• Economia
  • Zegna: "El nucli de la nostra filosofia són els valors i la família unida"

Zegna: "El nucli de la nostra filosofia són els valors i la família unida"

El president i CEO del Grup Zegna aborda els reptes de la transició generacional, la multiplicació d'accionistes i el finançament

El president i CEO del Grup Zegna, Ermenegildo Zegna | Cedida
El president i CEO del Grup Zegna, Ermenegildo Zegna | Cedida
Barcelona
24 de Maig de 2024
Act. 25 de Maig de 2024

Les empreses familiars representen un percentatge significatiu del teixit empresarial i del PIB en molts països. Segons dades de l'Institut d'Empresa Familiar de l'any 2023, aquestes empreses impliquen el 90% del teixit empresarial espanyol, generen el 60% del PIB, creen el 70% de l'ocupació privada i donen treball a més de 6,7 milions de persones. Pel que fa a la Unió Europea les empreses familiars representen més del 60% de les empreses i generen entre el 40 i el 50% dels llocs de feina del sector privat, segons un informe de la Comissió Europea. En aquest context, com veuen les empreses familiars europees el seu present i el futur en un entorn convuls i canviant com l’actual?

 

Marc Puig, vocal de la Junta Directiva del Cercle d’Economia, ha iniciat amb aquestes qüestions la taula rodona Empresa familiar europea, present i futur, que ha estat el tret de sortida de la tercera jornada de la 39a Reunió del Cercle d'Economia d'enguany, titulada El món a prova, que es realitza entre els dies 22 i 24 de maig al Palau de Congressos de Catalunya. Un escenari on s'han donat a conèixer una de les preocupacions del teixit empresarial: els reptes de la transició generacional, la multiplicació d'accionistes i el finançament

El Palau de Congressos de Catalunya, com espai de col·loqui sobre economia i empresa, ha dedicat la sessió dels debats del Cercle d’Economia al fenomen del greu problema de productivitat de l’economia. Què podem aprendre de les empreses familiars cotitzades? Segons el president i CEO del Grup Zegna, Ermenegildo Zegna, "el nucli de la nostra filosofia són els valors i la família unida". "En la meva llarga estada com a director executiu he intentat governar l'empresa privada com una empresa cotitzada i ara estic intentant fer-ho a l'inrevés", afegeix l’empresari que forma part de la tercera generació de Zegna.

 

Zegna: "En la meva llarga estada com a director executiu he intentat governar l'empresa privada com una empresa cotitzada i ara estic intentant fer-ho a l'inrevés"

A més de Zegna, s’han posat al capdavant de la taula rodona, la presidenta del Comitè d’Accionistes i el Consell de Supervisió de Henkel, Simone Bagel-Trah. Segons Simone, "no hi ha una recepta única per a tots els negocis, cada empresa i cada família és diferent. No hi ha cap full de ruta", afegeix la presidenta del Comitè d’Accionistes de Henkel que forma part de la quinta generació de l’empresa.

A més, Simone ha posat en relleu la necessitat de mantenir un bon ambient familiar per mantenir la unitat i transmetre aquests valors als nens de les següents generacions. Així doncs, la família Henkel organitza activitats a l'empresa pels més petits de la casa i d'aquesta manera mantenir-los vinculats al negoci en l'àmbit emocional perquè el dia de demà siguin bons accionistes responsables. "Estem convençuts que no sols som una empresa, som una família", afirma la presidenta del Comitè d'Accionistes de Henkel.

Simione (Henkel): “Estem convençuts que no sols som una empresa, som una família"

D'aquesta manera, s'ha posat en valor que les empreses familiars col·loquen a les persones en el centre, és a dir, avancen tenint en compte que hi ha una història darrere. A més, tenen la capacitat de generar confiança amb una visió a llarg termini. "Tenim una prioritat i és la visió a llarg termini. Si un o dos trimestres no es presenten com els agradaria als inversors, mantenim els interessos de la família abans de res. Primer la família i després l'empresa", afegeix Simone.

D'aquesta manera, Zegna ha destacat que "s'ha de funcionar per meritocràcia", apunta el CEO de la primera marca de luxe internacional en entrar a la Xina. Sota el seu mandat, l'empresa ha entrat en el món del retail, que suposa un gran pas en la història de Zegna. "El cost d'oportunitat i el relleu generacional ens va portar a entrar en Borsa", apunta l'empresari de la tercera generació del Grup Zegna creada en 1910 que va sortir a borsa en 2021.

Simone, per la seva part, ha afirmat que els dos punts d'inflexió de la seva empresa va ser quan va començar a cotitzar en borsa, i d'aquesta manera van deixar de ser els propietaris únics, i quan van decidir que participés en l'equip de gestió una persona externa, que fins al moment era únicament familiar, ja que el director executiu de la tercera generació no volia trobar-se en la tessitura d'acomiadar a alguna persona de la seva família que no ho estigués fent bé.