix.

L'actriu Elizabeth Debicki durant el rodatge de la sèrie 'The Crown' | EP
L'actriu Elizabeth Debicki durant el rodatge de la sèrie 'The Crown' | EP

Un altre element de millora té a veure amb les produccions internacionals com ara The Crown que venen aquí i que interessa molt, però també amb les catalanes que "cada vegada fan més produccions potents", apunta Rutllant. I conclou: "No només ens hem de centrar en l'atracció mundial, que ho volem, sinó que hem de ser capaços de produir continguts des d'aquí i explicar com som, la nostra cultura i la realitat”. Pròxima cita: Alcarràs, de Carla Simón, representarà Espanya als Oscars.

Més informació
Waital, del cinema a casa en un sol clic
Cinema Brava: el retorn de l’autocine
Què serà el Catalunya Media City? Innovació a un entorn vintage
Avui et destaquem
El més llegit