• Economia
  • Von der Leyen defensa els acords amb Mercosur i l'Índia i promet “inversió massiva” a Groenlàndia

Von der Leyen defensa els acords amb Mercosur i l'Índia i promet “inversió massiva” a Groenlàndia

La presidenta de la Comissió Europea assegura que l'acord tindra "fortes garanties" i salvaguardes per intervenir en canvis de preu de productes sensibles

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen | ACN
La presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
21 de Gener de 2026 - 10:22

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha defensat davant el Parlament Europeu que l’acord comercial amb el Mercosur aportarà “enormes beneficis” a les empreses europees i permetrà l’accés europeu a matèries primeres dels quatre països sud-americans. L’alemanya, que espera tancar la setmana que a l'Índia un “altre acord pioner”, també ha promès una “inversió massiva” a Groenlàndia i més armament “preparat per l’Àrtic” davant l’amenaça d’annexió dels Estats Units.

 

En referència als acords amb el Mercosur i l'Índia, Von der Leyen ha assegurat que “obriran oportunitats massives per a les nostres empreses i crearan llocs de treball a Europa”. Als agricultors i ramaders que protesten a les portes de l’Eurocambra els hi ha reiterat que l’acord del Mercosur compta amb “fortes garanties” per als sectors agroalimentaris “sensibles”. I és que el ple del Parlament Europeu vota aquest migdia una petició al Tribunal de Justícia de la Unió Europea sobre la conformitat de l’acord del Mercosur amb els tractats de la UE. Un pas que obstaculitzaria l’aplicació del pacte enmig de les protestes dels agricultors, que aquest dimecres s’han tornat a concentrar davant la seu de l’Eurocambra a Estrasburg.

Von der Leyen ha assegurat que les preocupacions del sector i de l’Eurocambra s’han tingut en compte per tancar el pacte i ha insistit en les clàusules de salvaguarda per intervenir si hi ha pertorbacions en el preu o el volum d'importacions productes definits com a "sensibles", com per exemple la carn de boví, el pollastre, els ous o el sucre. De totes maneres, la cap de l’executiu comunitari ha destacat els beneficis de l’acord del Mercosur per a tres sectors: indústria automobilística, dels químics, els productors de maquinària. També ha assegurat que els productors d’oli, vi i productes làctics que obtindran “enormes guanys” amb l’acord del Mercosur.

 

Nou paquet de suport a la seguretat de Groenlàndia

D'altra banda, la presidenta de la Comissió Europea també ha comunicat que està preparant un nou paquet de suport a la seguretat de l’Àrtic. En la vigília de la cimera de caps d’estat i de govern de la Unió Europea, que ha d’abordar el nou xoc amb el president dels Estats Units, Donald Trump, la cap de l’executiu comunitari ha admès que Europa es troba en “una cruïlla”, entre el “diàleg i solucions” i “actuar, si cal, amb unitat, urgència i determinació” davant les amenaces del republicà. “Hem d’afrontar el món tal com és”, ha dit l’alemanya, constatant que el canvi en l’ordre internacional és “permanent”, definit pel “poder brut”.

En aquest món “cada cop més sense llei, Europa necessita les seves pròpies palanques de poder”, ha defensat la dirigent alemanya. Per això, Von der Leyen aposta per diversificar mercats amb nous acords comercials com el Mercosur, tenir una capacitat de defensa pròpia “real”, una base industrial “sòlida”, i “unitat” al bloc europeu.

Com ja va fer dimarts a Davos, Von der Leyen ha reiterat que els aranzels anunciats per l’administració Trump a vuit països europeus que s’oposen a l’annexió de Groenlàndia són “un error” que “envalentirà els adversaris”, en referència a Rússia i la Xina.