El Via Crucis de la R3 entre Barcelona i Puigcerdà

La Cambra de Barcelona denuncia els incompliments de l'Estat espanyol amb la línia R3 de Rodalies

L'estació de Renfe de Vic | Viaempresa L'estació de Renfe de Vic | Viaempresa

Una infraestructura del segle XIX. Així ha definit el president de la Cambra de Barcelona, Joan Canadell, la R3 de Rodalies, que connecta Barcelona amb Puigcerdà passant pel Vallès Oriental, Osona, Ripollès i Cerdanya. Una infraestructura del 1879 i que poc ha millorat des de llavors. És l'única línia que encara transcorre en gran part per via única (entre Montcada i Puigcerdà), fet que provoca freqüència baixa de trens, trajectes més llargs i que qualsevol incidència provoqui retards. És la línia de Rodalies que més n'acumula.

Per tal de posar de manifest la ineficàcia del servei, la Cambra ha organitzat aquest 28 de novembre un viatge entre la capital catalana i Vic i ha elevat una queixa al Síndic de Greuges de Catalunya, que també ha participat d'un acte que ha aplegat alcaldes de municipis afectats. Un trajecte que ha acumulat més de quinze minuts de retard i que s'ha allargat al voltant d'una hora i mitja. El mateix temps que dècades enrere.

"Exigim el desdoblament fins a Vic", ha emfatitzat Joan Canadell, que ha denunciat que la manca d'inversions de l'Estat resta oportunitats econòmiques i empresarials a les comarques d'Osona, Ripollès, Cerdanya i Garrotxa. "Tenim una instal·lació del segle XIX que no concorda amb les necessitats de segle XXI", ha afegit l'alcaldessa de Vic, Anna Erra. El desdoblament permetria reduir el temps entre Montcada i Vic fins als 50 minuts i la inversió necessària s'havia pressupostat en 700 milions d'euros.

joan canadell rafel ribo r3 rodalies

El Síndic, Rafael Ribó; i el president de la Cambra, Joan Canadell | Viaempresa

Actualment, la R3 registra una mitjana diària de 27.000 passatgers i, segons els càlculs de la Cambra, es podrien triplicar si el servei fos més eficaç. "Aixà afecta les empreses i els treballadors", ha assegurat Canadell, que ho exemplificava: "Avui portem 16 minuts de retard i, si anés a la feina, arribaria amb retard o hauria d'haver sortit vint minuts abans". A més, el transport per mercaderies en aquesta línia és pràcticament inexistent, fet que resta competitivitat a la indústria de comarques com Osona.

Un país descentralitzat

Des de la Cambra de Barcelona aposten per descentralitzar el país i que no es concentri tota l'economia a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Per aconseguir-ho, emfatitza el seu president, és impresincible un transport públic que vertebri el país. La R3, segons la Cambra, podria actuar com "una veritable infraestructura de país" que permetria cohesionar les comarques de la Catalunya Central.

Una situació que per ara no està gens resolta amb la R3 i que afecta negativament les comarques implicades. "Osona és industrial, exportadora i amb un teixit empresarial molt viu; però no pot fer servir el tren ni per mercaderies ni pels treballadors", denuncia Canadell. De fet, recorda que Osona, el Vallès Oriental i el Ripollès generen el 10% del PIB de Catalunya i que és imprescindible millorar la infraestructura.

També se'n veu perjudicada La Cerdanya: "S''ha de descentralitzar el turisme de Barcelona i potenciar altres zones del país i què millor que disposar d'un tren que amb una hora i mitja ens pogés situar a la Cerdanya". Un element imprescindible per la candidatura dels Jocs Olímpics d'Hivern.

Joan Canadell: "És intolerable la falta d'inversió de l'Estat Espanyol"

"És intolerable la falta d'inversió de l'Estat Espanyol", ha insistit el president de la Cambra, que ha enumerat els incompliments en la inversió a la R3: "De la pluja d'inversions de 4.000 milions pel període 2008-2014, no s'ha fet pràcticament res. El 2014-2016 es van prometre més de 300 milions per rodalies i només s'ha complert el 12%. I el 2015 es va començar a licitar el desdoblament entre Parets i La Garriga i encara no tenim cap calendari".

"Hi ha molts punts negres a Rodalies que s'han de millorar, però la R3 és l'única que encara només té una sola via, des que es va crear el segle XIX", emfatitza. A més, ha reclamat el traspàs de la infraestructura i del servei a la Generalitat.

El 2009 es va traspassar la titularitat del servei, però no ha millorat la situació: "Ha millorat poc des del traspàs, que ha posat més problemes de coordinació perquè ara hi ha tres jugadors: titular del servei (Generalitat), gestor d'infraestructures (Adif) i gestor del servei (Renfe). Les transferències econòmiques d'ADIF són per Renfe i això no dona força a la Generalitat per negociar les actuacions".

Rafael Ribó: "És radicalment inacceptable"

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha rebut la queixa de la Cambra i se l'ha fet seva: "Fa moltíssims anys que hi ha aquesta situació i vol dir que milions d'usuaris han patit un atac al seu dret a la seva mobilitat. És radicalment inacceptable".

"És inadmissible al 2019", ha insistit Ribó sobre l'estat de la R3, que a més ho considera una infraestructura clau per a la connexió amb Europa. A més, ha demanat que en el context de negociacions per la formació de govern a l'Estat, aquesta sigui una de les exigències.

Un territori que perd competitivitat i població

alcaldes r3 rodalies

Alcaldes del territori denuncien conjuntament les deficiències de la R3 | VIA Empresa

Els alcaldes de Ripoll, Vic, Manlleu, Torelló, Sant Quirze de Besora, Centelles i Balenyà s'han sumat a la protesta de la Cambra i han denunciat el greuge que pateix el territori per aquesta situació. A un trajecte llarg pel fet de ser via única, se li afegeixen altres deficiències com estacions en mal estat o el pas de les vies pel mig dels pobles sense passos a nivell.

"L'estat és lamentable. És una vergonya que triguem més d'1.30 h per anar de Sant Quirze de Besora a Barcelona. Impossibilita que una persona de Sant Quirze pugui treballar a Barcelona", ha explicat l'alcalde de la població, David Solà, que ha afegit que aquest fet contribueix a la despoblació de certs territoris i a la saturació de l'Àrea Metropolitana.

David Solà: "Això fa que cada vegada hi hagi més atracció per viure a Barcelona"

"Això fa que cada vegada hi hagi més atracció per viure a Barcelona, amb el problema de l'habitatge i els preus alts que hi ha. Si els vols abaixar, has de connectar millor el territori i que una persona que treballa a Barcelona, pugui viure aquí. Així no perdem població", ha argumentat.

A més, ha assegurat que aquesta realitat fa perdre poder d'atracció empresarial al territori, ja que hi ha empreses que descarten implantar-se en aquesta zona perquè perden competitivitat. I també perden turisme: "A Montserrat o Port Aventura s'hi pot anar bé en tren, però venir fins aquí no és viable".

Més informació
Quatre infraestructures viàries pendents que frenen el creixement del Vallès
Calvet es reunirà amb Foment pel dèficit d'inversió en infraestructures
Les infraestructures catalanes pateixen la política
Canadell: "Hem d'utilitzar la Cambra per aconseguir un Estat independent"
Avui et destaquem
El més llegit