BonaTerra, l'aposta ecològica catalana que descobreix "agricultors amb productes increïbles"

La iniciativa ofereix productes de proximitat promovent els petits i mitjans productors locals, amb la intenció de consolidar-se a Catalunya

Paula Medina i Aitor Piñeyro, cofundadors de BonaTerra | Cedida Paula Medina i Aitor Piñeyro, cofundadors de BonaTerra | Cedida

Amb l’esclat de la pandèmia, accions quotidianes com ara anar a comprar pomes a la fruiteria del barri es van traslladar als canals digitals, impulsant un creixement del comerç en línia. De fet, prop d’un 25% de la contractació logística a Catalunya durant l’any 2020 va ser realitzada per atendre les activitats relacionades amb el comerç electrònic, i les operacions en el sector dels supermercats i botigues d’alimentació a l’Estat, segons dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, van superar els 9 milions, un 69,8% més que el 2019. Des d’aleshores, aquest canal no ha deixat de créixer i, en un futur no gaire llunyà, és possible que fins i tot aquestes pomes que abans compràvem a la fruiteria del barri ens arribin per mitjà de drons

Aquest context ha donat lloc a l’aparició de nous mercats en línia, com ara BonaTerra, que ofereix productes ecològics i de proximitat de petits i mitjans productors. “D’aquesta manera, el que pots trobar a BonaTerra són productes ecològics de major qualitat, perquè són de petits productors locals que no pots trobar a altres botigues”, explica a VIA Empresa el cofundador de l’empresa, Aitor Piñeyro, qui detalla que BonaTerra “elimina tots els intermediaris, fet que permet oferir preus justos als nostres productors i preus assequibles al consumidor”.

L’any 2020, les operacions en el sector dels supermercats van superar els 9 milions, un 69,8% més que el 2019

Agricultors amb productes increïbles

Malgrat que l’activitat comercial de l’empresa es va iniciar fa poc més d’un any, BonaTerra va sorgir precisament arran de la pandèmia en format d’aplicació mòbil, quan Piñeyro i la seva sòcia cofundadora, Paula Medina, van poder veure de primera mà com “agricultors amb productes increïbles” no els podien distribuir perquè la cadena de subministrament tradicional s'havia trencat. 

“Tots aquests productes se’ls estaven fent malbé i no tenien forma de vendre’ls”, comenta Piñeyro, qui detalla que amb la seva app els petits productors podien pujar tots els productes i quan algun consumidor feia una compra, li arribava directament del productor.

El pas a la web

Posteriorment, la pàgina web va sorgir en adonar-se que es tractava d’una situació “insostenible”: “El productor havia de fer tota la gestió de la comanda, tota la gestió del client i tota la logística i, al final, el productor el que volia era dedicar-se a la terra”. Per tant, l’aparició de la web va facilitar les necessitats tant dels productors com dels consumidors, esdevenint més sostenibles i eficients.

En l’actualitat, l’equip de quatre persones que conforma BonaTerra, assessorat per Barcelona Activa, disposa d’un catàleg que va més enllà de la fruita i la verdura i, en menys de 24 hores, entrega des de vins fins a pastes i arrossos, oferint productes “del camp a la taula”. “Vam engegar el projecte amb el nostre capital, no hem fet cap ronda d’inversió”, detalla Piñeyro, qui comenta que “ara estem a punt d’assolir la rendibilitat”. En el punt en què es troba BonaTerra, que anualment factura entorn de 65.000 euros, es planteja obrir una ronda de finançament per “créixer més de pressa i de forma més sostenible”. 

Promoure el comerç local

El futur de BonaTerra passa per Catalunya, on preveu continuar creixent, especialment a Barcelona: “És on hi ha més mercat”, assenyala Piñeyro. “Ens agradaria poder créixer a altres ciutats, però el que tenim molt clar és que sempre promovem els productors locals”. En aquest sentit, l’empresa es planteja arribar a altres ciutats, com ara València, però sempre donant lloc a una xarxa de productors locals. “Mai des d'aquí, des de Barcelona, distribuiríem a tot Espanya, volem promoure el comerç local i creiem que no té sentit abastir altres comunitats quan cadascuna d’elles ja té molts bons productors”.

Piñeyro: “Volem promoure el comerç local i creiem que no té sentit abastir altres comunitats quan cadascuna d’elles ja té molts bons productors”

A banda de tots els coneixements que s’adquireixen inevitablement en emprendre, Piñeyro destaca tots els relacionats amb el món agrari: “Ens hem adonat de la importància del sector agrícola, que representa un 10% del PIB estatal”. “Crec que la població no és conscient del motor econòmic que suposa el món agrari i no es cuida ni es valora prou un sector que genera l’alimentació, un bé de primera necessitat”.

Més informació
Gatera Studio, o com fusionar videojocs i música per crear art electrònic
eDojo, la consultoria catalana d’’eSports’ que promet anar “més enllà de la realitat”
TheKer i el robot català nascut a la UPC per revolucionar la indústria electrònica
Avui et destaquem
El més llegit