• Empresa
  • 4 startups que revolucionen (i deixen endarrere) el consumisme del 'Black Friday'

4 startups que revolucionen (i deixen endarrere) el consumisme del 'Black Friday'

Diverses empreses emergents catalanes aposten per la sostenibilitat en un entorn capitalista i de consum immediat

L'equip de Let's Cook | Cedida
L'equip de Let's Cook | Cedida
Redacción VIA Empresa
Barcelona
23 de Novembre de 2023

El 'Black Friday' és el gran esdeveniment de compres originari dels Estats Units que se celebra el quart divendres de novembre. Una iniciativa que s'ha popularitzat cada vegada més a Catalunya per uns descomptes atractius abans de les vacances de Nadal. També existeixen detractors que critiquen el consum desenfrenat del dia, l'impacte ambiental, les condicions laborals dels treballadors i la pressió que reben els petits negocis. Ara bé, a Catalunya existeixen quatre startups que han comptat amb el suport de Barcelona Activa que revolucionen i deixen endarrere el consumisme d'un dia únic.

 

1. L'Amazon català que pinta de verd el planeta amb cada comanda

Els membres de l'equip de Bixoto | Cedida
Els membres de l'equip de Bixoto | Cedida

El pla B del comerç en línia s’anomena Bixoto, una startup barcelonina que pretén revolucionar les compres a través d’Internet des del seu magatzem ubicat a Sabadell i que ofereix més de 250.000 productes als seus usuaris. Sota el lema Més que una startup, la plataforma pretén contribuir a un món més sostenible, un repte igual de complex que necessari en haver-hi un 85% de compradors en línia a escala mundial. 

“M’agrada més la paraula conscient que sostenible, perquè aquesta s’utilitza de forma molt vaga, generalment” apunta Pablo Regañas, cofundador de Bixoto, qui explica a VIA Empresa que pretén canviar la manera en què es duu a terme el comerç en línia avui dia, on els consumidors, acostumats als marketplaces, “no saben ni qui et ven el producte ni amb qui estàs tractant”. 

 

Bitxoto preveu tancar el 2023 amb més de 50.000 comandes

La plataforma de Bixoto dona lloc a un espai organitzat i intuïtiu que facilita l’usuari arribar a les diverses verticals de negoci que ofereix, entre les quals es troben esport i oci, salut i bellesa, informàtica, cosmètica o cuina, entre d’altres. “Disposem de diversos especialistes per a cada vertical, de manera que puguin explicar al client tots els productes i oferir una experiència personalitzada, com la que podries tenir en una botiga física”, comenta Regañas. 

Bixoto no ha deixat de créixer i l’equip de vuit persones que en l’actualitat conforma l'empresa emergent preveu tancar el 2023 amb més de 50.000 comandes. Regañas adverteix que “som petits, però no tan petits”.

2. Let's Cook: la fi dels supermercats?

"I jo què sopo avui?" Una pregunta clàssica i habitual que ens acostumem a fer a última hora del dia, cansats de sopar el mateix per quarta vegada consecutiva i sabent que tornar a demanar pizzes o sushi no és una opció. I, encara que ens quedi el comodí de la llet amb galetes, la nostra consciència ens acaba demanant un sopar saludable. Ens demana alimentar-nos, que no és exactament el mateix que menjar.

Davant aquest escenari, rutinari, i de vegades desolador, sorgeix Let’s Cook per proposar una solució a les llars catalanes. Es tracta d’una iniciativa que, cada dimarts, suggereix fins a 21 receptes noves i pensades per a tots els públics (pels menys espavilats també), i envia diversos kits d’ingredients frescos i de proximitat per elaborar-les. D’aquesta manera, no només permet als seus usuaris oblidar-se de fer la compra, sinó que també permet menjar saludable i variat, combatre el malbaratament alimentari i estalviar el nostre actiu més valuós: el temps.

La startup envia 'kits' setmanals d’ingredients frescos i de proximitat per menjar saludable, combatent el malbaratament alimentari d'una forma sostenible

Per fer-ho, l’equip ofereix diferents plans setmanals: el gurmet, el familiar, el vegetarià, el vegà o el pla estalvi, que es poden configurar per a un mínim de dues persones i un màxim de quatre, a repartir entre dos i cinc dies per setmana. “El projecte va néixer fa quatre anys, quan el meu soci Nicolas Escasany i jo vam decidir analitzar el comerç minorista en línia”, explica el cofundador del projecte, Gustav Johansson, qui apunta que “Espanya es troba molt per darrere en comparació a altres països europeus on aquest concepte, el Meal Kit, suposa fins a un 60% de la compra d’alimentació en línia, i es preveia un gran creixement i una bona adopció per part dels consumidors”. 

Des de la primera clienta que es va subscriure l’abril de 2019 fins a l’actualitat, Let’s Cook, que compta amb un equip de 20 persones, ha experimentat un creixement exponencial. El 2021 va guanyar el segon premi d’Innofood, els guardons de Barcelona Activa i Mercabarna que tenen com a objectiu donar visibilitat i reconeixement a les iniciatives que proposen innovacions en l’àmbit gastronòmic.

3. Ökollective i fer bé les coses

Claudia Ramírez i Cristina Clemente, fundadores de Ökollective | Cedida
Claudia Ramírez i Cristina Clemente, fundadores de Ökollective | Cedida

La cooperativa eco-feminista pretén ajudar les empreses del sector de la moda en la transició cap a una producció més sostenible i de caràcter local. El principal objectiu del projecte és que siguin les empreses les que facin una bona gestió dels residus, per això té tres línies de negoci. La primera consisteix a oferir, a grans empreses, serveis d'upcycling, una gestió creativa dels stocks. Des d’Ökollective estudien com transformar els restos en nous productes, i elaboren diferents prototips. Aquest servei, a més, permet que les empreses puguin fer també una reavaluació del seu impacte i rentar la seva imatge, el famós greenwashing. La segona línia de negoci és el disseny de col·leccions a partir de residus tèxtils facilitats per Formació i Treball, amb qui tenen una col·laboració, o donacions i, per acabar, ofereixen serveis de reparació postvenda.

Un altre aspecte que s’està desenvolupant des de la cooperativa son tallers formatius sobre pràctiques sostenibles, on ensenyen com prolongar la vida dels tèxtils i fomenten, entre el públic general, la sostenibilitat. Claudia Ramírez Cristina Clemente, són les dues dissenyadores impulsores d'Ökollective, i amb ganes d’oferir noves solucions sostenibles en els processos de disseny.

4. BonaTerra, l'aposta ecològica catalana que descobreix "agricultors amb productes increïbles"

Paula Medina i Aitor Piñeyro, cofundadors de BonaTerra | Cedida
Paula Medina i Aitor Piñeyro, cofundadors de BonaTerra | Cedida

Amb l’esclat de la pandèmia, accions quotidianes com ara anar a comprar pomes a la fruiteria del barri es van traslladar als canals digitals, impulsant un creixement del comerç en línia. De fet, prop d’un 25% de la contractació logística a Catalunya durant l’any 2020 va ser realitzada per atendre les activitats relacionades amb el comerç electrònic, i les operacions en el sector dels supermercats i botigues d’alimentació a l’Estat. Aquest context ha donat lloc a l’aparició de nous mercats en línia, com ara BonaTerra, que ofereix productes ecològics i de proximitat de petits i mitjans productors. “D’aquesta manera, el que pots trobar a BonaTerra són productes ecològics de major qualitat, perquè són de petits productors locals que no pots trobar a altres botigues”, explica a VIA Empresa el cofundador de l’empresa, Aitor Piñeyro, qui detalla que BonaTerra “elimina tots els intermediaris, fet que permet oferir preus justos als nostres productors i preus assequibles al consumidor”.

Malgrat que l’activitat comercial de l’empresa es va iniciar fa poc més d’un any, BonaTerra va sorgir precisament arran de la pandèmia en format d’aplicació mòbil, quan Piñeyro i la seva sòcia cofundadora, Paula Medina, van poder veure de primera mà com “agricultors amb productes increïbles” no els podien distribuir perquè la cadena de subministrament tradicional s'havia trencat. 

En l’actualitat, l’equip de quatre persones que conforma BonaTerra, assessorat per Barcelona Activa, disposa d’un catàleg que va més enllà de la fruita i la verdura i, en menys de 24 hores, entrega des de vins fins a pastes i arrossos, oferint productes “del camp a la taula”. “Vam engegar el projecte amb el nostre capital, no hem fet cap ronda d’inversió”, detalla Piñeyro, qui comenta que “ara estem a punt d’assolir la rendibilitat”. En el punt en què es troba BonaTerra, que anualment factura entorn de 65.000 euros, es planteja obrir una ronda de finançament per “créixer més de pressa i de forma més sostenible”.