5 expressions innovadores del sector de la moda nascudes a Catalunya

En els darrers anys han sorgit noves propostes que poden deixar en escac aquelles marques ja consolidades

Dissenyadora de moda | iStock Dissenyadora de moda | iStock

La paraula moda prové del vocable francès mode, que alhora té el seu origen en l'expressió llatina modus (mode, manera) i, segons el diccionari, significa un ús o costum que està en voga en un temps i un lloc concrets. Es tracta, doncs, d'una tendència adoptada per una gran part de la societat, majoritàriament associada a la vestimenta i al calçat.

Aquestes tendències evolucionen amb el temps a mercè dels costums, les cultures, l'entorn i els gustos dels qui els consumeixen; la moda és passatgera. Aquella tendència que es va posicionant perd autenticitat quan es replica massa i deixa de ser rellevant. La raó de ser de la moda és la disrupció. La moda ha d'imposar, constantment, noves conductes, una manera de vestir diferent i un pensament diferent.

L'estil són els trets i les característiques que defineixen una moda, allò que la fa personal i la diferència de les altres. Es basa en l’aspecte estètic extern, percebut pels sentits. Quan ens vestim, ens expressem creant la nostra identitat, que varia segons l'edat, les circumstàncies que ens envolten, i per descomptat, les tendències de moda de cada any. A VIA Empresa destaquem cinc expressions innovadores de la moda nascudes a Catalunya, de la mà de Barcelona Activa, que són un reflex de l'actualitat: avoquen per la sostenibilitat, l'estètica, la comoditat, la personalització i la preocupació pels altres -en en aquest cas, per Ucraïna-.

K M by L A N G E

K M by L A N G E és un estudi de disseny creatiu, amb seu a cavall entre Barcelona i Kyiv, els articles del qual estan elaborats amb materials de qualitat, de proveïdors i fabricants europeus seleccionats amb cura, i fets a mà per dones per a dones a Ucraïna.

Aquest estudi catalanoucraïnès es preocupa per la compensació adequada de totes les dones artesanes. Creuen fermament, a més, que els outfits (looks, estils) són una part important del missatge que mana una dona, i per això dissenyen les seves col·leccions amb una bellesa i estètica que permeti a cada dona definir el seu propi estil sense importar el que diguin els altres.

La seva primera col·lecció, que es va llançar el 2016, es vendrà en línia i en alguns marketplaces. I és que, encara que la moda avança ràpidament, elles no. Prefereixen gaudir de la vida a un ritme més lent. Assaborir el procés. Així, el lema és: menys articles, possiblement, però millors. “No crec que l'art tingui una definició clara perquè qualsevol cosa pot ser art… és a tot arreu i el pots trobar en qualsevol cosa”, diu l’Alina.

G·LEM

G·LEM és un abans i un després a l'univers convidada. És un segell accessible i amb identitat pròpia. Una firma amb què no només compres, sinó que també dónes alguna cosa a canvi. Un projecte, únic a la seva espècie, que demostra que vestir una peça original, de qualitat i sostenible és compatible amb un preu raonable i just. El seu teixit s'obté a partir de cel·lulosa de fonts eco-responsables. El 100% del procés productiu té lloc al seu taller de Mataró (Barcelona)

El projecte té el seu origen a la regió de Butare, Uganda, on l’Elen, la fundadora i directora creativa, va passar un any desenvolupant un projecte de cooperació que va suposar un punt i a part molt personal i “per a tota la vida”. Així, el destí, capritxós com pocs, va voler que el local del costat, de més capacitat, es quedés lliure i donés una oportunitat a la G·LEM Fashion School, un projecte de formació professional gratuïta enfocat a joves locals sense recursos, a Mbarara. “Enmig del caos propi d'una ciutat ugandesa, hi trobem el taller-escola. Una connexió pura, humana, que va culminar mesos després amb la fabricació de Butare Capsule, la primera col·lecció, i el començament d'aquesta aventura”, explica l'Elen.

Owl

Owl és una marca col·laborativa, sostenible i responsable amb l'entorn i el medi ambient. Des dels seus inicis, el 2013, amb Eduard Ballester al capdavant, la marca ha apostat pel disseny innovador i l'ecologia. El disseny i l'ús de materials amb processos sostenibles i ecològics han de ser un fet, i la reutilització i el reciclatge de matèria ja existent una responsabilitat.

Per a ells, el desenvolupament sostenible es basa, fonamentalment, en tres aspectes: vivible (que la vida i el medi ambient ho puguin suportar), equitatiu (que la societat i el mercat en siguin parts beneficiades) i viable (tant per a l'entorn com a rendibilitat).

A més, treballen i produeixen de manera local des de la ciutat de Barcelona. Des del seu propi taller al Poblenou (Barcelona) fins a localitats com Mataró (Maresme) o La Cellera (La Selva), el 85% dels proveïdors i tallers de confecció són a menys de 100 quilòmetres de distància, reduint així, notablement, la empremta de carboni derivada de transports i aprovisionament de materials.

Zhannaona

Zhannaona és una marca d'autor creada a Barcelona per l'artista ucraïnesa Zhanna Dymchenko i inspirada en l'art i la música electrònica. Dymchenko trasllada els dissenys dels escenaris i les passarel·les a un entorn urbà, donant lloc a peces i complements amb línies fines i elegants que destaquen per la seva comoditat.

El dinamisme de la vida actual exigeix ​​mil escenaris, per això els dissenys de Zhannaona s'adapten a les necessitats del protagonista. Són peces transformables, atemporals i ètnicofuturistes que convergeixen amb volums, drapejats i asimetries amb tall minimalista, que troben al tall japonès la base perfecta per equilibrar el cos humà i trobar-se amb l'harmonia del moviment.

Zhanna Dymchenko és una artista transversal d'origen ucraïnès-grec, amb una llarga carrera a diversos camps com la música electrònica, la poesia i el món de la performance. Apassionada de la creació de patrons d'avantguarda, va començar a treballar en dissenys de vestuari per a vídeos musicals i espectacles. Les seves creacions tenen un estil molt singular, definit per les passions i l'univers artístic i creatiu. Les peces creades per Dymchenko són les protagonistes d'una història o una trama i van acompanyades d'una banda sonora i un discurs poètic únic per a cadascuna.

A través d'estilisme, Zhannaona dissenya i crea vestidors per transmetre idees, conceptes i emocions. Aquestes creacions ajuden a completar i potenciar el resultat visual de la proposta artística. La companyia acompanya l'equip de producció de vídeos musicals, sessions de fotos i xous, brindant suport i assessorament estètic.

Muro Collective

Muro Collective és un estudi de disseny i moda situat a una antiga fàbrica d'estètica industrial de l'any 1969, a 10 minuts del centre de Sabadell (Barcelona). Produeixen, dissenyen i serigrafien a mà totes les peces, una per una. En el seu estudi, a més, ofereixen estilismes enfocats a sessions de fotos i rodatges, adaptant-se a la proposta de cada projecte. “La nostra intenció és impulsar una comunitat creativa i explorar les nostres inquietuds artístiques”, expliquen.

L'equip que forma el projecte té coneixement en disseny gràfic i ofereix la possibilitat d'elaborar un logotip personalitzat, cartelleria, portada d'un àlbum, gràfica aplicada a l'espai, aplicada a audiovisual, i fins i tot la identitat corporativa completa per a una marca.

L'estudi compta amb una àrea interior i exterior de 250 metres quadrats totals, on es poden realitzar exposicions, sessions fotogràfiques, rodatges, esdeveniments i tallers creatius. D'altra banda, treballen el disseny d'espai, ja sigui per a exposicions, botigues, aparadors o esdeveniments, entre d'altres. Així, si es disposa d'un espai que s'hagi de renovar o adaptar, també se'n poden encarregar.

Més informació
Narrativa Fērtil, escriure per cicatritzar ferides
Laboratori de Lletres, viure d'escriure
Kedu, el futur és ara
Avui et destaquem
El més llegit